HUBSO väljer att fokusera varumärkesportföljen
HUBSO är verksamma inom s.k. ”creator economy”* och mer specifikt ”social commerce”, med flera nystartade varumärken tillsammans med europeiska kreatörer. Nu har bolaget lanserat ett nytt varumärke tillsammans med den svenska kreatören Josephine Qvist.
Kreatören Josephine Qvist har närmare 300.000 följare på Instagram och driver den framgångsrika podden Sweet but Psycho, tidigare nominerad till årets podd. Josephine ökade både omsättning och resultat i sitt egna bolag med närmare 1000% det senaste räkenskapsåret och HUBSO ser stor potential i partnerskapet likväl segmentet som man valt att fokusera på. Josephine och varumärket har tidigt visat på stor potential och nu börjar arbetet med att ta nästa steg tillsammans. Den första lanseringen var parfymen Idyllic, vilken har sålt över förväntan.
“Det känns otroligt kul att vara igång och med ett så positivt mottagande av den första produkten, jag ser verkligen fram emot att vidareutveckla affären tillsammans med HUBSO” säger Josefine Qvist.
Som ett led i HUBSOs fortsatta tillväxtsstrategi har HUBSO och Rebecca Stella tillsammans med varumärket Rebecca Stella Beauty valt att gå skilda vägar efter nuvarande avtalsperiods utgång. Vidare har HUBSO som en följd av detta och i samråd med Rebecca Stella sålt produktlager m.m. till Lyko, som kommer att fortsätta driften av varumärket.
“I vår strategi att vidareutveckla våra varumärken genom tillväxt och bolagisering, ser vi över och utvärderar samtliga av våra befintliga varumärken för att fokusera våra resurser rätt. Vi vill samtidigt passa på att rikta ett stort tack till Rebecca Stella som var en av våra första samarbetspartners och önskar henne all lycka till i sin fortsatta karriär - det känns fantastiskt roligt att varumärket får fortsätta sin resa tillsammans med Lyko”, säger Josefine Abrahamsson, VD för HUBSO Group.
*Om man tittar utanför Sverige, pratas det mycket om den s.k. creator economy. Men vad är då creator economy? Fler än 50 miljoner människor runt om i världen betraktar sig själva som kreatörer, oavsett om de är community-byggare, sociala medier-influencers, bloggare eller videografer. Creator economy utgör den typ av företag som har byggts av dessa individer. Det har blivit den snabbast växande typen av småföretag, och en undersökning visade att fler amerikanska barn hellre vill bli Youtube-stjärna (29%) än astronaut (11%). Just nu trendar ett stort strukturellt maktskifte där många kreatörer transformeras till bolagsgrundare. De bygger egna team och blir mer diversifierade i sina intäktskällor. Allt fler söker sig bort från de traditionella plattformarna för att komma närmare sin community, nå nya marknader och bygga gedigna varumärken från grunden.
För mer information, vänligen kontakta:
Josefine Abrahamsson, VD och grundare HUBSO Group AB (publ)
ir (at) hubsogroup.com
Om Hubso Group AB (publ):
HUBSO är verksamt inom e-handel och är starkt fokuserad på att vara en unik inkubator för framgångsrika kreatörer som vill ta steget att bli entreprenörer, med HUBSO som partner och därigenom få del av den mångåriga erfarenhet och kompetens som HUBSO har bl.a. inom e-handel, produktutveckling, varumärken och marknadsföring .m.m. Genom partnerskapet med HUBSO kan starka varumärken och bolag med därtill hörande mervärden skapas och utvecklas. HUBSO Groups aktie är noterad vid Spotlight Stock Market. Läs mer om HUBSO på hemsidan www.hubso.com.