Handelsbanken uppfattas som mest hållbara varumärket i branschen
Svenska konsumenter uppfattar Handelsbanken som branschens mest hållbara varumärke, enligt Sustainable Brand Index.
”Glädjande och inspirerande. Det är viktigt för oss att bygga förtroende för bankens hållbarhetsarbete”, säger Emma Sahlman, hållbarhetskommunikatör på Handelsbanken.
Ett av Handelsbankens hållbarhetsmål är att vara och uppfattas som den mest hållbara banken bland jämförbara konkurrenter. Produkter som Energikollen och Hållbarhetskollen i kombination med hållbarhetsansvariga som arbetar nära kunderna på bankens över 200 kontor runtom i landet har gett resultat.
Höga betyg i en attitydundersökning innebär inte alltid att själva hållbarhetsarbetet håller hög nivå. Det finns alltid en risk för medveten eller omedveten greenwashing när det pratas hållbarhet.
”Samtidigt vinner ingen på att hållbarhetsarbetet enbart rapporteras i årsredovisningar som primärt vänder sig analytiker och investerare”, säger Emma Sahlman och fortsätter:
”Jag hoppas och tror att konsumenter generellt blivit bättre på att genomskåda överdriven hållbarhetskommunikation. Vi är stolta över den här bekräftelsen av hur vi når ut och hoppas att det speglar ett gediget arbete i hela banken”.
Sustainable Brand Index™ är Europas största varumärkesstudie med fokus på hållbarhet. I 2024 års studie har 29 000 svenska konsumenter svarat på frågor om vilka varumärken de uppfattar vara mest hållbara. Undersökningen omfattar 432 varumärken och 36 branscher.
För ytterligare information kontakta:
Handelsbankens presstjänst, 08-701 80 18, [email protected]
För mer information om Handelsbanken hänvisas till: www.handelsbanken.se