Hilary Hartley ny affärsområdeschef för Thule Group Region Americas
Hilary Hartley har utsetts till ny affärsområdeschef för Thule Group Region Americas och kommer i rollen att ingå i företagets koncernledning. Han rapporterar till vd och koncernchef Magnus Welander. Fred Clark, mångårig nuvarande chef för affärsområdet, som under förra hösten meddelat sitt beslut att gå i pension, kommer att stanna kvar i sin roll till dess Hilary Hartley börjar i slutet av april.
Hilary Hartley kommer att bidra med över 25 års global erfarenhet från företagsledande roller och premiumvarumärken inom livsstils-, sport- och fritidsindustrin. I sin nya roll kommer han att ansvara för Thule Groups försäljning och marknadsföring såväl som finansiella resultat, affärsutveckling och go-to-market-arbete för de Nord- såväl som Latinamerikanska marknaderna. Han kommer också att vara en central person för att förbättra distribution och företagets go-to-market strategier.
"Vi är glada över att Hilary blir en del av Thule Group och vår företagsledning." säger Magnus Welander, vd och koncernchef för Thule Group. ”Region Americas är central för våra långsiktiga tillväxtambitioner och vi lägger stor vikt vid vår starka position i Nordamerika såväl som de snabbt växande marknaderna i Latinamerika. Hilarys stora erfarenhet, hans engagemang och tydlighet i kombination med det starka teamet på plats kommer att hjälpa honom att lyckas i sin nya roll och vi ser fram emot att under hans ledning växa vår verksamhet i både Nord- och Latinamerika. ”
”Thule är ett globalt, branschledande och ikoniskt varumärke för aktiva människor. Jag är stolt och exalterad över att bli en del av Thule Group och ser fram emot att arbeta tillsammans med Magnus och resten av företagsledningen, samt våra Nord- och Latinamerikanska partners. Thule har en fantastisk potential hos aktiva konsumenter. Med ett starkt team på plats, fantastiska produkter i flera kategorier och stark lokal närvaro kommer vi att driva långsiktig, sund tillväxt för Thule Group och våra partners i regionen ”, kommenterar Hartley.
Hilary Hartley kommer senast från rollen som President North America hos Victorinox Swiss Army. Före sin roll på Victorinox har Hartley haft ledande befattningar på Oakley North America, där han drev en betydande tillväxt i samtliga distributionskanaler, såväl som ledande kommersiella befattningar på Rossignol i Nordamerika och ett flertal övriga marknader.