Husqvarna Group fortsätter transformationen i Nordamerika för ökad flexibilitet och långsiktig lönsamhet
Husqvarna Group har ingått avtal om ett strategiskt partnerskap med Flex Ltd., en avancerad, global tillverkare, vilket också inkluderar avyttring av Husqvarna Groups fabrik i Orangeburg, South Carolina, USA. Överenskommelsen träder i kraft med omedelbar verkan, där Flex kommer att tillverka Husqvarna Groups produkter i fabriken under ett långsiktigt leveransavtal, vilket säkerställer fortsatt produktion av företagets hjulburna produkter och montering av handhållna produkter för den nordamerikanska marknaden. Partnerskapet syftar till att öka lönsamheten, förbättra kapitaleffektiviteten, öka produktionsflexibiliteten och stärka Husqvarna Groups konkurrenskraft i Nordamerika.
Med Flex övertagande av tillverkningsansvaret för anläggningen i Orangeburg kommer den nuvarande arbetsstyrkan att erbjudas anställning hos Flex. Samarbetet förväntas resultera i kostnadsbesparingar om cirka 350 MSEK efter fem år. Engångskostnaderna för Husqvarna Group, som bokförs i det fjärde kvartalet 2024, uppgår till cirka 250 MSEK med ytterligare en mindre engångskostnad under första kvartalet 2025.
- Denna strategiska åtgärd är ett viktigt steg mot att driva långsiktig lönsamhet och förbättra vår operationella effektivitet inom divisionen Husqvarna Forest & Garden. Partnerskapet säkrar vår tillverkning av viktiga produkter för den nordamerikanska marknaden, samtidigt som det ökar flexibiliteten och kundupplevelsen, säger Pavel Hajman, vd för Husqvarna Group.
Alla Husqvarna Groups tre divisioner finns representerade på den amerikanska marknaden, där fabriken i Orangeburg producerar för Husqvarna Forest & Garden-divisionen. Husqvarna Group kommer att fortsätta att leda arbetet med innovationsutveckling och produktportföljen, samt fortsätter sitt åtagande att leverera högpresterande kvalitetsprodukter och lösningar för den nordamerikanska marknaden.
Husqvarna Forest & Garden-divisionen har under de senaste åren vidtagit kraftfulla åtgärder för att förbättra resultatet i Nordamerika. Affärer med låga marginaler har avvecklats och produktionsstrukturen har konsoliderats. Nordamerika är Husqvarna Groups största marknad med cirka en tredjedel av bolagets totala försäljning 2024.
Detta pressmeddelande innehåller insiderinformation som Husqvarna AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 4 februari, 2025 kl. 22.01 CET.
Henrik Sjöström, Presschef, 0727 15 77 85