Delårsrapport för januari-mars 2022 - Börskollen
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Pressmeddelande

Delårsrapport för januari-mars 2022

Tillväxten i ARR under första kvartalet accelererar till +142% från år till år

1 JANUARI – 31 MARS 2022

  • Årliga återkommande intäkter (ARR) uppgick till 115,8 (47,8) MSEK, motsvarande en ökning med 142 procent, varav 69 procent avser organisk tillväxt och 73 procent förvärvad tillväxt.
  • Nettoomsättningen uppgick till 24 599 (11 095) TSEK, motsvarande en ökning med 122 procent, varav 86 procent avser organisk tillväxt och 36 procent förvärvad tillväxt.
  • EBITA uppgick till -22 429 (-7 575) TSEK. Jämförelsestörande poster påverkade resultatet med 1 732 TSEK vilket avsåg transaktionskostnader i samband med förvärvet av Sumdog Ltd under februari 2022.
  • Periodens resultat före skatt uppgick till -25 182 (-7 603) TSEK.
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till -24 610 (-7 603) TSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till -1,39* (-157,34) SEK, före och efter utspädning.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till –24 958 (-9 458) TSEK.
  • Nettokassan (-) / skuld (+) vid periodens utgång uppgick till -155 378 (-55 678) TSEK.
  • Likvida medel vid periodens utgång uppgick till 155 378 (57 126) TSEK.

*Resultat per aktie har räknats om med den aktiesplit (250:1) som registrerades 25:e augusti 2021.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER FÖRSTA KVARTALET 2022

  • I februari lanserades erbjudande för ungdomar mellan 10 – 16 år under varumärket Albert Teen. Plattformen kommer att innehålla ett omfattande och läroplansanpassat innehåll för ämnen som matematik, fysik och biologi, och kommer även att rullas ut på övriga marknader i takt med att lokalisering färdigställs.
  • I februari lanserades Albert English på samtliga marknader med undantag för Storbritannien. Lanseringen kommer som ett resultat på den stora efterfrågan bland kunder och riktar sig till barn med engelska som andraspråk.
  • I februari förvärvades Sumdog Ltd för en totalt köpeskilling om 8 650 TGBP varav 2 000 TGBP avser en tilläggsköpeskilling kopplat till bolagets utveckling av ARR under 2022 – 2023. Förvärvet expanderar koncernens erbjudande till B2B-segmentet. Förvärvet beräknas tillföra en årlig nettoomsättning om 31 MSEK.

EFTER PERIODENS UTGÅNG

  • I april slutfördes den tekniska och operationella integrationen av Jaramba som förvärvades i december 2021. Jarambas plattform, med fokus på läsa, räkna och lärande spel för barn mellan 1-5 år, finns därmed tillgänglig för alla Alberts kunder vilket har ökat produkterbjudandet.
  • I april rekryterades Jonas Mårtensson som Chief Operating Officer med tillträde 1 juni 2022. Jonas kommer att ingå i ledningsgruppen och ansvara för bolagets B2C-verksamhet.

GRUNDARNA HAR ORDET

Vi har sprungit in i 2022 med fokus på att fortsätta expandera Alberts erbjudande och marknadsnärvaro. Nettoomsättningen uppgick till 24,6 MSEK, motsvarande en ökning med 122 procent jämfört med första kvartalet förra året. Per den 18 april, utgången av kvartalets påskkampanj, uppgick ARR till 130,7 MSEK. Påskkampanjen pågick under perioden januari till 18:e april, varvid nya betalande prenumeranter adderades till kundstocken strax efter periodens utgång. EBITA i det första kvartalet uppgick till -22,4 MSEK, och speglar nämnda kampanj som pågått under hela perioden. Vi fortsätter att prioritera tillväxt och har under kvartalet både breddat produktutbudet och genomfört ett nytt förvärv.

I oktober förra året lanserades Albert på den brittiska marknaden, som vi bedömer är en av de viktigaste EdTechmarknaderna i Europa. Det initiala erbjudandet riktades till den yngre ålderskategorin, men i februari i år kompletterades det med en produkt riktad till ungdomar mellan 10-16 år. Albert Teen innehåller läroplansanpassade ämnen såsom matematik, fysik och biologi, och bygger på IP-rättigheterna relaterade till Stairway Learning som förvärvades i november 2021. Det är en utveckling som verkligen visar på styrkan i att förvärva bra innehåll som snabbt kan integreras och lanseras till Alberts kunder. Albert Teen är ett stort steg mot vår ambition att ha ett likvärdigt erbjudande på samtliga marknader, och vi arbetar nu med att lokalisera innehållet till andra nationella läroplaner för att kunna lansera Teen på fler marknader framåt.

Utöver Albert Teen har vi också lanserat Albert English på alla marknader där engelska är andraspråk. Vi har noterat en stark efterfrågan på just engelska som ämne på Alberts plattform och har direkt från lansering fått mycket bra respons från såväl föräldrar som barn. Albert English finns tillgängligt i Albert Junior som därmed innehåller de tre viktigaste kärnämnena för yngre barn i en och samma app; Matematik, ABC och engelska.

Kvartalets kanske viktigaste händelse var dock förvärvet av Sumdog, en ledande B2B-aktör inom EdTech med verksamhet i framför allt Storbritannien. Vi har därmed i ett slag breddat oss från enbart B2C till B2B. Sumdogs digitala plattform används i dagsläget av cirka 15 procent av alla skolor i Storbritannien med läroplansanpassat innehåll som riktar sig till barn mellan 5-14 år inom ämnen som matematik, stavning och grammatik. Vi ser väldigt stora möjligheter att utforska synergier mellan B2C och B2B, där vi genom de båda benen nu har access till de tre viktigaste EdTechmålgrupperna elever, föräldrar och lärare. Vi bedömer att expansionen till B2B möjliggör ett affärsområde med annorlunda karaktärsdrag gentemot vårt B2C-affärsområde. Detta genom att B2B utmärker sig i långa årliga kontrakt tillsammans med en låg churn vilket möjliggör en stabil verksamhet med tydliga synergier med vår kärnaffär.

Parallellt med allt ovan har vårt team under hela kvartalet också arbetat hårt med att integrera Jaramba, som förvärvades precis i slutet av 2021 och vars innehåll främst riktar sig till ålderskategorin 1-5 år. I mitten på april var projektet klart och Jarambas plattform blev då tillgänglig för Alberts kunder.

Med det sagt – om vi blickar tillbaka på de senaste fyra månaderna – har vi tagit väldigt stora steg mot vårt långsiktiga mål att bli en ledande aktör på europeiska EdTech-marknaden. Vi har nu innehåll som riktar sig från 1–16 år och har breddat oss till B2B. Samtidigt känner vi att vi fortfarande bara är i början på vår resa. Vi ser fortsatt goda förvärvsmöjligheter, samtidigt som förutsättningarna för organisk tillväxt är bra. Att expandera till nya marknader fortsätter vara en prioritet, och vi har flera pågående experiment som kan mynna ut i breda lanseringar av Alberts erbjudande framåt.

Länk till rapporten
Rapporten finns bifogad i detta pressmeddelande och tillgänglig på: https://investors.hejalbert.se/reports

Presentation av rapporten
Grundarna Arta Mandegari och Salman Eskandari samt CFO Martin Dahlgren presenterar idag kl. 09:00 rapporten via en webbsändning. Länk: https://www.finwire.tv/webcast/albert/q1-2022/

Bifogade filer

Nyheter om eEducation Albert

Läses av andra just nu

Innehåller annonslänkar. Investeringar innebär risk (se här)

Tips: 50% rabatt hos fondroboten Opti

Dags att komma igång med sparande? Fondroboten Opti erbjuder en populär spartjänst som är perfekt för regelbundet månadssparande. Just nu får nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 automatiskt 50 % rabatt på Optis avgift i 3 månader!

STÄNG X
Populär sparapp – över 500 000 nedladdningar
Många och höga externa omdömen
Högst grad av diversifiering
Perfekt för regelbundet månadssparande
KOM IGÅNG

Nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 får automatiskt 50 procent rabatt på Optis avgift i 3 månader

Om aktien eEducation Albert

Senaste nytt