In-play 2.0 lanseras med stor potential
Under det gångna kvartalet har vi fokuserat fullt ut på att färdigutveckla och lansera vårt senaste SDK med In-Play 2.0 och tillhörande programmatisk video. Denna produkt förväntas stå för en betydande del av den tillväxt vi har prognostiserat inför nästa år. För att möjliggöra lanseringen har vi kortsiktigt behövt öka trafikflödet (därav minskad marginal) samt allokera merparten av våra personalresurser, något vi sett som en nödvändig investering för vår framtida framgång.
Trots vårt fokus på teknikutveckling har vi ändå sett en intäktstillväxt på 56 %för perioden januari till september jämfört med samma period föregående år. Om vi exkluderar intäkter från våra exklusiva direktavtal [1] har vi fortfarande uppnått en tillväxt på 14 % hittills i år, vilket är positivt med tanke på de begränsade resurserna vi kunnat tilldela den delen av verksamheten.
Vi ser också förbättringar i vår finansiella position. Våra kundfordringar har minskat med 6 % jämfört med föregående kvartal, samtidigt som inbetalningstakten har ökat och fortsätter öka under årets sista kvartal.
Supply-teamet har haft ett framgångsrikt kvartal och överträffat sina mål. Antalet publicister och spel har ökat månad för månad, och vi har nu passerat 100 publicister – en viktig milstolpe för vår spelportfölj. Antalet spel har även ökat med 27 % jämfört med samma period förra året, vilket ger oss ett tydligt försprång gentemot våra konkurrenter. Denna expansion har skett parallellt med att teamet arbetat intensivt med att implementera In-Play 2.0 och det nya SDK hos befintliga publicister. Vi utvärderar kontinuerligt all feedback kring In-Play 2.0 och har hittills fått mycket positiv respons där våra publicister kan rapportera en kraftig intäktsökning på 60–90 % tack vare det nya SDK.
Vid utgången av året räknar vi redan med att cirka 10 % av våra total spelportfölj kommer att ha övergått till den nya SDK-versionen. Denna andel ger oss tillräcklig räckvidd för att inleda avtal och samarbeten direkt med demand side platforms (DSP) som fokuserar på performance-kampanjer, där vi ser mycket stor potential.
Sammanfattningsvis har det varit en intensiv period med många utmaningar och förändringar som har skett i bolaget. Med det sagt ser vi ljust på framtiden och vart bolaget är på väg. Den kommande företrädesemissionen ger oss även det kapital vi behöver för att accelerera vår företagsutveckling och nå våra tillväxtmål för 2025 och 2026 som kommunicerades tidigare i höst.
Jonas Söderqvist
VD
[1] Hänvisning till pressmeddelandet som gick ut den 14e oktober 2024 ”Bolagets förtydligande avseende intäkter och kundfordringar”