Halvårsrapport EatGood Sweden AB Kvartal 2,      1 april–30 juni 2023
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Pressmeddelande

Halvårsrapport EatGood Sweden AB Kvartal 2,      1 april–30 juni 2023

{newsItem.title}

    

 

Halvårsrapport, andra kvartalet 2023

 

Försäljning

Under kvartalet uppgick nettoomsättningen till 1 654 kkr( +75%), (942 kkr 2022) Försäljningen skedde i huvudsak på den internationella marknaden och till en mindre del på vår svenska hemmamarknad. Det negativa resultatet under kvartalet uppgick till -735kkr (-1 261kkr 2022). Det är en klar förbättring jämfört med 2022 och ett steg i fortsatt riktning mot att generera vinst på till att börja med kvartalsvis. Det negativa resultatet är delvis beroende på höjda komponentkostnader och råvarupriser och med en än så länge låg försäljningsvolym. Vi arbetar vidare med nya och befintliga kunder samt återförsäljare på våra huvudmarknader USA, Kanada, Storbritannien och Skandinavien samt den marina marknaden.

 

Likviditet/ekonomi

Med c:a 2,5Msek i likviditet och kundfordringar om 1,1Msek och mer affärer på gång så har vi ett gott likviditetsläge. Vi har också ett betalt lager om 7,2Msek att arbeta med vilket ger oss flexibilitet och möjligheter att producera i förväg och vara proaktiva i linje med förväntad försäljningsutveckling.

All försäljning är således likviditet vilket ger ett positivt tillskott på kassa/bank.

 

Channel 4, Brittisk dokumentär om luftfritering – premiär 23 juni

Channel 4 - Air Fry Technology.jpgDen 23:e juni hade Channel 4 premiär på sin dokumentär om Air Frying. Lightfry fick ganska bra med tid i programmet och mycket av programmet visade Lightfry i action med många positiva kommentarer.

Blindtester gjordes på fotbollssupportrar under match och filmdagen i Nailsworth. Av test-personerna föredrog 52% luftfriterade pommes medan 48% valde oljefriterat. Detta är riktigt bra för Lightfry och den Brittiska marknaden. Vi hoppas att dokumentären på sikt kommer att visas även i Sverige.

 

 

 

 

Watermark – certifiering för Australien och Nya Zeeland

Certifieringsarbetet har åter tagit fart med Watermark för Australien och Nya Zeeland. Efter många turer kommer det nu ske ett test på ett ackrediterat laboratorie för tester i Australien. Med detta som underlag så kommer det vara mycket lättare för den Australiensiska organisationen, AGA, att kunna lita på ett korrekt underlag av tester från ett institut som de känner sig trygga i att arbeta med och därigenom slutligen kunna certifiera och godkänna Lightfry. Vi har också fått en ny person tilldelad som kommer driva denna certifiering i Australien vilket vi ser som mycket positivt. Realistisk tidplan för avklarad certifiering bör ligga i Q4 2023.

 

Kund från Saudiarabien på besök för ny kedja med kyckling och Air Fry Technology fokus

Vi hade besök från Saudiarabien för en initial utvärdering av Lightfry-enheten samt test av dess prestanda för ett nytt kycklingkoncept. Bolaget i Saudi har redan multipla restaurangkedjor med etablerade varumärken. Vi ser detta som ett utmärkt tillfälle att få till en ny kedja med ambitioner på tillväxt och fokus på Air Fry Technology och Lightfry som ryggraden i ett nytt, unikt koncept.

 

Demo för militär genom FEM i Tyskland

På NAFEM-mässan i Orlando, i februari tidigare i år, träffade vi en ny distributör, FEM, från Tyskland. Efter ett andra möte med ägarna i Chicago med beslut om fortsatt samarbete drog omgående arbete igång med försäljning av Lightfry och med inbokning av kundmöten. Precis innan midsommarafton genomförde Eatgood och FEM den första gemensamma demonstration för en kund inom det militära vilket föll väldigt väl ut. Vi ser väldigt positivt på denna möjlighet och ser en del affärer som möjliga med FEM redan under Q3/Q4.

 

Produktion igång av den första nydesignade marina Lightfry-enheten för USPH-godkännande

I juni fick vi komponenter till det nya USPH anpassade ugnsutrymmet. Arbetet med att bygga den första nya marina Lightfry-enheten påbörjades omgående med anpasssningar som behövs för att kunna monteras ihop med det nydesignade och utvecklade ugnsutrymmet. Den nya marina Lightfry-enheten beräknas vara klar för driftsättning och testkörningar i slutet av augusti. Lightfry arbetar sig vidare in på den marina marknaden för både nyproduktion och uppdatering av äldre fartyg som får ny utrustning. Lastfartyg, färjor, kryssningsfartyg, oljeplattformar, oljeborrningsfartyg är alla intressanta objekt för installation och försäljning av den marina Lightfry-enheten. USPH är den högsta nivån på godkännande avseende marin utrustning. Vi har en målsättning att vara godkända under Q4 2023. Med detta godkännande öppnas dörrarna upp till kryssningsbranschen och den marina USA-marknaden generellt.

 

  

Kanada lansering Restaurant Canada Show, 10-12 april

RC Show TFI Lightfry.jpgTFI genomförde den första större mässan och kanske den viktigaste i Kanada för året, RC Show i Toronto. Lightfry blev presenterad med hög svansföring på ett riktigt bra sätt. Både TFI’s säljare och många kunder var imponerade av resultatet på tillagade produkter i Lightfry-enheten. Det är ett långsiktigt arbete ,att arbeta in och sätta en ny produkt på marknaden, och det tar tid. Med TFI’s ambitioner är jag övertygad att det kommer bli riktigt bra med deras upplägg med direktkontakt med kunder, produkt, service, försäljning och finansiering - med andra ord allt under ett tak!

 

 

 

 

Marknadsföring - Digital marknadsföring, sociala media och mässor

Bearbetning sker löpande av aktiva distributörer och tidigare kontakter från alla mässor där vi har deltagit, för bibehållande och underhållande av kontakter. Detta för att bygga långsiktiga relationer, underlätta och möjliggöra framtida kommande affärer, och skapa en fortsatt ökad kännedom om Lightfry generellt som produkt. Varje mässa Lightfry deltar på ökar kännedomen om luftfritering och produkten Lightfry självt, vilket skapar försäljningsmöjligheter. I takt med att oljepriser och höjda elpriser skenar och drar iväg märker vi av att sökning på lösningar på dessa problem leder kunderna till Lightfry och vår landningssida Lightfry.com samt vår USA-distributörs landningssida lightfryusa.com.

 

Kommande mässor 2023

  • Kanada, Vancouver - Gordon Food Service tradeshow, 20 september 2023
  • Kanada, Winnipeg - Gordon Food Service tradeshow, 27 september 2023
  • Storbritannien, London - Casual Dining – Excel, 27-28 september 2023, monter CD210
  • Kanada, Edmonton - Gordon Food Service tradeshow, 4 oktober 2023
  • Storbritannien, London - The Restaurant Show – Olympia, 2-4 oktober 2023, monter GH31
  • Italien, Milano - HOST, Fiera Rho, 13 – 17 oktober 2023, monter Pav 4, F04
  • Kanada, Calgary - Gordon Food Service tradeshow, 18 oktober 2023

 

 

Marknader och utsikter – Det ser ljust ut för Air Fry Technology

 

Faktorer som talar för Lightfry och luftfritering:

  • Ingen olja används i process och tillagning. Fortsatt höga priser för vegetabiliska oljor
  • Elpriser stiger kraftigt i stora delar av världen
  • Hälsosammare och bättre mat – konsumenter är mer medvetna idag
  • Ökad risk för allvarlig sjukdom exempelvis diabetes och övervikt
  • Konsumentprodukter för luftfritering fortsätter med en kraftfull global expansion
  • Luftfritering blir allt mer känd som teknik
  • Minskad risk för skadestånd pga brännskador från oljefritöser  

 

Många olika faktorer på marknaden pekar mot luftfritering som nästa stora produkt för den kommersiella restaurangmarknaden efter induktionsspisen. Sedan tidigare på marknaden globalt, så fortsätter luftfriteringsprodukter för konsument att booma och det ligger helt rätt i tiden med trender som hälsosammare och bättre mat. Detta är en dragkraft som är väldigt positiv och gör vårt

arbete lättare och skapar intresse hos potentiella kunder – mycket värdefullt som påtryckare för kommersiell luftfritering.

Vi är övertygade om att USA, Kanada, Storbritannien kommer vara de lysande stjärnorna avseende försäljning och tillväxt med mycket stor potential för Lightfry. Vi lägger i princip all energi på dessa marknader avseende aktiviteter och planering av aktiviteter för att omvandla dessa till försäljning och installationer. Andra marknader som visar positiva tecken på ökad aktivitet är Australien, Sydafrika, Tyskland, Chile, Saudiarabien. Alla övriga marknader stöttar vi tills vidare med försäljningsaktiviteter nationellt i Sverige via återförsäljare och internationellt via distributörer vilket är vår huvudstrategi för att kunna agera på flera marknader på ett mer kraftfullt sätt. Vår utveckling i USA och även nu i Kandada och Storbritannien är viktig som drivkraft och inspirationskälla för övriga marknader som vill vara med på tåget, se vidare www.lightfryusa.com.

 

 

  

Ekonomi - Balans och resultaträkning i sammandrag, kvartal 2, perioden 1 april– 30 juni 2023 i KKR

 

Resultaträkning i sammandrag   Q2 2023  Q2 2022

S:a Rörelseintäkter och lagerförändring, KKR  1 654        942

 

S:a Rörelsens kostnader inkl råvaror mm                     -2 363                  -2 149

 

Rörelseresultat före avskrivningar       -709    -1 207

 

Avskrivningar                                          -22                     -22

Rörelseresultat efter avskrivningar       -732   -1 229

 

S:a Övriga rörelsekostnader                                0                       -3

Rörelseresultat före finansiella intäkter och kostnader      -732  -1 232

 

S:a finansiella intäkter och kostnader                     - 3                     -19

Resultat efter finansiella kostnader och intäkter    -735   -1 251

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Balansräkning i sammandrag samt med nyckeltal per 20230630 ,KKR

          Q2 2023  Q2 2022  

Anläggningstillgångar        205      279  

Lager          7 190   7 320  

Fordringar          1 095   1 395  

Kassa bank        2 429   5 490  

S:a tillgångar        10 919  14 484  

 

 

Eget kapital       8 271  11 765  

Krediter bank         338       580  

Kortfristiga skulder     2 310   2 139  

S:a Skulder och

eget kapital     10 919  14 484  

 

Soliditet           76%        81%  

 

 

Resultaträkning i sammandrag jan - jun,       2023    2022

S:a Rörelseintäkter och lagerförändring, KKR   3 999    3 358

 

S:a Rörelsens kostnader inkl råvaror mm             -4 942               -5 026

 

Rörelseresultat före avskrivningar        -943  -1 668

 

Avskrivningar                                            -45                    -40

Rörelseresultat efter avskrivningar         -988  -1 708

 

S:a Övriga rörelsekostnader                                  0                      -3

Rörelseresultat före finansiella intäkter och kostnader     -988  -1 711

 

S:a finansiella intäkter och kostnader                        -9                     -31

Resultat efter finansiella kostnader och intäkter      -997  -1 742

 

 

Ställning per 20230630 avseende:

Likvida medel    2 429 KKR

Antal utestående aktier   19 471 077

Resultat per aktie(jan – juni)   -0,05 kr

 

 

 

KASSAFLÖDESANALYS

 

 

 

 

Not

 1 halvår 2023

 1 halvår 2022

 

 

 

 

Den löpande verksamheten

 

 

 

Resultat efter finansiella poster

 

-        997 065   

-     1 741 601   

Justeringar för poster som inte ingår i kassaflödet, m m

           45 000   

           39 600   

Kassaflöde från den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapital

 

-        952 065   

-     1 702 001   

 

 

 

 

Kassaflöde från förändringar i rörelsekapital

 

 

 

Ökning (-)/Minskning (+) av varulager

 

         762 499   

      1 046 819   

Ökning (-)/Minskning (+) av rörelsefordringar

 

         596 517   

-        608 521   

 

Ökning (+)/Minskning (-) av rörelseskulder

 

-          12 142   

-        834 876   

Kassaflöde från den löpande verksamheten

 

         394 809   

-     2 098 579   

 

 

 

 

Investeringsverksamheten

 

 

 

Avyttring matriella anläggningstillgångar

 

                   -     

                   -     

Förvärv matriella anläggningstillgångar

 

                   -     

-        117 856   

Kassaflöde från investeringsverksamheten

 

                    -     

-        117 856   

 

 

 

 

Finansieringsverksamheten

 

 

 

Nyemission

 

                   -     

      2 604 066   

Amortering av lån

 

-          44 118   

-        216 028   

Kassaflöde från finansieringsverksamheten

 

-          44 118   

      2 388 038   

 

 

 

 

Periodens kasssaflöde

 

         350 691   

         171 603   

 

 

 

 

 

 

 

 

Likvida medel vid periodens början

 

      2 078 226   

      5 318 769   

 

 

 

 

Likvida medel vid periodens slut

 

      2 428 917   

      5 490 372   

 

Kommande informationstillfällen

 

Publiceringsdatum för kommande ekonomisk information:

 

28 november 2023 Kvartalsrapport  Q3 2023

 

Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att kvartalsrapporten/delårsrapporten ger en rättvisande översikt av företagets verksamhet, ställning och resultat.

 

Borås den 29 augusti 2023

EatGood Sweden AB

 

Henrik Önnermark, VD

 

Denna kvartals/delårsrapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

 

Bifogade filer

Nyheter om EatGood

Läses av andra just nu

Innehåller annonslänkar. Investeringar innebär risk (se här)

Tips: 50% rabatt hos fondroboten Opti

Dags att komma igång med sparande? Fondroboten Opti erbjuder en populär spartjänst som är perfekt för regelbundet månadssparande. Just nu får nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 automatiskt 50 % rabatt på Optis avgift i 3 månader!

STÄNG X
Populär sparapp – över 500 000 nedladdningar
Många och höga externa omdömen
Högst grad av diversifiering
Perfekt för regelbundet månadssparande
KOM IGÅNG

Nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 får automatiskt 50 procent rabatt på Optis avgift i 3 månader

Om aktien EatGood

Senaste nytt