Greater Than – Bokslutskommuniké 2021
Koncernen oktober – december 2021
2021 (TSEK)
• Nettoomsättning 4 489 (3 903) +15%
• Rörelseresultat -11 675 (-6 406)
• Periodens resultat före skatt -12 338 (-6 782)
• Resultat per aktie före och efter utspädning -0,98* (-0,63)
* Resultat per aktie efter skatt beräknat på periodens resultat och det genomsnittliga antalet aktier för perioden oktober-december 12 624 171 (10 721 171) st aktier.
Koncernen januari – december 2021
2021 (TSEK)
• Nettoomsättning 16 698 (11 615) +44%
• Rörelseresultat -28 973 (-23 772)
• Periodens resultat före skatt -29 660 (-24 465)
• Resultat per aktie före och efter utspädning -2,37* (-2,26)
* Resultat per aktie efter skatt beräknat på periodens resultat och det genomsnittliga antalet aktier för perioden januari-december 12 624 171 (10 637 671) st aktier.
VD HAR ORDET
Stor säljaktivitet & stärkt team
Q4 har varit ett händelserikt kvartal då vi vässat vår säljstrategi, rekryterat nyckelkompetenser och stärkt vår organisation i USA, Japan och Europa. Därtill har vi gjort ytterligare satsningar på digital försäljning. Vår tidigare säljstrategi som har haft fokus på att bygga kundrelationer med stora, strategiskt viktiga aktörer globalt har gett oss kredibiliteten och bevisen på det ökade marknadsbehovet av vår produkt och teknologi. I dag arbetar vi med världens största biltillverkare (Toyota), samt med två av världens största försäkringsbolag (Zurich & MSIG). Vårt samarbete med världens största motor- och mobilitetsorganisation (FIA), har också förtätats. Nu är vår teknologi en av de viktigaste hörnstenarna i FIA:s globala satsning för en säkrare och renare vägmiljö (FIA Smart Driving Challenge).
Som nästa steg i vår säljstrategi fokuserar vi på aggressiv tillväxt inom flera segment och på flera marknader. Utöver försäljning mot de större aktörerna har vi nu börjat positionera oss mot snabbväxande digitala bolag som hjälper oss att ytterligare penetrera marknaden. En viktig komponent i vår strategi har varit att förbereda organisationen för ett ökat fokus på kommersiell utrullning, vilket vi under kvartalet har gjort med en internationellt stärkt styrelse samt en utökad säljorganisation med vass internationell branschkompetens.
Under kvartalet har vi tagit vår teknologi ytterligare ett steg ut på elbilsmarknaden genom lansering av en personifierad och dynamiskt prissatt elbilsförsäkring för Tryg Norge. Norge har högst andel elbilar i världen och med den dynamiskt prissatta försäkringen kliver TRYG Norge med vår teknologi upp på en unik internationell nivå. Försäkringsprodukten banar väg för alla elbilstillverkare som vill in i försäkringssegmentet och ta del av den marknad som bland annat Tesla nu bryter mark för i USA med sitt erbjudande av en dynamiskt prissatt försäkringspremie för Teslaägare.
Ett ytterligare bevis på vår framgång under kvartalet är att vi blev invalda på Insurtech100 listan för andra gången. Listan lyfter fram bolag som starkt påverkar framtidens försäkringslösningar och är ett viktigt kvitto på det arbete vi gör för industrin, miljön och för att öka trafiksäkerheten.
Med vårt enastående team och snabbrörliga partners driver vi transformation och nya affärer på snabbföränderliga marknader. Med vår stärkta organisation, ökad marknadsnärvaro och en vässad säljstrategi stänger vi detta kvartal och öppnar upp för ett nytt mycket spännande år.
Liselott Johansson
VD, Greater Than AB
Denna information är sådan som Greater Than är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-02-24 09:57 CET.