Delårsrapport Q1 2024 Nanologica AB (publ) - Börskollen
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Delårsrapport Q1 2024 Nanologica AB (publ)

FINANSIELL SAMMANFATTNING • Nettoomsättningen för första kvartalet uppgick till 5 037 TSEK (355) • Rörelseresultatet för kvartalet uppgick till -15 331 TSEK (-10 720) • Resultatet efter skatt för kvartalet uppgick till -16 734 TSEK (-12 094) • Resultat per aktie före och efter utspädning var -0,46 SEK (-0,33) • Likvida medel uppgick per den 31 mars 2024 till 23 600 TSEK (56 091) HÄNDELSER UNDER FÖRSTA KVARTALET • I februari gjordes den första leveransen av Nanologicas icke silikabaserade reningsmedia för kromatografi, NLAB Siv, till en kund i Asien till ett värde om ca 4,7 MSEK. • En företrädesemission om cirka 54,2 MSEK genomfördes som efter emissionskostnader tillför bolaget ca 40 MSEK kontant samt kvittar lån om cirka 6,2 MSEK. • Distributionsavtalet med bolagets kinesiska distributör Yunbo Technologies omförhandlades. • I januari levererades NLAB Saga® till bolagets distributör i Kina till ett värde om 930 TSEK, vilket togs tillbaka efter att distributionsavtalet omförhandlats HÄNDELSER EFTER KVARTALETS UTGÅNG • Åsa Bergström tillträder den 1 maj som Chief Operating Officer på Nanologica. Åsa Bergström tar plats i Nanologicas ledningsgrupp.

VD-ORD
Året har inletts både positivt och negativt. Positivt är att vi har börjat leverera kromatografimedia till kunder och att vi nådde en nettoomsättning om 5 MSEK under första kvartalet. Detta är bolagets hittills högsta försäljning av kromatografiprodukter under ett enskilt kvartal och i linje med att vi förväntar oss en kraftigt ökad försäljning av kromatografimedia under 2024.

Arbetet med att optimera produktionsprocessen mötte samtidigt en motgång då material gick förlorat. Tillsammans med vår produktionspartner Sterling analyserar vi händelsen för att utröna den underliggande orsaken till detta. I denna rapport har vi gjort en nedskrivning på 4 MSEK som motsvarar det förlorade materialet. Jag har tidigare framhållit att vi behöver stabilisera och förbättra produktionen och denna händelse understryker detta.

På kundsidan utgjordes den största leveransen av NLAB Siv™, vår första icke silikabaserade produkt. NLAB Siv™ är ett reningsmedia för kromatografi som används för produkter utanför peptidområdet och som vi har utvecklat tillsammans med en kund i Asien. Kunden utvärderar för närvarande produkten i sin tillverkning. Vid ett positivt utfall räknar vi med att NLAB Siv™ stegvis kommer att ersätta den produkt de använder idag. Baserat på den dialog vi har med kunden bedömer vi att detta kan bli en betydande affär för Nanologica.

Den insulintillverkare i Asien som utvärderar vår silikamedia NLAB Saga® i produktionsskala har ännu inte delgett oss fullständiga resultat från utvärderingen. De genomför nu livscykeltester och preliminära resultat ser lovande ut. Om de definitiva resultaten också är positiva förväntar vi oss förhandlingar om leveranser av större volymer över lång tid, med start under 2024.

Tidpunkten för när dessa båda kunder börjar lägga större order är osäker och får stor effekt för vår försäljning under 2024. Vi har därför beslutat att uppdatera vår bedömning gällande omsättning under 2024 då den i stort baseras på försäljning till dessa två kunder. Vi räknar fortsatt med att kraftigt öka försäljningen under året och anser det rimligt att i slutet av året nå en försäljning motsvarande en årstakt om 100 MSEK.

I Kina har vi sedan 2018 arbetat med en distributör, Yunbo Technologies. Samarbetet har varit framgångsrikt och öppnat den kinesiska marknaden för oss. I flera dialoger har det dock framkommit att slutkunderna önskar köpa preparativ silika direkt från Nanologica, och inte via distributör. Vi har därför omförhandlat avtalet med Yunbo så att vi kan sälja silika för preparativ kromatografi direkt till slutkund i Kina. Detta har flera positiva effekter för oss, inklusive en förbättrad marginal.

Under kvartalet har vi med intresse också noterat prisökningar inom vissa segment av marknaden för kromatografimedia. Detta är förstås också gynnsamt för vår affär.

Den företrädesemission som vi under kvartalet genomförde tillförde bolaget cirka 40 MSEK i kontantlikvid samt kvittning av lån om cirka 6,2 MSEK. Emissionen stöttades av flertalet av bolagets större ägare och möjliggör fortsatt optimering av produktionsprocessen, liksom satsningar inom försäljning och marknadsföring med målet att skapa ett positivt operativt kassaflöde och nå lönsamhet.

Vi ser med tillförsikt fram emot resten av året och förväntar oss att omsättningen ska fortsätta att växa kraftigt under kommande kvartal.

Södertälje i april 2024
Andreas Bhagwani, vd

Börskollens app – Högt betyg ⭐⭐⭐⭐⭐ och 250.000 nedladdningar

Ladda hem

Vårt nyhetsbrev – Utvalda börsnyheter och heta investeringscase varje vecka

Nyheter om Nanologica

Innehåller annonslänkar

Så kommer du igång med trading

Den här månaden har vi valt att lyfta fram trading som utbildningstema, så att du som läsare ska få en möjlighet att fördjupa dig mer och spetsa dina kunskaper. Nedan finner du ett antal matiga guider och vi lyfter även fram vårt förstahandsval av mäklare och plattform: IG.

STÄNG X
Bästa valet för trading – Bra erbjudande & gratis utbildning
Världsledande global tradingmäklare med prisbelönt app
Gratis att öppna konto & demokonto (fiktiv handel)
KOM IGÅNG

74% av alla icke-professionella kunder förlorar pengar på CFD-handel hos de här leverantörerna.

Om aktien Nanologica