Godsinlösen Nordic och Bagaren och Kocken utökar samarbetet inom cirkulär returhantering
Godsinlösen Nordic AB (”GIAB” eller ”Bolaget”) och Bagaren och Kocken AB, ett av Sveriges ledande e-handelsbolag inom köksutrustning har kommit överens om att utöka samarbetet gällande GIABs erbjudande inom cirkulär returhantering.
GIAB har sedan år 2020 erbjudit möjligheteten för e-handelsbolag att bli cirkulära i sin returhantering genom affärsområdet Re:Commerce. I takt med en växande e-handelsmarknad och en konstant returgrad växer produktsvinnet och skapar därmed både ekonomisk förlust samt skada till vår miljö och klimat. Enligt en rapport från Samhall uppskattas det att närmare 40% av returerna kasseras inom e-handel. Genom Re:Commerce kan e-handelsbolagen ta vara på kasserade produkter samt bli hållbara i sina produktflöden.
GIAB har sen ett halvår tillbaka samverkat i ett pilotprojekt med Bagaren och Kocken där GIAB tar hand om rekonditioneringen och återförsäljningen gällande delar av deras kasserade retursortiment. De rekonditionerade produkterna säljs via GIABs e-handelskanal Returhuset, primärt genom returhuset.se. Pilotprojektet har löpt väl ut och samarbetet utökas nu med ett större retursortiment och därmed en större affärsvolym. Samarbetet kommer även innefatta rapporterad hållbarhetsdata via GIAB Circular Platform gällande bland annat sparat koldioxidutsläpp och elektronikavfall som kommer summeras i en månatlig hållbarhetsrapport till Bagaren och Kocken.