Halvårsrapport EatGood Sweden AB Kvartal 2, 1 april–30 juni 2022
Halvårsrapport, andra kvartalet 2022
Försäljning
Under kvartalet uppgick nettoomsättningen till 942 kkr(2110 kkr 2021) Försäljningen skedde i huvudsak på den internationella marknaden och till en mindre del på vår svenska hemmamarknad. Det negativa resultatet under kvartalet om -1261kkr (-400kkr 2021) beror till största delen avseende kostnader för utökad bemanning i kombination med lägre försäljning. Vi väntar fortfarande på att ventless huven i USA skall bli tillgänglig för marknaden efter att slutligen produktionsanläggningen blir godkänd efter inspektion. Under andra kvartalet 2022 så ser vi en förbättring avseende olika marknader och hur pass mycket mer aktivitet det är jämfört med 2021. Invasionen av Ukraina har påverkat alla och särskilt producerande bolag som känner av detta bl.a genom längre leveranstider och stigande priser på komponenter och råvaror. Vi har inplanerade mässor i Storbritannien för hösten 2022 och våren 2023 i Orlando Florida och detta skall bidra till att försäljningen skall öka. Det är tacksamt för bolaget och produkten Lightfry att marknaden för Lightfry inte enbart finns i Europa som påverkas mest av kriget i Ukraina utan har marknader som är mer på gång och i ett mer positivt läge. Vi arbetar vidare med nya och befintliga kunder samt återförsäljare på våra huvudmarknader USA, Skandinavien samt den marina marknaden.
Operativ chef – tekniker med operationellt ansvar
Den första juni började Anders Magnusson som operativ chef med övergripande ansvar för produktion, supply chain/inköp, konstruktion(CAD), serviceorganisation samt utbildning. Denna rekrytering gjordes för att säkerställa produktion och för att få in kompetens avseende konstruktion och CAD. Resultatet av denna rekrytering och tjänst är att på sikt frigöra tid för VD’n, Henrik Önnermark, för att kunna lägga mer tid på marknad och försäljning vilket är ett steg helt i rätt riktning. Anders Magnusson kommer från restaurangutrustningsindustrin med stor erfarenhet av produktion för restaurangmiljö och i rostfritt stål.
Prissättning Lightfry och valutapåverkan
Vi har genomfört prishöjningar avseende Lightfry för att kompensera för de höjda råvaru- och komponentpriserna. En fördel som bolaget har är att Dollarn och Euron har stärkts vilket innebär att de genomförda prishöjningarna inte slår så hårt. Dollarn närmar sig dessutom Euron, kursmässigt, jämfört med de senaste åren vilket innebär att de höjda Euro riktpriserna inte får ett så kraftigt genomslag för kunder eller distributörer som växlar in US-dollar, utan det kan till och med bli lägre priser för US-dollar marknaden.
4-ledade Lightfry enheter i USA - kombination med ventless huv är efterlängtad!
Den 4-ledade Lightfry enheten finns i USA vilket är den mycket mer gångbara enheten avseende rätt el-konfiguration. Äntligen är Lightfry-modellen som är en mer plug and play enhet tillgänglig på USA marknaden och snart i kombination med den sista nyckeln till marknaden och ökad försäljning genom den USA godkänd ventless huven. Efter att slutligen få godkännande även för produktions-anläggning av Intertek som är ansvarigt certifieringsorgan är levereranser av färdiga ventless huvar redo för väntande kunder. Vikten av att ha denna kombination som alternativ i produktportföljen med 4-ledad Lightfry och ventless huv går inte att understryka och framhålla tillräckligt. Det är den 4-ledade enheten som är gångbar på upp till 85% av alla installationsplatserna, då i företrädesvis lite äldre byggnader, samt i kombination med ventlesshuven det som kommer slutgiltigt att driva försäljningen uppåt. Eatgood har breddat produktportföljen och har här igenom fått en produkt som är mycket mer väl anpassad till efterfrågan i USA och Kanada. Dessa produkter gemensamt är ett väldigt bra komplement för hela Nord-, Central- och Syd-amerika. Ytterligare ett stort plus är att restaurangutrusning med ventless-lösning är det som säljer mest på marknaden i USA.
Kanada UL/CSA certifiering
I början av 2021 initierades arbetet med att få till en Kanada-godkänd Lightfry enhet enligt UL/CSA standard vilket har dragit ut på tiden ordentligt. Nu i slutet av andra kvartalet så känner vi det som att vi tar steg närmare ett godkännande efter att frågetecken kring konstruktion och vattensäkerhet, avseende färskvatten, har rätats ut och en potentiell lösning tagits fram för slutgiltig testning. Vår önskan är att kunna aktivt gå in på den Kanadensiska marknaden med vår produkt Lightfry då vi upplever ett sug och ett stort intresse för produkten Lightfry därifrån.
Marknadsföring - Digital marknadsföring, sociala media och mässor
Bearbetning sker löpande av aktiva distributörer och tidigare kontakter från alla mässor där vi har deltagit, för bibehållande och underhållande av kontakter. Detta för att bygga långsiktiga relationer, underlätta och möjliggöra framtida kommande affärer, och skapa en fortsatt ökad kännedom om Lightfry generellt som produkt. Varje mässa Lightfry deltar på ökar kännedomen om luftfritering och produkten Lightfry självt, vilket skapar försäljningsmöjligheter. I takt med att oljepriser och höjda elpriser skenar och drar iväg märker vi av att sökning på lösningar på dessa problem leder kunderna till Lightfry och vår landningssida Lightfry.com samt vår USA-distributörs landningssida lightfryusa.com.
Kommande mässor 2022/2023
- Casual Dining, 14-15 September 2022, Excel London
- The Big Hospitality, 26-28 September 2022, Olympia, London
- NAFEM,1-3 februari 2023, Orlando, USA – Food Equipment Manufacturers
- HOST, 13-17 Oktober 2023, Milano, Italien
Marknader och utsikter – Det ser ljust ut för Air Fry Technology
Faktorer som talar för Lightfry och luftfritering:
- Fortsatta kraftiga prisuppgångar för vegetabiliska oljor
- Elpriser stiger kraftigt i stora delar av världen
- Ekonomiska incitament till att använda luftfritering på plats, mer kostnadseffektivt
- Hälsosammare och bättre mat – konsumenter är mer medvetna idag
- Ökad risk för allvarlig sjukdom och symptomer i kombination av Covid-19 och exempelvis diabetes och övervikt
- Konsumentprodukter för luftfritering fortsätter med en kraftfull global expansion
- Luftfritering blir allt mer känd som teknik
- Risk för ransonering och brist av vegetabiliska oljor
Många olika faktorer på marknaden pekar mot luftfritering som nästa stora produkt för den kommersiella restaurangmarknaden efter induktionsspisen. Sedan tidigare på marknaden globalt, så fortsätter luftfriteringsprodukter för konsument att booma och det ligger helt rätt i tiden med trender som hälsosammare och bättre mat. Detta är en dragkraft som är väldigt positiv och gör vårt arbete lättare och skapar intresse hos potentiella kunder – mycket värdefullt som påtryckare för kommersiell luftfritering. Under Covid-19 som fortfarande delvis härjar så lytfs också risken med underliggande sjukdomar som diabetes och övervikt vilket ökar risken för allvarliga komplikationer vid insjuknande i Covid-19. Efterfrågan på vegetabiliska oljor ökar också kraftigt då fordonsindustrin och petroleum industrin jobbar för hållbarhet och miljövänligare fordon vilket innebär att petroleumindustrin blir en allt större aktör av vegetabiliska oljor. Vegetabiliska oljor i detta avseende används till inblandning för en mer fossilfri diesel och detta kommer att spela stor roll för stigande priser på en global marknad. Vi är övertygade om att USA är och kommer vara den lysande stjärnan avseende marknader och potentialen är mycket stor för Lightfry. Vi lägger i princip all energi där avseende aktiviteter och planering av aktiviteter för att omvandla dessa till försäljning och installationer. Andra marknader som visar positiva tecken på ökad aktivitet är Australien, Sydafrika och Kanada. Alla övriga marknader stöttar vi tills vidare med försäljningsaktiviteter nationellt i Sverige via återförsäljare och internationellt via distributörer vilket är vår huvudstrategi för att kunna agera på flera marknader på ett mer kraftfullt sätt. Vår utveckling i USA är även viktig som drivkraft och inspirationskälla för övriga marknader som vill vara med på tåget, se vidare www.lightfryusa.com.
Ekonomi - Balans och resultaträkning i sammandrag, kvartal2, perioden 1 april– 30 juni 2022 i KKR
Resultaträkning i sammandrag Q2 2022 Q2 2021
S:a Rörelseintäkter och lagerförändring, KKR 942 2 110
S:a Rörelsens kostnader inkl råvaror mm -2 149 -2 399
Rörelseresultat före avskrivningar -1 207 -289
Avskrivningar -22 -57
Rörelseresultat efter avskrivningar -1 229 -346
S:a Övriga rörelsekostnader -3 0
Rörelseresultat före finansiella intäkter och kostnader -1 232 - 346
S:a finansiella intäkter och kostnader - 19 -54
Resultat efter finansiella kostnader och intäkter - 1 251 - 400
Balansräkning i sammandrag samt med nyckeltal per 20220630 ,KKR
Q2 2022 Q2 2021
Anläggningstillgångar 279 308
Lager 7 320 7 155
Fordringar 1 395 1 277
Kassa bank 5 490 9155
S:a tillgångar 14 484 17 895
Eget kapital 11 765 13 632
Krediter bank 580 1 454
Kortfristiga skulder 2 139 2 809
S:a Skulder och
eget kapital 14 484 17 895
Soliditet 81% 76%
Resultaträkning i sammandrag jan - jun, 2022 2021
S:a Rörelseintäkter och lagerförändring, KKR 3 358 2 764
S:a Rörelsens kostnader inkl råvaror mm -5 026 -3 632
Rörelseresultat före avskrivningar -1 668 - 868
Avskrivningar -40 -110
Rörelseresultat efter avskrivningar -1 708 - 978
S:a Övriga rörelsekostnader -3 -0
Rörelseresultat före finansiella intäkter och kostnader -1 711 -978
S:a finansiella intäkter och kostnader -31 - 102
Resultat efter finansiella kostnader och intäkter -1 742 -1 080
KASSAFLÖDESANALYS | |||
Not | 1 halvår 2022 | 1 halvår 2021 | |
Den löpande verksamheten | |||
Resultat efter finansiella poster | - 1 741 601 | - 1 080 067 | |
Justeringar för poster som inte ingår i kassaflödet, m m | 39 600 | 86 000 | |
Kassaflöde från den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapital | - 1 702 001 | - 994 067 | |
Kassaflöde från förändringar i rörelsekapital | |||
Ökning (-)/Minskning (+) av varulager | 1 046 819 | 717 404 | |
Ökning (-)/Minskning (+) av rörelsefordringar | - 608 521 | - 774 758 | |
Ökning (+)/Minskning (-) av rörelseskulder | - 834 876 | 272 729 | |
Kassaflöde från den löpande verksamheten | - 2 098 579 | - 778 692 | |
Investeringsverksamheten | |||
Avyttring matriella anläggningstillgångar | - | 35 000 | |
Förvärv matriella anläggningstillgångar | - 117 856 | - | |
Kassaflöde från investeringsverksamheten | - 117 856 | 35 000 | |
Finansieringsverksamheten | |||
Nyemission | 2 604 066 | 11 401 649 | |
Amortering av lån | - 216 028 | - 1 557 333 | |
Kassaflöde från finansieringsverksamheten | 2 388 038 | 9 844 316 | |
Periodens kasssaflöde | 171 603 | 9 100 624 | |
Likvida medel vid periodens början | 5 318 769 | 54 949 | |
Likvida medel vid periodens slut | 5 490 372 | 9 155 573 |
Ställning per 20220630 avseende:
Likvida medel 5 490 KKR
Antal utestående aktier 19 471 077
Resultat per aktie(jan – juni) -0,09 kr
Kommande informationstillfällen
Publiceringsdatum för kommande ekonomisk information:
29 november 2022 Kvartalsrapport Q3 2022
Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att kvartalsrapporten/delårsrapporten ger en rättvisande översikt av företagets verksamhet, ställning och resultat.
Borås den 30 augusti 2022
EatGood Sweden AB
Henrik Önnermark, VD
Denna kvartals/delårsrapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.