Delårsrapport för januari - mars 2023
NETTOMSÄTTNINGEN ÖKAR MED 93 PROCENT MED FÖRBÄTTRAD EBITA OM 45 PROCENT. FÖRVÄRV BIDRAR TILL POSITIVT KASSAFLÖDE PÅ KONCERNNIVÅ
1 januari – 31 mars 2023
• Årliga återkommande intäkter (ARR) uppgick till 213,2 (115,8), motsvarande en ökning med 84 procent, varav 16 procent
avser organisk tillväxt och 68 procent förvärvad tillväxt.
• Nettoomsättningen uppgick till 47 463 (24 599) TSEK, motsvarande en ökning med 93 procent, varav 15 procent avser
organisk tillväxt och 78 procent förvärvad tillväxt.
• EBITA uppgick till -10 175 (-22 429) TSEK. Jämförelsestörande poster påverkade resultatet med - 3 104 TSEK vilket
avsåg transaktionskostnader i samband med förvärv av ARPU Management AB, Strawbees AB samt Kids MBA SAS
under januari 2023.
• Periodens resultat före skatt uppgick till -22 187 (-25 182) TSEK.
• Periodens resultat efter skatt uppgick till -20 311 (-24 610) TSEK.
• Resultat per aktie uppgick till -0,81 (-1,39) SEK, före och efter utspädning.
• Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 2 423 (-24 958) TSEK.
• Nettokassan (-) / skuld (+) vid periodens utgång uppgick till -105 710 (-155 378) TSEK.
• Likvida medel vid periodens utgång uppgick till 116 319 (155 378) TSEK.
Väsentliga händelser under första kvartalet 2023
• Under januari slutfördes den annonserade riktade emissionen och bolaget tillfördes därmed cirka 70 MSEK före
transaktionskostnader och antalet aktier ökade med 4 099 410 st.
• Under januari slutfördes samtliga förvärv, ARPU Management AB, Strawbees AB och Kids MBA SAS, som
kommunicerades under december 2022.
Efter periodens utgång
• Under maj kommunicerades att styrelsen utsett Jonas Mårtensson till ny VD. Samtidigt har styrelsen även utsett Anne-
Louise Wirén till ny Vice-VD. Båda arbetar sedan tidigare inom Albert-gruppen och kommer att tillträda sina respektive
tjänster senast den 1 september 2023.
Grundarna har ordet
Vi kan med glädje och stolthet summera årets första kvartal som präglades av en kraftig försäljningstillväxt samt tydliga steg mot lönsamhet för koncernen, vilket ligger i linje med kommunicerad strategi. Vi ser ett tydligt värde som realiserats genom våra utförda förvärv som ökat exponeringen mot B2B marknaden. Årets första och tredje kvartal är vanligtvis faktureringsperioder mot skolor och kommuner vilket har haft en stark påverkan på vårt kassaflöde som varit positivt på koncernnivå under kvartalet. Vidare har vi tillsatt en solid och kompetent koncernledning som rustar bolaget väl inför framtiden. Fokus på en lönsam tillväxt ligger kvar, vilket tydligt syns i kvartalet. EBITA uppgick till -10,2 MSEK vilket var en förbättring mot föregående år med 45 procent. Justerat för engångsposter i samband med förvärv uppgick till -7,1 MSEK vilket är en förbättring mot föregående år med 69 procent där operationella kostnadsbesparingar varit den stora bidragande faktorn till den positiva utvecklingen på rörelseresultatet.
Lönsam tillväxt med hjälp av eget kassaflöde är ett fokusområde för Albert. Operationell effektivitet står därför högt på agendan och genomsyrar hela organisationen. Detsamma gäller för optimering av kassaflödet där vi håller en hög engagemangsnivå för att effektivisera rörelsekapitalet. Kassan ska ta bolaget till lönsamhet samtidigt som det ska finnas likviditet tillgängligt för att stödja framtida tillväxtmöjligheter som dyker upp.
Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 47,5 MSEK vilket är en imponerade tillväxtökning om hela 93 procent jämfört med samma period föregående år varav 15 procent är organiskt tillväxt och 78 procent är bidrag från förvärv. Våra årliga återkommande intäkter (ARR) uppgår nu till 213,2 MSEK vilket är en ökning om 84 procent. Alla koncernens bolag växer och går enligt plan vilket är ett tydligt bevis på att vi har en solid marknadsposition samtidigt som efterfrågan hos våra kunder inom både B2B och B2C är fortsatt hög.
Lyckade integrationer av våra förvärvade verksamheter är en nyckel till att befästa och stärka vår position samtidigt som det är en nödvändighet för att vi ska uppnå vår fulla potential inom dessa strategiska investeringar. Under kvartalet har vi initierat integrationsprojekt för att säkerställa en effektiv transition för dessa bolag. Integrationsarbetet går helt enligt plan och vi lyfter gärna fram Kids MBA (Holy Owly) som redan har integrerats väl både på intern styrnings-, lednings- och marknadsnivå. Vi ser med tillförsikt fram emot att kunna uppnå en hävstångskraft av allas styrkor, expertis, produkter och distributionskraft mellan koncernens olika bolag för att driva framtida tillväxt och skapa ytterligare värde för både kunder, anställda och aktieägare.
Under kvartalet har vi börjat utforska synergier mellan alla bolag och verksamheter där fokus varit att snabbt hitta möjligheter till delade resurser, tekniker och marknadskunskap. Intäktssynergier mellan våra B2B bolag har stått högt på integrationsagendan där vi slutfört en första markandssondering för en eventuell korsförsäljning mellan Strawbees och Sumdog i Storbritannien, resultatet har varit positivt och vi ser fram emot det fortsatta integrations- och synergiarbetet.
Parallellt med allt ovan har vårt team under hela kvartalet också arbetat hårt med att löpande uppdatera alla våra appar och tjänster med både användargränssnitt, teknik och innehåll för att alltid ligga i framkant i att kunna erbjuda en användar- och läroupplevelse av högsta kvalitet. Detta har gjorts samtidigt som vi lyckats leverera en lyckad påskkampanj inom B2C verksamheten där vi bibehållit låga kundanskaffningskostnader samtidigt som vi uppnått högt inflöde av nya kunder som konverterat till betalande prenumeranter efter påsk, dvs under första perioden av andra kvartalet. Vidare har lanseringen av Bamse i Jarambaplattformen varit lyckad och väldig uppskattat bland våra kunder.
Framåtriktat, är vi fortsatt optimistiska till vår tillväxtpotential. Vi kommer att fortsätta prioritera lönsamhet, kassaflöde och operationell effektivitet samtidig som vi exekverar och investerar i möjligheter som bidrar med tillväxt. Samtidigt har vi stadigt fokus på det fortsatta integrations- och synergiarbetet för leverera högt värdeskapande för alla våra intressenter samt för att positionera oss väl inför framtida framgångar.
Slutligen vill vi rikta ett stort tack till våra dedikerade medarbetare, lojala kunder och inte minst våra stöttande aktieägare för deras fortsatta stöd, tillit och engagemang. Vi är övertygade om att vi tillsammans kommer uppnå nya milstolpar och skörda nya framgångar i vår gemensamma resa i att genom teknik demokratisera kunskap.
Länk till rapporten
Rapporten finns bifogad i detta pressmeddelande och tillgänglig på: https://investors.hejalbert.se/reports
Presentation av rapporten
Grundarna Arta Mandegari och Salman Eskandari samt CFO Martin Dahlgren presenterar idag kl. 09:00 rapporten via en webbsändning. Länk: https://www.finwire.tv/webcast/albert/q1-2023/