I Love Lund publicerar halvårsrapport för 2024 - Börskollen
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

I Love Lund publicerar halvårsrapport för 2024

Halvårsrapporten finns tillgänglig i sin helhet i bifogad pfd-fil samt I Love Lunds hemsida (ilovelund.se).

Kvartalsperioden 1 april – 30 juni 2024

Nettoomsättningen för april – juni 2024 uppgick till 0 TSEK (0 TSEK)

Rörelseresultatet för april – juni 2024 uppgick till -811 TSEK (-686 TSEK)

Finansiella poster med nedskrivningar för april – juni 2024 på -150 TSEK
(-2,3 MSEK)

Resultat efter finansiella poster för april – juni 2024 uppgick till -1,0 MSEK (-3,0 MSEK)

Resultat per aktie uppgick till -2,5 SEK (-7,8 SEK)

Investeringar i portföljbolag på 1,7 MSEK (1,0 MSEK)

Bokföringsvärde vid periodens slut uppgår till 106,67 SEK per aktie (108,94 SEK)

Följdinvesteringar i ett antal befintliga portföljbolag; däribland Life Finder, Sensative samt Beammwave

Inga nyinvesteringar eller avyttringar

Fortsatt fullgod kassaposition

Bedömt substansvärde vid periodens slut uppgår till 134,39 SEK per aktie

Flera välbesökta aktieägarevenemang genomförda – däribland på Alfa Laval

Halvårsperioden 1 januari – 30 juni 2024

Nettoomsättningen för januari – juni 2024 uppgick till 0 TSEK (0 TSEK)

Rörelseresultatet för januari – juni 2024 uppgick till -1,5 MSEK (-1,3 MSEK)

Finansiella poster med nedskrivningar för januari – juni 2024 på -1,5 MSEK
(-4,1 MSEK)

Resultat efter finansiella poster för januari – juni 2024 uppgick till -3,0 MSEK (-5,4 MSEK)

Resultat per aktie uppgick till -7,8 SEK (-14,2 SEK)

Soliditeten uppgår till 99%

Jämförelsetalen inom parentes avser motsvarande period närmast föregående räkenskapsår.

Kära aktieägare,

Första halvåret har präglats av en försiktigt återkommande optimism, och främst under dess andra kvartal gjorde sig sentimentet gällande i vår del av marknaden. För en gångs skull en mindre sektorrotation in i vårt marknadssegment, en trevlig rörelse som vi inte fått bevittna sedan förrförra året. Bakgrunden är mindre stigande företagsvinster just nu utan mer framtida förhoppningar därom, med stöd från lägre inflation, räntesänkningstrenden och minskad oro för recession. Det är viktiga delkomponenter för den allmänt ökade riskviljan vi ser. Ekonomiska makron är i fokus, emedan exempelvis politiska risken synes negligeras.

Specifikt för I Love Lunds del under andra kvartalet har investeringstakten ökat relativt tidigare kvartal. Drygt 1,7 MSEK fördelades främst mellan 5G radio chip/antennbolaget Beammwave och IoT-plattforms- och sensorbolaget Sensatives samt IoT säkerhetsbolaget LifeFinders tillväxtemissioner. I de två sistnämnda onoterade lundabolagen deltog vi dessutom över vår pro-rata tilldelning. Investeringar med mindre belopp genomfördes i exempelvis våra portföljbolag stroke-detekteringsbolaget UmanSense, klädstorleksmatchningsbolaget Sizenot och digitala företagshälsobolaget Wellbefy. Inga rena nyinvesteringar, ej heller större avyttringar genomfördes under perioden.

Resultatet efter finansiella poster i andra kvartalet, -1 MSEK, förbättrades markant mot tidigare kvartal. Det härleds både från att tidigare nedskrivningstrend för våra portföljbolag nu avmattats men även pga. en återläggning av flera tidigare nedskrivningar i portföljbolaget Life Finder. Bolagets utsikter har nu förbättrats påfallande efter att ha tagit en viktig genombrottsorder.

Generellt är det en mer mixad bild vi ser, dvs en viss förbättring, från våra portföljbolag än tidigare. Balansräkningar och kassaflöden må fortsatt vara svaga men investerarintresset att stötta med kapital verkar öka, främst där det finns en god ledande part. Teckningsgraderna för företrädesemissionerna stiger, vilket iofs delvis beror på förbättrade rabatt- och/eller garantivillkor. Rundorna tar även lite längre tid än önskvärt. Nöjsamt är att emissionssyftena tenderar allt oftare handla om tillväxt istället för ren överlevnad. Under kvartalet var det faktiskt inget av våra femtiotalet bolag som varken påbörjade någon likvidation, eller som flaggade om utökad risk därom. Gott.

Kassalikviditeten är fortsatt god. Vi tror oss ha en god pipeline av investeringsmöjligheter så redan i närtid bör vi kunna närma oss den mer långsiktiga målbilden om 2-4% kassahållning. Dessutom har en viss rotation påbörjats mot en större andel onoterade innehav i portföljen. Det är där vi tror värdeökningspotentialen är bäst framåt, där behoven och nyttan är störst och vårt team och nätverk kan bidra mest och bäst.

På aktivitetssidan hade vi hållt flera aktieägarevenemang under kvartalet. (se separat sida). Det fina företagsbesöket på snabbväxaren Alfa Laval stod ut som extra minnesvärt för alla våra fyrtiotalet aktieägare som deltog. Därutöver hade vi flera mindre onoterade innovationsbolag som presenterade sig i våra egna lokaler, antingen enskilda sessions eller i samband med vårt stora pitch event. Dessutom hanns både socialt padelspel och säsongsavslutningsmingel med. Tillika finns vår sedvanliga nätverksträffar på torsdagseftermiddagar alltid tillgängliga för alla och envar.

Under perioden har vår hemsida förbättrats; utöver en tydligare evenemangskalender samt en chatbot kan man numer även hitta information över våra portföljbolags egna pågående kapitalresningar.

Vårens fokusämne var ESG och jag vill gärna här kortfattat beröra hur vi ser att Hållbarhet driver Lönsamhet för våra portföljbolag: Det både minskar riskerna, ökar konkurrensfördelen, underlättar såddinvesteringar och stärker varumärket. För dagens moderna små företag som imorgon vill erövra världen är ämnet således numer inte bara någon hygienfaktor utan genuint värdedrivande och en faktor för långsiktig robusthet.

I Love Lunds arbete i detta har tre ben; Det egna bolaget (Almi-process med mål och uppföljning), Påverkan på våra portföljbolag (ESG-planer med rapportering och skattningar) och Samverkan med lokala aktörer (för gemensam metodik och processer).

Och i ett lite lättsamt andetag, låt mig nämna att jag nyligen bjöds ut till Lunds absolut yttersta gräns. Nej, varken sköna Stångby eller ens vilda Veberöd.  Utan till Färöarna, som på tidigt 1100-tal ingick i Lunds stift och styrdes från Lund. Över ruinen av vår biskopskyrka i Kirkjubøar kan jag meddela att lundaandan ännu svävar i denna karga utmark av ”Historic Greater Lund area”.

Vårt placeringsreglemente tillåter dock nog varken färiskt fisk- eller fåravel i portföljen. Men är det något vi lundensare gillar så är det iaf. att debattera, friskt, vågat och med glimten i ögat, och gärna allra helst om till synes rena orimligheter :-).

Slutligen, fortsätt gärna att komma med investeringsförslag till mig och mitt team. Våra aktieägares rekar är ofta bra och vi förhåller oss alltid till era tankar och idéer, och från er har flera av våra bästa investeringar haft sin upptakt Keep it going.

Uppåt och framåt - I Love Lund,

Björn Englund

A person smiling with hand on chinDescription automatically generated

Kommande rapporttillfällen

Delårsrapport kvartal III 2024 – 25 oktober 2024

För mer information vänligen kontakta:

Björn Englund, VD

Telefon: +46 73-5295333

E-post: [email protected]

Hemsida: www.ilovelund.se

Det här är I Love Lund:

I Love Lund är ett idéburet investeringsbolag som investerar i bolag med anknytning till Lund, företrädesvis onoterade och i en tidig utvecklingsfas. Utöver den rena investeringsverksamheten ingår i kärnverksamheten att skapa företagsrelaterade och även mötesaktiviteter för våra aktieägare och övriga intressenter runt Bolaget. Investeringsportföljen består idag av över femtio (50) bolag varav den stora merparten är onoterade. Investeringarna ska ge en god värdeökning, vilket tillsammans med andra aktivitetsmål och effekter, bäst kan definieras som en god relativ riskjusterad värdeökning över en konjunkturcykel. I Love Lunds investeringsportfölj har en bred och diversifierad sammansättning som både ska reflektera dagens och framtidens näringsliv i Lund. Mer information finns www.ilovelund.se

I Love Lund AB Halvårsrapport 2024https://mb.cision.com/Main/21863/4018474/2926385.pdf
Pressmeddelande - Publicering av halvårsrapport 2024 - 26jul24https://mb.cision.com/Public/21863/4018474/bec6cb3d4c9e0da5.pdf

Börskollens app – Högt betyg ⭐⭐⭐⭐⭐ och 250.000 nedladdningar

Ladda hem

Vårt nyhetsbrev – Utvalda börsnyheter och heta investeringscase varje vecka

Nyheter om I Love Lund

Innehåller annonslänkar. Investeringar innebär risk (se här)

Tips: 50% rabatt hos fondroboten Opti

Dags att komma igång med sparande? Fondroboten Opti erbjuder en populär spartjänst som är perfekt för regelbundet månadssparande. Just nu får nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 automatiskt 50 % rabatt på Optis avgift i 3 månader!

STÄNG X
Populär sparapp – över 500 000 nedladdningar
Många och höga externa omdömen
Högst grad av diversifiering