Halvårsrapport jul-dec
Perioden i sammandrag
KONCERNEN JULI – DECEMBER 2021
- Nettoomsättningen uppgick till 10,2 (12,2) MSEK.
- Rörelseresultatet minskade till 0,0 (1,9) MSEK.
- Resultat före skatt uppgick till -0,6 (1,3) MSEK.
- Resultat efter skatt per genomsnittligt antal aktier uppgick till -0,17 (0,21) kr.
- Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 1,9 (2,2) MSEK.
- Soliditeten uppgick vid periodens utgång till 56% (61%) procent.
- Likvida medel uppgick vid periodens utgång till 0,7 (0,3) MSEK.
- Genomsnittligt antal anställda i koncernen 28 (27).
- Årligt värde av aktiva abonnemang (ARR) vid periodens slut uppgick till 17,8 MSEK (18,2).
- Anskaffningskostnad per betalande kund (CAC) uppgick till 173 kr (199).
VDs kommentarer
Fortsatt stadig tillväxt i antal kundabonnemang av virtuella nummer. Stark tillväxt i de nya försäljningskanalerna. Efter några svåra år, så ser 2022 onekligen ut att bli ett spännande år för Sonetel.
Under åren 2018-2019 tappade vi en tredjedel av kundabonnemangen på virtuella telefonnummer p.g.a. prishöjningar som skrämde bort kunderna.
Samtidigt så hade satsningen på nya tjänster för kundtjänst i små företag, med stöd av Artificiell Intelligens, som gjorts 2017-2019 sjösatts, men bolaget hade inte resurser att helt slutföra utvecklingen eller marknadsföra de nya tjänsterna.
Bolagets kostnader för marknadsföring via Google Adwords fortsatte samtidigt att öka.
Det var ett mycket svårt läge.
2020 bestämde vi oss för att kraftigt sänka priserna på virtuella nummer och samtidigt minska personalstyrkan från 50 till 30.
Vi valde att kortsiktigt fokusera på affären med virtuella nummer och etablera nya försäljningskanaler. Målet var att leverera tillväxt och vinst med hjälp av virtuella nummer – och därefter åter flytta fokus till AI och kundtjänst i småföretag.
För tredje halvåret i rad har vi nu kunnat leverera stadig tillväxt i antalet abonnemang av virtuella nummer – efter flera års tidigare nedgång.
Kostnaderna för Google Adwords, som för 2 år sedan kostade bolaget över 6 MSEK om året, har reducerats med 82%. Andelen nya kunder som kommer från Adwords har samtidigt halverats från 61% till 30%.
De satsningar som gjorts på nya marknadsföringskanaler under 2021 har börjat ge frukt.
Den organiska trafiken till hemsidan bidrog med +26% fler nya kunder under perioden än under samma period föregående år.
Antalet nya kunder som kom via Affiliates var +377% högre.
Nya kunder som var resultatet av andra kunders rekommendationer ökade med +215%.
Bolagets resultat under perioden har möjliggjort en fortsatt minskning av bolagets skulder.
Justerat för valutakursförändringar var resultatet under perioden ungefär detsamma som under samma period föregående år – men de positiva underliggande förändringarna är betydande.
Vi fortsätter nu det arbete som möjliggjort dessa positiva trender.
Målsättningen är att skapa förutsättningar för ett kraftigt ökat fokus på marknadsföring och sälj av de nya tjänsterna med AI och kundchatt globalt.
Ledningen bedömer att marknadspotentialen för bolagets olika SaaS-tjänster globalt är fortsatt mycket stor.
Välkommen med på den fortsatta resan.
Henrik Thomé
VD och grundare
Kommentarer till verksamheten
VERKSAMHETEN UNDER PERIODEN
Intäkter
Bolagets försäljning under perioden juli till december uppgick till 10,2 MSEK, jämfört med 12,2 MSEK samma period föregående år.
1,0 MSEK av minskningen berodde på valutakursförändringar vilka redovisas under ”Övriga rörelseintäkter”.
Bolaget har under perioden haft ett primärt fokus på SaaS-tjänsten med virtuella telefonnummer”– d.v.s. lokala telefonnummer världen över med global vidarekoppling.
Tjänsten används av e-handelsbolag, konsulter och andra för att bli mer nåbara för potentiella kunder i andra länder – och därmed öka försäljningen.
Abonnemangen står för ca 73% av bolagets intäkter.
Antalet kundabonnemang har ökat konstant sedan mitten av 2020 och var vid periodens slut var +5% högre än vid slutet av samma period föregående år.
En prissänkning 2020 har dock gjort att snittintäkten minskat, samtidigt som tilläggstjänsten Premium (ca 15% av intäkterna) blivit mindre attraktiv.
Detta har sammantaget gjort att ARR (”Annual Recurring Revenue”) vid periodens slut var -2% lägre än vid slutet av samma period föregående år (i SEK). Förändring jämfört med föregående period är dock +2%.
De nya SaaS tjänsterna – med infrastruktur för kundtjänst i småföretag, med stöd av Artificiell Intelligens – har fortsatt tillväxt – men har inte prioriterats kortsiktigt och har därför inte givit något signifikant ekonomiskt bidrag under perioden.
Ca 2,500 företag i 170 länder använde de nya chatt och AI tjänsterna vid periodens slut vilket är en uppgång med +23% jämfört med samma tidpunkt föregående år.
Bruttomarginalen på bolagets samtliga SaaS-tjänster ligger på ca 76% i snitt.
Kostnader
Bolaget hade under perioden kostnader på 10,2 MSEK vilket kan jämföras med 10,3 MSEK under samma period under föregående år.
0,6 MSEK av kostnaderna under perioden bestod av valutakursdifferenser, vilket kan jämföras med 0,0 MSEK samma period föregående år. Detta redovisas under ”Övriga rörelsekostnader”.
Investeringar
Bolaget gjorde under perioden ca 2,0 MSEK i investeringar i utvecklingen av bolagets SaaS tjänster varav ca 1,8 MSEK bestod av aktiverade utvecklingskostnader för personal i Indien.
Under samma period föregående år investerades ca 1,7 MSEK varav ca 1,3 MSEK i form av aktiverade personalkostnader i Indien.
Resultat
Koncernen redovisade under perioden en förlust före skatt på ca -0,6 MSEK vilket kan jämföras med en vinst på ca 1,3 MSEK under samma period föregående år.
Försämringen i resultat på ca -1,8 MSEK bestod huvudsakligen av valutakursförändringar på totalt -1,6 MSEK
Kassaflöde
Kassaflödet från den löpande verksamheten var ca 1,9 MSEK under perioden. Detta kan jämföras med ca 2,2 MSEK under samma period föregående år.
Kundanskaffning
7,443 nya betalande kunder inkom under perioden. Det är 6% färre än under samma period föregående år.
Denna nedgång döljer dock större underliggande förändringar som skett under senare år.
Beroendet av Google Adwords – som är ett kostsamt verktyg för nykundsanskaffning - har brutits tack vare kraftig tillväxt i den organiska trafiken, kraftigt ökad Affiliateförsäljning samt tillväxt i antalet kundtips som leder till nya kunder.
Detta är en omställning som möjliggör en mer hållbar tillväxt.
Antalet nya betalande kunder som kom från Adwordsannonser var -42% lägre än under samma period föregående år. 35% av de nya kunderna kom från Adwords, vilket kan jämföras med 58% under samma period föregående år.
Kostnaderna för betald marknadsföring minskade med -27% jämfört med samma period föregående år samt med -82% jämfört med året innan.
Minskningen av inflödet av nya kunder från Google Adwords kompenserades med hjälp av fortsatt tillväxt från nya, mer kostnadseffektiva kundrekryteringskanaler.
Antalet nya betalande kunder från organisk trafik ökade med +26% jämfört med samma period föregående år.
Detta är ett resultat av bolagets satsningar på SEO (”Search Engine Optimization”), genom skapandet av innehåll på hemsidan i syfte att driva organisk söktrafik via sökmotorer.
Antalet nya betalande kunder som var resultatet av ett tips om tjänsten från en befintlig kund ökade samtidigt med +215% jämfört med samma period föregående år.
Antalet nya betalande kunder som genererades av Affiliates (företag som får provision på genererade intäkter) ökade med +377% jämfört med samma period föregående år.
Detta möjliggjordes genom anslutningen till ett Affiliatenätverk med fokus på USA våren 2021.
Kundanskaffningskostnaden (CAC) låg under perioden på ca 173 SEK, vilket kan jämföras med ca 199 SEK samma period föregående år.
Detta innebar att återbetalningstiden per ny betalande kund (”ROI”) vid periodens slut i snitt låg på ca 1 månad, vilket kan jämföras med ca 5 månaders återbetalningstid vid utgången av samma period föregående år.
Kundkonton och aktiva användare
Antalet registrerade kundkonton (sedan starten) uppgick vid periodens slut till 2,049,570.
Av dessa kundkonton har 179,081 - vid någon tidpunkt - blivit betalande kunder.
TILLVÄXT AV AKTIVA ANVÄNDARE * | Dec-20 | Sep-21 | Okt-21 | Nov-21 | Dec-21 |
Aktiva företag under månaden | 17,237 | 15,999 | 15,800 | 15,542 | 15,242 |
Aktiva användare under månaden | 27,021 | 24,769 | 24,429 | 24,020 | 23,681 |
Aktiva företag senaste 3 månader ** | 20,644 | 19,538 | 19,370 | 19,212 | 18,818 |
Aktiva användare senaste 3 månader ** | 31,111 | 28,842 | 28,518 | 28,297 | 27,804 |
* Se avsnittet ”Definitioner” i halvårsrapporten.
** Senaste 3 månader inkluderar den angivna månaden samt de omedelbart föregående två månaderna.
Kundbetyg
Sonetels kundbetyg på Trustpilot låg vid periodens slut på 4,7 av 5 möjliga (”Utmärkt”).
Vid slutet av samma period föregående år låg betyget på 4,6.
Bolaget har även mottagit utmärkelsen ”Fall 2021 Leader Award av SourceForge, en ledande webbsida för granskning och jämförelse av programvara.
Satsningar för tillväxt
Under perioden har följande satsningar för ökad tillväxt genomförts.
- Språkstöd. AI-funktionen med svarsförslag till personal i kundtjänst i små företag utökades med 16 språk.
- Alipay. Bolaget började acceptera Alipay betalningar, vilket möjliggör för kunder i Kina att köpa bolagets tjänster.
- API. Bolaget lanserade en separat webbplats för utvecklare, med delar av företagets API (gränssnitt för integration). Webbplatsen finns nu på https://sonetel.com/en/developer/
- Intra-EU. Stöd har lagts till för att nyttja lägre samtalspriser för samtal inom EU. Detta reducerar kostnaden för kund och Sonetel med upp till 95% och ökar därmed bolagets konkurrenskraft.
- Affiliateförsäljning. För att understödja den positiva utvecklingen vad gäller försäljning via Affiliates engagerades en amerikansk OPM (”Outsourced Program Manager”), d.v.s. en byrå med fokus på att hjälpa bolag med affiliateförsäljning. Samarbetet påbörjades i november.
- SIP-trunking. Paketeringen och prissättningen av sido-tjänsten SIP-trunking har vidareutvecklats i samråd med den nya samarbetspartnern Respond4you, som på provisionsbasis skall sälja tjänsten till Call centerföretag i Europa. Tjänsten presenteras nu på https://sonetel.com/en/sip-trunking/
Avveckling av vilande dotterbolag
Det vilande dotterbolaget The Global Entrepreneur Ubique AB har avvecklats för att undvika fortsatta administrativa kostnader.
VERKSAMHETEN EFTER PERIODEN
Utmärkelser
Bolaget har mottagit utmärkelsen ”Winter 2022 Leader award” av SourceForge, en ledande webbsida för granskning och jämförelse av programvara.
Utökat utbud av virtuella nummer
Bolaget har expanderat erbjudandet av virtuella nummer, med bl.a. lokala nummer i Jakarta, Indonesien samt nya typer av nummer i Colombia samt i den Dominikanska republiken.
Förbättrad kundportal
Bolaget har förbättrat kundportalen med nya funktioner för att se kundhistorik kring användande och debiteringar.
Förbättrade appar
Bolaget har tillgängliggjort samtalsloggar i de nya apparna för Android och iPhone för att göra det enklare att hantera affärssamtal.
SIP trunking
Bolaget samarbetspartner Respond4you har efter perioden påbörjat testförsäljning av SIP-trunkpaket inom Europa.
Cloud IVR
En SaaS-tjänst för skapandet av enkla talsvarstjänster i ”molnet” har lanserats på https://sonetel.com/en/cloud-ivr/
Tjänsten riktar sig till företag som har en annan leverantör än Sonetel av telefonnummer och som behöver talsvar som tjänst.
Kunder som registrerar sig för tjänsten får en upplevelse i kundportalen med fokus på talsvarstjänster.
Tjänsten kommer primärt marknadsföras genom skapandet av innehåll kring Cloud IVR för att driva organisk trafik (SEO) samt via viss betald annonsering på Adwords och liknande.
Ränta till kunder
Bolaget har beslutat att från den 1 mars 2022 betala ränta till kunder för outnyttjat förbetalt saldo, om de uppfyller vissa kriterier.
Beslutet har fattats efter samråd med bl.a. Finansinspektionen.
Målsättningen är att öka volymen förskottsbetalningar från kunder och samtidigt minska bolagets finansiella kostnader.
Kostnaden för att betala ränta till befintliga kunder bedöms bli försumbar. Endast 2% av kunderna har ett förbetalt saldo som uppfyller kriteriet (överstiger $100).
Endast en mindre andel av dessa kunder har i sin tur verifierat sitt konto genom att tillhandahålla kopia på ID – vilket är ett krav. Extrakostnaden för ränta på befintliga kundsaldon förväntas därmed begränsas till några få tusen kronor per månad.
Räntan är initialt satt till 6% per år vilket är lägre än den snittränta bolaget betalar till befintliga långivare.
Om förskottsinbetalningarna från kunderna ökar så kan bolaget återbetala lån till externa långivare och sänka sina finansiella kostnader vilka f.n. uppgår till ca 1,2 MSEK per år.
Om intresset från kunderna blir stort så kan bolaget sänka kundräntan och därmed sänka sina finansiella kostnader ytterligare.
VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN
Inga väsentliga händelser har inträffat under perioden.
VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODEN
Inga väsentliga händelser har inträffat efter perioden.
Halvårsrapporten är tillgänglig för nedladdning på https://sonetel.com/sv/investerare/rapporter/
Om Sonetel
Sonetel är ett svenskt företag som tillhandahåller en Software-As-A-Service tjänst för småföretag globalt. Bolaget har hittills över 180 000 betalande kunder i över 170 länder. Huvuddelen av företagets ca 30 anställda arbetar i dotterbolaget i Indien. Bolagets aktie (SONE) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser (e-post: [email protected], telefon: 08-503 000 50).
Mer information om bolaget finns på www.sonetel.com/sv/investerare/
Kontakt
Henrik Thomé, VD
Telefon: 08-525 060 11
[email protected]
Informationen i pressmeddelandet är sådan som Sonetel AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 februari 2022 kl. 08:30 CET