Hållbarhet – på Handelsbankens sätt - Börskollen
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Pressmeddelande

Hållbarhet – på Handelsbankens sätt

Handelsbanken tar nästa steg och låter hållbarhetsarbetet präglas än mer av bankens decentraliserade affärsmodell. Engagemanget för att skapa och sprida kunskap om ekonomi och samhälle förstärks och kontoren får större ansvar.
”Vår uppgift är främst att stötta våra kunder i deras omställning mot nettonoll. När de ställs inför växande krav på att hantera komplexa hållbarhetsrisker möter vi deras behov bäst genom att utgå från vår beprövade affärsmodell. Därutöver minskar vi bankens direkta klimatpåverkan och genomför vår egen omställning. Så bidrar vi till att Sveriges och övriga hemmamarknaders klimatmål för nettonoll utsläpp kan uppnås,” säger Carl Cederschiöld, Handelsbankens CFO och ansvarig för bankens hållbarhetsarbete.

Handelsbanken har under en längre tid integrerat hållbarhets- och klimatrisker brett i banken via vår långsiktigt beprövade affärsmodell som under lång tid visat sig kunna bedöma och hantera risker. Genom att sprida kunskap har hållbarhet blivit en alltmer självklar del av erbjudandet och kundmötet. Exponeringen mot sektorer med höga hållbarhetsrisker som till exempel fossila bränslen har minskats, och denna sektor utgör idag en närmast obefintlig andel av bankens utlåning.

Samtidigt ökar kraven på att hantera klimat- och hållbarhetsrisker. Nya regelverk växer snabbt fram på fler områden och målkonflikter behöver hanteras. Utvecklingen ökar kundernas förväntningar på banken som kunskapsförmedlare och rådgivare, en förväntan som Handelsbanken möter genom att integrera hållbarhetsarbetet ännu tydligare i affärsverksamheten, med ansvaret för förflyttningen hos bankens CFO.

”Vi har ett unikt arbetssätt och en företagskultur som hela tiden styr oss att sätta kunden i centrum. Det är en framgångsfaktor för banken, skapar värde för våra kunder och bidrar till en hållbar samhällsutveckling i stort”, säger Carl Cederschiöld.

Som kreditgivare är Handelsbanken en central aktör för att finansiera en hållbar omställning. Vi har förberett oss väl, vi har en mycket stark finansiell ställning med kapital och likviditet för att finansiera våra kunders omställning i en hög takt. Vi har produkter och verktyg för våra kunder samt etablerade samarbeten som ger tillgång till andra, icke finansiella tjänster genom våra partners. Genom en ansvarsfull riskhantering med god förståelse för risker och möjligheter som kan uppstå inom klimat- och hållbarhetsområdet kan banken därmed utveckla och ge råd kring lämpliga lösningar till våra kunder.

”Vi driver bank på vårt eget sätt: utformat utifrån den enskilde kundens behov, kunddrivet och lokalt förankrat. Vi har inte nått vår starka kundnöjdhet eller höga kreditkvalitet genom att utgå ifrån centrala budgetar eller volymmål. Istället väljer våra lokala kontor vilka kunder de ska jobba med och våra kunder väljer i sin tur vad som är bäst för dem, efter att ha fått vårt bästa råd”, säger Carl Cederschiöld.

I linje med den decentraliserade affärsmodellen understryks kundernas behov som utgångspunkt i utvecklingen av produkter, tjänster och rådgivning. Bankens övergripande företagsmål blir styrande för arbetet och ersätter separata hållbarhetsmål. Affärsfokuset stärks genom att hållbarhet blir en än mer integrerad del av bankens ekonomistyrning. Bankens egen uppföljning och monitorering fortsätter utvecklas, liksom kapaciteten att förstå och mitigera hållbarhetsrisker. Samhällsengagemanget förstärks ytterligare och fokuseras på att skapa och sprida kunskap om ekonomi och samhälle, och med betydande bidrag också till hållbarhetsrelaterad forskning.

Precis som idag fortsätter Handelsbankens Fonders förvaltning arbeta för att vara i linje med Parisavtalet och uppnå nettonollutsläpp från den samlade investeringsportföljen år 2040. Erbjudandet av gröna finansieringslösningar fortsätter utvecklas. Banken fortsätter mäta och redovisa sin egen och kundernas klimatpåverkan för transparens och spårbarhet samt bidra till omställning i linje med rådande vetenskap och klimatmål i våra hemmamarknader och EU.

”Att hjälpa kunderna navigera hållbarhetsutmaningarna är inte bara en arbetsuppgift – det är en möjlighet att skapa verklig förändring. Med vår affärsmodell som kompass kan vi göra störst skillnad. Det är då vi är som bäst”, säger Carl Cederschiöld.

För ytterligare information kontakta:
Handelsbankens pressavdelning, [email protected]


För mer information om Handelsbanken se: www.handelsbanken.com/sv

Nyheter om Handelsbanken

Läses av andra just nu

Om aktien Handelsbanken

Senaste nytt