Halvårsrapport EatGood Sweden AB Kvartal 2, 1 april–30 juni 2023
Halvårsrapport, andra kvartalet 2023
Försäljning
Under kvartalet uppgick nettoomsättningen till 1 654 kkr( +75%), (942 kkr 2022) Försäljningen skedde i huvudsak på den internationella marknaden och till en mindre del på vår svenska hemmamarknad. Det negativa resultatet under kvartalet uppgick till -735kkr (-1 261kkr 2022). Det är en klar förbättring jämfört med 2022 och ett steg i fortsatt riktning mot att generera vinst på till att börja med kvartalsvis. Det negativa resultatet är delvis beroende på höjda komponentkostnader och råvarupriser och med en än så länge låg försäljningsvolym. Vi arbetar vidare med nya och befintliga kunder samt återförsäljare på våra huvudmarknader USA, Kanada, Storbritannien och Skandinavien samt den marina marknaden.
Likviditet/ekonomi
Med c:a 2,5Msek i likviditet och kundfordringar om 1,1Msek och mer affärer på gång så har vi ett gott likviditetsläge. Vi har också ett betalt lager om 7,2Msek att arbeta med vilket ger oss flexibilitet och möjligheter att producera i förväg och vara proaktiva i linje med förväntad försäljningsutveckling.
All försäljning är således likviditet vilket ger ett positivt tillskott på kassa/bank.
Channel 4, Brittisk dokumentär om luftfritering – premiär 23 juni
Den 23:e juni hade Channel 4 premiär på sin dokumentär om Air Frying. Lightfry fick ganska bra med tid i programmet och mycket av programmet visade Lightfry i action med många positiva kommentarer.
Blindtester gjordes på fotbollssupportrar under match och filmdagen i Nailsworth. Av test-personerna föredrog 52% luftfriterade pommes medan 48% valde oljefriterat. Detta är riktigt bra för Lightfry och den Brittiska marknaden. Vi hoppas att dokumentären på sikt kommer att visas även i Sverige.
Watermark – certifiering för Australien och Nya Zeeland
Certifieringsarbetet har åter tagit fart med Watermark för Australien och Nya Zeeland. Efter många turer kommer det nu ske ett test på ett ackrediterat laboratorie för tester i Australien. Med detta som underlag så kommer det vara mycket lättare för den Australiensiska organisationen, AGA, att kunna lita på ett korrekt underlag av tester från ett institut som de känner sig trygga i att arbeta med och därigenom slutligen kunna certifiera och godkänna Lightfry. Vi har också fått en ny person tilldelad som kommer driva denna certifiering i Australien vilket vi ser som mycket positivt. Realistisk tidplan för avklarad certifiering bör ligga i Q4 2023.
Kund från Saudiarabien på besök för ny kedja med kyckling och Air Fry Technology fokus
Vi hade besök från Saudiarabien för en initial utvärdering av Lightfry-enheten samt test av dess prestanda för ett nytt kycklingkoncept. Bolaget i Saudi har redan multipla restaurangkedjor med etablerade varumärken. Vi ser detta som ett utmärkt tillfälle att få till en ny kedja med ambitioner på tillväxt och fokus på Air Fry Technology och Lightfry som ryggraden i ett nytt, unikt koncept.
Demo för militär genom FEM i Tyskland
På NAFEM-mässan i Orlando, i februari tidigare i år, träffade vi en ny distributör, FEM, från Tyskland. Efter ett andra möte med ägarna i Chicago med beslut om fortsatt samarbete drog omgående arbete igång med försäljning av Lightfry och med inbokning av kundmöten. Precis innan midsommarafton genomförde Eatgood och FEM den första gemensamma demonstration för en kund inom det militära vilket föll väldigt väl ut. Vi ser väldigt positivt på denna möjlighet och ser en del affärer som möjliga med FEM redan under Q3/Q4.
Produktion igång av den första nydesignade marina Lightfry-enheten för USPH-godkännande
I juni fick vi komponenter till det nya USPH anpassade ugnsutrymmet. Arbetet med att bygga den första nya marina Lightfry-enheten påbörjades omgående med anpasssningar som behövs för att kunna monteras ihop med det nydesignade och utvecklade ugnsutrymmet. Den nya marina Lightfry-enheten beräknas vara klar för driftsättning och testkörningar i slutet av augusti. Lightfry arbetar sig vidare in på den marina marknaden för både nyproduktion och uppdatering av äldre fartyg som får ny utrustning. Lastfartyg, färjor, kryssningsfartyg, oljeplattformar, oljeborrningsfartyg är alla intressanta objekt för installation och försäljning av den marina Lightfry-enheten. USPH är den högsta nivån på godkännande avseende marin utrustning. Vi har en målsättning att vara godkända under Q4 2023. Med detta godkännande öppnas dörrarna upp till kryssningsbranschen och den marina USA-marknaden generellt.
Kanada lansering Restaurant Canada Show, 10-12 april
TFI genomförde den första större mässan och kanske den viktigaste i Kanada för året, RC Show i Toronto. Lightfry blev presenterad med hög svansföring på ett riktigt bra sätt. Både TFI’s säljare och många kunder var imponerade av resultatet på tillagade produkter i Lightfry-enheten. Det är ett långsiktigt arbete ,att arbeta in och sätta en ny produkt på marknaden, och det tar tid. Med TFI’s ambitioner är jag övertygad att det kommer bli riktigt bra med deras upplägg med direktkontakt med kunder, produkt, service, försäljning och finansiering - med andra ord allt under ett tak!
Marknadsföring - Digital marknadsföring, sociala media och mässor
Bearbetning sker löpande av aktiva distributörer och tidigare kontakter från alla mässor där vi har deltagit, för bibehållande och underhållande av kontakter. Detta för att bygga långsiktiga relationer, underlätta och möjliggöra framtida kommande affärer, och skapa en fortsatt ökad kännedom om Lightfry generellt som produkt. Varje mässa Lightfry deltar på ökar kännedomen om luftfritering och produkten Lightfry självt, vilket skapar försäljningsmöjligheter. I takt med att oljepriser och höjda elpriser skenar och drar iväg märker vi av att sökning på lösningar på dessa problem leder kunderna till Lightfry och vår landningssida Lightfry.com samt vår USA-distributörs landningssida lightfryusa.com.
Kommande mässor 2023
- Kanada, Vancouver - Gordon Food Service tradeshow, 20 september 2023
- Kanada, Winnipeg - Gordon Food Service tradeshow, 27 september 2023
- Storbritannien, London - Casual Dining – Excel, 27-28 september 2023, monter CD210
- Kanada, Edmonton - Gordon Food Service tradeshow, 4 oktober 2023
- Storbritannien, London - The Restaurant Show – Olympia, 2-4 oktober 2023, monter GH31
- Italien, Milano - HOST, Fiera Rho, 13 – 17 oktober 2023, monter Pav 4, F04
- Kanada, Calgary - Gordon Food Service tradeshow, 18 oktober 2023
Marknader och utsikter – Det ser ljust ut för Air Fry Technology
Faktorer som talar för Lightfry och luftfritering:
- Ingen olja används i process och tillagning. Fortsatt höga priser för vegetabiliska oljor
- Elpriser stiger kraftigt i stora delar av världen
- Hälsosammare och bättre mat – konsumenter är mer medvetna idag
- Ökad risk för allvarlig sjukdom exempelvis diabetes och övervikt
- Konsumentprodukter för luftfritering fortsätter med en kraftfull global expansion
- Luftfritering blir allt mer känd som teknik
- Minskad risk för skadestånd pga brännskador från oljefritöser
Många olika faktorer på marknaden pekar mot luftfritering som nästa stora produkt för den kommersiella restaurangmarknaden efter induktionsspisen. Sedan tidigare på marknaden globalt, så fortsätter luftfriteringsprodukter för konsument att booma och det ligger helt rätt i tiden med trender som hälsosammare och bättre mat. Detta är en dragkraft som är väldigt positiv och gör vårt
arbete lättare och skapar intresse hos potentiella kunder – mycket värdefullt som påtryckare för kommersiell luftfritering.
Vi är övertygade om att USA, Kanada, Storbritannien kommer vara de lysande stjärnorna avseende försäljning och tillväxt med mycket stor potential för Lightfry. Vi lägger i princip all energi på dessa marknader avseende aktiviteter och planering av aktiviteter för att omvandla dessa till försäljning och installationer. Andra marknader som visar positiva tecken på ökad aktivitet är Australien, Sydafrika, Tyskland, Chile, Saudiarabien. Alla övriga marknader stöttar vi tills vidare med försäljningsaktiviteter nationellt i Sverige via återförsäljare och internationellt via distributörer vilket är vår huvudstrategi för att kunna agera på flera marknader på ett mer kraftfullt sätt. Vår utveckling i USA och även nu i Kandada och Storbritannien är viktig som drivkraft och inspirationskälla för övriga marknader som vill vara med på tåget, se vidare www.lightfryusa.com.
Ekonomi - Balans och resultaträkning i sammandrag, kvartal 2, perioden 1 april– 30 juni 2023 i KKR
Resultaträkning i sammandrag Q2 2023 Q2 2022
S:a Rörelseintäkter och lagerförändring, KKR 1 654 942
S:a Rörelsens kostnader inkl råvaror mm -2 363 -2 149
Rörelseresultat före avskrivningar -709 -1 207
Avskrivningar -22 -22
Rörelseresultat efter avskrivningar -732 -1 229
S:a Övriga rörelsekostnader 0 -3
Rörelseresultat före finansiella intäkter och kostnader -732 -1 232
S:a finansiella intäkter och kostnader - 3 -19
Resultat efter finansiella kostnader och intäkter -735 -1 251
|
|
|
|
|
|
|
|
Balansräkning i sammandrag samt med nyckeltal per 20230630 ,KKR
Q2 2023 Q2 2022
Anläggningstillgångar 205 279
Lager 7 190 7 320
Fordringar 1 095 1 395
Kassa bank 2 429 5 490
S:a tillgångar 10 919 14 484
Eget kapital 8 271 11 765
Krediter bank 338 580
Kortfristiga skulder 2 310 2 139
S:a Skulder och
eget kapital 10 919 14 484
Soliditet 76% 81%
Resultaträkning i sammandrag jan - jun, 2023 2022
S:a Rörelseintäkter och lagerförändring, KKR 3 999 3 358
S:a Rörelsens kostnader inkl råvaror mm -4 942 -5 026
Rörelseresultat före avskrivningar -943 -1 668
Avskrivningar -45 -40
Rörelseresultat efter avskrivningar -988 -1 708
S:a Övriga rörelsekostnader 0 -3
Rörelseresultat före finansiella intäkter och kostnader -988 -1 711
S:a finansiella intäkter och kostnader -9 -31
Resultat efter finansiella kostnader och intäkter -997 -1 742
Ställning per 20230630 avseende:
Likvida medel 2 429 KKR
Antal utestående aktier 19 471 077
Resultat per aktie(jan – juni) -0,05 kr
KASSAFLÖDESANALYS |
|
|
|
|
Not |
1 halvår 2023 |
1 halvår 2022 |
|
|
|
|
Den löpande verksamheten |
|
|
|
Resultat efter finansiella poster |
|
- 997 065 |
- 1 741 601 |
Justeringar för poster som inte ingår i kassaflödet, m m |
45 000 |
39 600 |
|
Kassaflöde från den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapital |
|
- 952 065 |
- 1 702 001 |
|
|
|
|
Kassaflöde från förändringar i rörelsekapital |
|
|
|
Ökning (-)/Minskning (+) av varulager |
|
762 499 |
1 046 819 |
Ökning (-)/Minskning (+) av rörelsefordringar |
|
596 517 |
- 608 521 |
Ökning (+)/Minskning (-) av rörelseskulder |
|
- 12 142 |
- 834 876 |
Kassaflöde från den löpande verksamheten |
|
394 809 |
- 2 098 579 |
|
|
|
|
Investeringsverksamheten |
|
|
|
Avyttring matriella anläggningstillgångar |
|
- |
- |
Förvärv matriella anläggningstillgångar |
|
- |
- 117 856 |
Kassaflöde från investeringsverksamheten |
|
- |
- 117 856 |
|
|
|
|
Finansieringsverksamheten |
|
|
|
Nyemission |
|
- |
2 604 066 |
Amortering av lån |
|
- 44 118 |
- 216 028 |
Kassaflöde från finansieringsverksamheten |
|
- 44 118 |
2 388 038 |
|
|
|
|
Periodens kasssaflöde |
|
350 691 |
171 603 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Likvida medel vid periodens början |
|
2 078 226 |
5 318 769 |
|
|
|
|
Likvida medel vid periodens slut |
|
2 428 917 |
5 490 372 |
Kommande informationstillfällen
Publiceringsdatum för kommande ekonomisk information:
28 november 2023 Kvartalsrapport Q3 2023
Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att kvartalsrapporten/delårsrapporten ger en rättvisande översikt av företagets verksamhet, ställning och resultat.
Borås den 29 augusti 2023
EatGood Sweden AB
Henrik Önnermark, VD
Denna kvartals/delårsrapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.