Delårsrapport för januari - juni 2023
Nettoomsättningen ökade med 64 procent. EBITA förbättrad med 45 procent. Andel B2B omsättning ökat till 53 procent.
1 april – 30 juni 2023
- Nettoomsättningen uppgick till 51 077 TSEK (31 159) TSEK, en ökning med 64 procent, varav - 5 procent avser organisk tillväxt och 69 procent förvärvad tillväxt.
- EBITA uppgick till -6 947 (-12 636) TSEK.
- Periodens resultat före skatt uppgick till -20 325 (-19 489) TSEK.
- Periodens resultat efter skatt uppgick till -18 156 (-18 408) TSEK.
- Resultat per aktie uppgick till -0,72 (-1,04) SEK, före och efter utspädning.
- Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -5 194 (–21 491) TSEK.
- Nettokassan (-) / skuld (+) vid periodens utgång uppgick till -94 899 (-131 228) TSEK.
- Likvida medel vid periodens utgång uppgick till 106 110 (131 228) TSEK.
- Årliga återkommande intäkter (ARR) uppgick till 206,1 (130,6) MSEK, en ökning med 58 procent, varav -4 procent avser organisk och 62 procent förvärvad tillväxt.
1 januari – 30 juni 2023
- Nettoomsättningen uppgick till 98 539 (55 759) TSEK, en ökning med 77 procent, varav 11 procent avser organisk tillväxt och 66 procent förvärvad tillväxt.
- EBITA uppgick till -17 122 (-34 564) TSEK. Jämförelsestörande poster påverkade resultatet med -3 104 TSEK vilket avsåg transaktionskostnader i samband med förvärvet av ARPU Management AB, Strawbees AB samt Kids MBA SAS under januari 2023.
- Periodens resultat före skatt uppgick till -42 512 (-44 671) TSEK.
- Periodens resultat efter skatt uppgick till -38 467 (-43 017) TSEK.
- Resultat per aktie uppgick till -1,53 (-2,43) SEK, före och efter utspädning.
- Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -2 771 (-46 449) TSEK.
- Nettokassan (-) / skuld (+) vid periodens utgång uppgick till -94 899 (-131 228) TSEK.
- Likvida medel vid periodens utgång uppgick till 106 110 (131 228) TSEK.
- Årliga återkommande intäkter (ARR) uppgick till 206,1 (130,6) MSEK, en ökning med 58 procent, varav -4 procent avser organisk och 62 procent förvärvad tillväxt.
Väsentliga händelser under andra kvartalet 2023
- Flertal startade samarbeten i syfte att öka varumärkeskännedom och sänka kundanskaffningskostnad.
- Genomförd förstudie i syfte att lansera Strawbees i Storbritannien via Sumdog med positiva utsikter.
- Katarina Strivall har rekryterats som CFO och tillträdde rollen den 21 augusti 2023.
- I slutet av kvartalet slutfördes det första större synergiprojektet i och med lanseringen av Holy Owlys språkplattform i Sverige.
- Under juni lanserade Albert och Bonnierförlagen en matematikbok för ålderskategorin 6-9 år.
Väsentliga händelser efter periodens utgång
Inga väsentliga händelser har inträffat efter periodens utgång.
Grundarna har ordet
Vi är glada över att kunna rapportera ännu ett tillfredsställande kvartal där vi fortsatt fokuserar på lönsamhet. Både B2C- och B2B- verksamheterna går enligt plan och vi förbättrar lönsamheten i koncernen. Vi har även investerat i produktutveckling, marknadsutveckling och partnerskap som vi bedömer kommer ge resultat under de kommande kvartalen.
För att snabbare nå lönsamhet har fokus ökat mot B2B. Resultatet av detta ser vi i att B2B-intäkterna växer stadigt från föregående kvartal medan B2C-intäkterna minskat på grund av ombalansering av resurser och fokus på lönsamhet. Denna utveckling ligger i linje med strategin att snabbare nå lönsamhet.
När det gäller B2C, försäljning till hushåll, ligger fokus på lönsamhet och kassaflöde framför tillväxt. Vi minskade därför investeringarna i betald marknadsföring, tog mindre risk och prioriterade att aktivera och behålla de befintliga kunderna med gott resultat. Det starka fokuset på årsprenumerationer i Sverige har gett resultat, där cirka 40 procent av nya webbkunder i Sverige har valt ett årsabonnemang. Detta har en positiv kassaflödeseffekt. När vi blickar framåt strävar vi efter att replikera framgången på alla B2C-marknader.
Under kvartalet har vi optimerat kundförvärvsmodellen, tagit marknadsandelar i Sverige och Storbritannien samt lanserat nya segment såsom fysiska böcker. Flaggskeppsprodukten Albert Junior har uppmärksammats och marknadsförts av Apple, vilket har bidragit till ett högre antal nya kunder via organisk (icke betald) trafik. Albert Teen-produkten har släppts som en webbversion av mobilappen som hjälper tonåringar att förbereda sig för GCSE (nationella prov), vilket har lett till en betydande ökning av antalet användare på den brittiska marknaden. Utöver ovanstående har vi ingått och kommunicerat flera kommersiella partnerskap som kommer att öka varumärkeskännedomen.
Vi är också mycket stolta över att vårt första stora B2C- synergiprojekt har genomförts då språkprodukten Holy Owly, som förvärvades i januari, har lokaliserats och lanserats i Sverige. Vi tog också framgångsrikt det första steget till fysiska Albert-produkter genom att släppa övningsboken “Matteäventyret” i samarbete med förlaget Bonnier. Den finns nu i bokhandeln, stormarknader och nätbutiker över hela Sverige och fungerar både som en fristående bok men också som en länk mellan boken och Albert Junior- appen. Sammantaget hjälper dessa stora händelser inom B2C till att skaffa kunder till en lägre kostnad, ta marknadsandelar i viktiga marknadssegment och fånga synergier inom gruppen.
Inom B2B, försäljning till skolor, fortsätter vi att öka vår marknadsandel i Storbritannien. Detta inkluderar att ta en signifikant andel av den skotska marknaden för Sumdog och stärka positionen i England. I England är vår försäljning främst inriktad på MATs (Multi-Academy Trusts) som är en grupp skolor som arbetar tillsammans under ett paraply för att förbättra utbildningsresultat och dela resurser och expertis. Flera större MATs-affärer är på gång, och några har stängts under kvartalet för att säkra långsiktiga affärer. Ett viktigt B2B- synergiprojekt är att lansera Strawbees i Storbritannien genom att utnyttja Sumdogs distributionskanaler. Förstudien har avslutats under våren och vi rustar nu för att gå in på marknaden under hösten.
B2C är inriktat på de historiskt starka sommarmånaderna för kundförvärv och förbereder barn inför skolstarten i augusti. Inom B2B förbereder vi oss för back- to-school-perioden i augusti och september där mycket försäljning väntas komma. Vi arbetar även med flera synergiprojekt, där några av dem planeras att lanseras under hösten för att fånga fler koncernsynergier.
I Sverige, likt många andra länder, har debatten kring barnens svårigheter i skolan och den växande lärarbristen åter blommat upp. Med den långsiktiga visionen att ge varje barn en individanpassad läroupplevelse som grund, har våra produkter utvecklats just för att kunna adressera problemen som finns idag. Med hjälp av data och kraftfulla algoritmer anpassar vi läroupplevelsen utifrån läroplan och barnens kunskapsnivå sparar vi tid för lärare i klassrummet. Det har inte minst uppmärksammats i de B2B affärer som gjorts under våren i USA och Storbritannien. Vi står väl rustade med den produktportfölj som finns att ta en viktig och signifikant roll för att adressera behovet på marknaden.
Om man summerar kvartalet och blickar framåt, kvarstår fokus på lönsamhet och kassaflöde, genom att utnyttja synergier inom koncernen för att växa effektivt. Vi vill tacka alla våra kollegor, kunder och aktieägare som fortsätter att bidra till vår vision att ge varje barn en anpassad läroupplevelse.
Länk till rapporten
Rapporten finns bifogad i detta pressmeddelande och tillgänglig på: https://investors.hejalbert.se/reports
Presentation av rapporten
Grundarna Arta Mandegari och Salman Eskandari presenterar idag kl. 09:00 rapporten via en webbsändning. Länk: https://www.finwire.tv/webcast/albert/q2-2023/