Delårsrapport 1 januari – 31 mars 2024 - Börskollen
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Delårsrapport 1 januari – 31 mars 2024

Irländskt förvärv stärker koncernen inom datacentersegmentet i Europa

FÖRSTA KVARTALET 2024
•       Nettoomsättningen ökar med 2,7 procent till 399 (389) MSEK. I oförändrad valuta ökade omsättningen med 1,1 procent.
•       Rörelseresultat före avskrivningar på immateriella tillgångar (EBITA) minskar med 25 procent till 21 (28) MSEK varav -6,2 (-3,3) MSEK hänförligt till orealiserade valutakursvinster och -förluster.
•       Kassaflödet från löpande verksamheten uppgår till 12 (20) MSEK vilket motsvarar 0,56 (0,98) SEK per aktie.
•       Resultat per aktie uppgår till 0,62 (0,56) SEK.
•       Soliditeten ökar under perioden till 52 procent från 44 procent.

Kvartal 1
Helår
  20242023 2023
Nettoomsättning, MSEK 399,2388,8 1 572,8
Bruttomarginal, % 24,326,0 24,4
EBITA, MSEK 21,128,1 106,8
EBITA, % 5,37,2 6,8
Periodens resultat, MSEK 13,611,6 37,9
Resultat per aktie, SEK 0,620,56 1,76

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER KVARTALET
•       Alcadon tecknar avtal om att förvärva irländska Wood Communications Ltd, en av Irlands ledade distributörer av nätverksprodukter, med planerat tillträde den 2 april 2024.
•       Alcadon har genomfört en riktad nyemission om 2 054 795 aktier till befintliga och nya investerare för att delfinansiera förvärvet av Wood Communications Ltd. Genom emissionen tillförs Alcadon 75 miljoner kronor före transaktionskostnader. Antal aktier i Alcadon Group AB ökade från 21 722 570 till 23 777 365 efter genomförd emission.
VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG
•       Alcadon genomför en apportemission om 733 661 aktier som en del av betalningen för förvärvet av irländska Wood Communications. Antal aktier i Alcadon Group AB ökade från 23 777 365 till 24 511 026 efter genomförd emission.
•       Alcadon har fullföljt förvärvet av irländska Wood Communications Ltd och tillträdde bolaget den 2 april 2024.
•       VD och koncernchef Sonny Mirborn lämnar Alcadon i oktober 2024. Styrelsen har initierat en rekryteringsprocess för att finna en ny VD och koncernchef.

Börskollens app – Högt betyg ⭐⭐⭐⭐⭐ och 250.000 nedladdningar

Ladda hem

Vårt nyhetsbrev – Utvalda börsnyheter och heta investeringscase varje vecka

Nyheter om Alcadon Group

Innehåller annonslänkar

Så kommer du igång med trading

Den här månaden har vi valt att lyfta fram trading som utbildningstema, så att du som läsare ska få en möjlighet att fördjupa dig mer och spetsa dina kunskaper. Nedan finner du ett antal matiga guider och vi lyfter även fram vårt förstahandsval av mäklare och plattform: IG.

STÄNG X
Bästa valet för trading – Bra erbjudande & gratis utbildning
Världsledande global tradingmäklare med prisbelönt app
Gratis att öppna konto & demokonto (fiktiv handel)
KOM IGÅNG

74% av alla icke-professionella kunder förlorar pengar på CFD-handel hos de här leverantörerna.

Om aktien Alcadon Group