Invent Medic mottar 250 TSEK i internationaliseringscheck från Region Skåne
Invent Medic har med glädje mottagit en internationaliseringscheck på 250 000 SEK från Region Skåne. Medlen kommer att användas till marknadsundersökningar i Tyskland samt en utvärdering av möjligheter på marknader utanför Europa.
Medlem från internationaliseringschecken kommer att användas inom två huvudområden:
I Tyskland kommer Invent Medic att genomföra ingående marknadsundersökningar. Bakgrunden till denna satsning är att bolagets produkt Efemia Bladder Support har funnits tillgänglig för förskrivning under flera år i Tyskland utan att nå den framgång som förväntats, inte minst i jämförelse med andra europeiska marknader. Stödet gör det möjligt för Invent Medic att genomföra djupintervjuer med en bred grupp av vårdpersonal och därmed kartlägga hur vård- och beslutsprocesserna fungerar inom kvinnlig inkontinensvård i Tyskland.
Utöver ovanstående planerar bolaget att genomföra en förstudie inför potentiella etableringar utanför Europa. Syftet med förstudien är att identifiera vilka marknader som kan vara lämpliga att gå vidare med, efter att Invent Medic redan har etablerat sig på flera större europeiska marknader samt vissa utomeuropeiska, såsom Australien. Förstudien kommer att utvärdera hur de valda ländernas regulatoriska krav harmoniserar med MDR (Medical Device Regulation). De valda marknaderna utgörs av större länder där vaginala produkter, såsom tamponger, är allmänt accepterade. Målet med förstudien är att ta fram en översiktsplan som beskriver den tid och de kostnader som krävs för att etablera sig på varje marknad.
– Vi tackar Region Skåne för denna internationaliseringscheck som kommer att möjliggöra ett antal aktiviteter som driver vårt internationaliseringsprojekt framåt, säger Anna Lindström, VD för Invent Medic.
Internationaliseringscheckar finansieras av EU-medel från Europeiska regionala utvecklingsfonden och har ett maxbelopp om 250 TSEK. De delas ut med syfte att finansiera satsningar hos företag som vill undersöka och förbereda sig på en eller flera nya marknader. De företag som bedöms ha bäst förutsättningar att främja en hållbar tillväxt och stärka konkurrenskraften prioriteras.