Halvårsrapport jul-dec - Börskollen
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Pressmeddelande

Halvårsrapport jul-dec

Perioden i sammandrag

Koncernen juli-december 2022

  • Nettoomsättningen uppgick till 11,4 (10,2) MSEK.
  • Rörelseresultatet ökade till 0,8 (0,0) MSEK.
  • Resultat före skatt uppgick till 0,1 (-0,6) MSEK.
  • Resultat efter skatt per genomsnittligt antal aktier uppgick till -0,03 (-0,17) kr.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 2,4 (1,9) MSEK.
  • Soliditeten uppgick vid periodens utgång till 56% (56%) procent.
  • Likvida medel uppgick vid periodens utgång till 0,7 (0,7) MSEK.
  • Genomsnittligt antal anställda i koncernen var 31 (28).
  • Årligt värde av aktiva abonnemang (ARR) vid periodens slut uppgick till 19,7 MSEK (17,8).
  • Anskaffningskostnad per betalande kund (CAC) uppgick till 114 kr (173).

VDs kommentarer

Sonetel hjälper entreprenörer spara tid och öka försäljningen med hjälp av kundkommunikationslösningar som har stöd av AI. Bolaget går med vinst, växer och ser stor tillväxtpotential i flera av sina affärsområden.

Affärsområdet virtuella telefonnummer levererar tillväxt efter ett flerårigt stålbad.

Beroendet av betalda Google-annonser har brutits med hjälp av nya försäljningskanaler som visar fortsatt stor tillväxt.

De nya försäljningskanalerna har växt med över +50% om året sedan flera år, men behöver nu inte längre kompensera för en nedgång i antalet kunder från Google-annonser. Ökningen i de nya kanalerna kan nu i stället driva bolagets tillväxt.

Vi har lanserat en ny enklare prisplan som vi tror kommer öka abonnemangsintäkterna ännu mer. De initiala reaktionerna är lovande.

Den investering vi gjorde i en utbyggd tjänsteplattform och nya appar för kundkommunikation i små företag - med stöd för AI - har legat på vänt sedan BETA-lansering 2019.

Den plattformen kommer nu till större användning tack vare en storsatsning på skapande AI (Generative AI). Satsningen drar bl.a. nytta av teknologin bakom ChatGPT.

Vi har etablerat ett AI-team på ca 10 personer som bygger en helt ny AI-plattform som gör det möjligt att på mycket kort tid skapa nya AI tjänster baserade på skapande AI.

Den första tjänsten som planeras för den nya plattformen kommer att skapa bloggartiklar. Kunden får automatiskt förslag på rubriker för bloggartiklar som passar deras verksamhet och klickar för att få artikeln skriven direkt.

Genom att Sonetel gör bloggartiklarna anpassade för sökmotorernas preferenser (så kallad SEO) leder detta till ökad trafik från sökmotorer och ökad försäljning för företaget. Tidigare så har AI-genererade texter straffats av Google, men givet att AI-genererade texter nu är lika bra eller bättre än texter skrivna av människor gäller det inte längre.

En rad andra tjänster väntas kunna släppas i snabb följd därefter.

Tanken är att över tid kunna erbjuda en bred palett av verktyg för att förenkla vardagen i småföretag med hjälp av AI.

Den nya plattformen kommer även erbjuda ett API som gör det möjligt för andra att enkelt integrera AI-tjänsterna i egna affärsprocesser eller appar.

Vår huvudfokus är att hjälpa småföretag globalt att bli bättre på sin kundkommunikation, med stöd av AI. Därutöver så finns det partnermöjligheter som kan erbjuda minst lika stora affärsmöjligheter.

De över två miljoner småföretag som redan skaffat ett Sonetelkonto genom åren kommer att adresseras som en första målgrupp.

Sammantaget så bedöms bolagets förutsättningar att leverera ökad vinst, samt stark tillväxt som mycket goda.

Henrik Thomé
VD och grundare

Kommentarer till verksamheten

Verksamheten under perioden

Intäkter

Bolagets försäljning under perioden juli till december uppgick till 11,4 MSEK, jämfört med 10,2 MSEK samma period föregående år.

Försäljningen påverkades positivt av starkare USD och EUR.

Bolaget har under perioden haft ett primärt fokus på SaaS-tjänsten med virtuella telefonnummer”– d.v.s. lokala telefonnummer världen över med global vidarekoppling.

Tjänsten används av e-handelsbolag, konsulter och andra för att bli mer nåbara för potentiella kunder i andra länder – och därmed öka försäljningen.

Abonnemangen står för ca 76% av bolagets intäkter.

Antalet kundabonnemang har ökat konstant sedan mitten av 2020 och var vid periodens slut var +5% högre än vid slutet av samma period föregående år.

En prissänkning 2020 har dock gjort att snittintäkten minskat per ny kund.

En stark USD och EUR har ökat värdet av abonnemangen.

Detta har sammantaget gjort att ARR (årsvärde av abonnemang) vid periodens slut var +11% högre än vid slutet av samma period föregående år (i SEK).

De nya SaaS tjänsterna – med infrastruktur för kundtjänst i småföretag, med stöd av Artificiell Intelligens som lanserades i BETA 2019 – har fortsatt tillväxt – men har inte prioriterats kortsiktigt p.g.a. resursskäl och har därför inte givit något signifikant ekonomiskt bidrag under perioden.

Ca 2,650 företag i 170 länder använde de nya chatt och AI tjänsterna vid periodens slut vilket är en uppgång med +7% jämfört med samma tidpunkt föregående år.

Bruttomarginalen på bolagets samtliga SaaS-tjänster ligger på ca 76% i snitt.

Kostnader

Bolaget hade under perioden kostnader på 10,6 MSEK vilket kan jämföras med 10,2 MSEK under samma period under föregående år.

0,0 MSEK av kostnaderna under perioden bestod av valutakursdifferenser, vilket kan jämföras med 0,6 MSEK samma period föregående år. Detta redovisas under ”Övriga rörelsekostnader”.

Investeringar

Bolaget gjorde under perioden ca 2,7 MSEK i investeringar i utvecklingen av bolagets SaaS tjänster varav ca 2,5 MSEK bestod av aktiverade utvecklingskostnader för personal i Indien.

Under samma period föregående år investerades ca 2,0 MSEK varav ca 1,8 MSEK i form av aktiverade personalkostnader i Indien.

Resultat

Koncernen redovisade under perioden en vinst före skatt på ca +0,1 MSEK vilket kan jämföras med en förlust på ca -0,6 MSEK under samma period föregående år.

Kassaflöde

Kassaflödet från den löpande verksamheten var ca 2,4 MSEK under perioden. Detta kan jämföras med ca 1,9 MSEK under samma period föregående år.

Kundanskaffning

7 634 nya betalande kunder inkom under perioden. Det är 19% fler än under samma period föregående år.

Ökningen i kundtillströmningen har primärt skett fr.o.m. september 2022.

Kostnaderna för betald marknadsföring via Google Adwords minskade med -56% jämfört med samma period föregående år.

Antalet nya kunder från betald marknadsföring minskade med -9%

Minskningen av inflödet av nya kunder från Google Adwords kompenserades med hjälp av fortsatt tillväxt från nya, mer kostnadseffektiva kundrekryteringskanaler såsom kundreferenser, försäljning via affiliates samt organisk trafik drivet av nytt innehåll på hemsidan (SEO).

Inflödet via dessa kanaler var +34% jämfört med samma period föregående år.

Inflödet i december 2022 var +74% högre än samma månad föregående år.

Motsvarande uppgångar tidigare år via dessa kanaler har ”ätits upp” av en motsvarande nedgång i Google Adwords. Eftersom Google Adword inte längre minskar kan den fortsatta ökningen i de nya kanalerna nu få fullt genomslag på bolagets tillväxt.

Kundanskaffningskostnaden (CAC) låg under perioden på ca 138 SEK, vilket kan jämföras med ca 173 SEK samma period föregående år.

Detta innebar att återbetalningstiden per ny betalande kund (”ROI”) vid periodens slut var omedelbar, d.v.s. att kunderna blev lönsamma i samband med första betalningen. Detta kan jämföras med ca 2 månaders återbetalningstid vid utgången av samma period föregående år.

Kundkonton och aktiva användare

Antalet registrerade kundkonton (sedan verksamhetens start år 2009) uppgick vid periodens slut till 2 239 968.

Flertalet av dessa konton har dock aldrig använts efter registreringen.

193 133 av kontohavarna har genom åren blivit betalande kunder.

En andel av dessa är för närvarande aktiva betalande kunder.

TILLVÄXT AV AKTIVA ANVÄNDARE * Dec/21 Sep/22 Okt/22 Nov/22 Dec/22
Aktiva företag under månaden 15,242 14,701 14,888 15,373 15,335
Aktiva användare under månaden 23,681 22,431 22,647 23,005 22,863
Aktiva företag senaste 3 månader ** 18,818 18,248 18,401 18,874 19,150
Aktiva användare senaste 3 månader ** 27,804 26,471 26,564 26,995 27,256

* Se avsnittet ”Definitioner” i Halvårsrapporten

** Senaste 3 månader inkluderar den angivna månaden samt de omedelbart föregående två månaderna.

Kundbetyg

Sonetels kundbetyg på Trustpilot låg vid periodens slut på 4,7 av 5 möjliga (”Utmärkt”).

Satsningar för tillväxt

Under perioden har följande satsningar för ökad tillväxt genomförts.

Den publika hemsidan har översatts till sju språk.

En mängd informationssidor har skapats för att driva trafik från Google (SEO).

Inom produktutveckling har fokus legat på framtagandet av ny förenklad prisplan samt kvalitetsförbättring av bolagets appar.

En rad förbättringar kopplat till att ringa samtal har lagts till i apparna.

Verksamheten efter perioden

Ny prisplan

En ny prisplan lanserades i slutet av januari. Förändringen har till syfte att skapa tillväxt i tilläggstjänsten Premium, som haft en flerårig nedgång, samt göra bolagets pris lättare att förstå.

Efter lanseringen har konverteringsgraden till betalande kund ökat kraftigt. D.v.s. fler av de som registrerar sig för tjänsten blir betalande kunder än tidigare.

Satsning på skapande AI

Utvecklingen inom skapande AI (Generative AI) med bl.a. ChatGPT öppnar nya möjligheter för bolaget att hjälpa entreprenörer globalt att spara tid och öka försäljningen.

Den globala marknaden för skapande AI (Generative AI), där artificiell intelligens används för att skapa texter, bilder, ljud etc. väntas växa med +27% per år och nå en total marknad om ca 118 miljarder USD är 2032 enligt Precedence research.

Bolaget har etablerat ett AI-team på ca 10 personer som nu bygger en helt ny AI-plattform som gör det möjligt att på mycket kort tid kunna skapa nya AI tjänster baserade på skapande AI.

Lösningen bygger bl.a. på tekniken bakom ChatGPT.

Fortsatt fokus på kvalitetsförbättring

Bolaget fortsätter att dedikera resurser till att förbättra prestandan och användarvänligheten i bolagets appar.

Väsentliga händelser under perioden

Inga väsentliga händelser har inträffat under perioden.

Väsentliga händelser efter perioden

Inga väsentliga händelser har inträffat efter perioden.

Halvårsrapporten är tillgänglig för nedladdning på https://sonetel.com/sv/investerare/#rapporter

Om Sonetel
Sonetel är ett svenskt företag som tillhandahåller en Software-As-A-Service tjänst för småföretag globalt. Bolaget har hittills över 190 000 betalande kunder i över 170 länder. Huvuddelen av företagets ca 30 anställda arbetar i dotterbolaget i Indien. Bolagets aktie (SONE) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser.

Mer information om bolaget finns på www.sonetel.com/sv/investerare/

Kontakt

Henrik Thomé, VD
Telefon: 08-525 060 11
[email protected]

Informationen i pressmeddelandet är sådan som Sonetel AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 17 februari 2023 kl. 13:00 CET.

Bifogade filer

Nyheter om Sonetel

Läses av andra just nu

Innehåller annonslänkar. Investeringar innebär risk (se här)

Tips: 50% rabatt hos fondroboten Opti

Dags att komma igång med sparande? Fondroboten Opti erbjuder en populär spartjänst som är perfekt för regelbundet månadssparande. Just nu får nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 automatiskt 50 % rabatt på Optis avgift i 3 månader!

STÄNG X
Populär sparapp – över 500 000 nedladdningar
Många och höga externa omdömen
Högst grad av diversifiering
Perfekt för regelbundet månadssparande
KOM IGÅNG

Nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 får automatiskt 50 procent rabatt på Optis avgift i 3 månader

Om aktien Sonetel

Senaste nytt