GIAB offentliggör delårsrapport för Q3
Godsinlösen Nordic AB (”GIAB”) offentliggör idag, den 11 november 2022, delårsrapport för det tredje kvartalet 2022. Delårsrapporten finns tillgänglig som bifogad fil samt via följande länk: https://www.giabnordic.se/finansiell-information
Tredje kvartalet (juli-september 2022)
- Rörelsens intäkter minskade med 25,9 % till 36,2 (48,8) MSEK
- Rörelseresultatet före engångsposter (EBIT) uppgick till -7,8 (-8,8) MSEK, vilket gav en rörelsemarginal på -21,6 (-18,1) %
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -8,7 (-8,8) MSEK, vilket gav en rörelsemarginal på -24,2 (-18,1) %
- Resultatet efter skatt uppgick till -8,8 (-7,2) MSEK, vilket gav en nettomarginal på -24,3 (-14,8) %
- Resultatet efter skatt per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,6 (-0,5) SEK
- Kassaflödet för kvartalet uppgick till -12,1 (60,5) MSEK, varav kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -11,5 (-10,5) MSEK
Väsentliga händelser under det tredje kvartalet
Inga väsentliga händelser har noterats under tredje kvartalet.
Väsentliga händelser efter periodens utgång
Inga väsentliga händelser har noterats efter periodens utgång.
VD Christian Jansson kommenterar:
“Den nedgång i omsättning som rapporterades under det andra kvartalet 2022 jämfört med föregående
år har fortsatt in i det tredje kvartalet. Bolagets två affärsområden, Circular Insurance och Re:Commerce, belastas av såväl förändrade beteendemönster hos konsument som av omvärldsfaktorer.
Vår bedömning är att vissa effekter visserligen kan vara tillfälliga men vi väljer att intensifiera det åtgärdsprogram vi vidtagit under det andra kvartalet för att effektivisera verksamheten och nå lönsamhet. Sammantaget är vår bedömning att detta skall ge en reduktion av bolagets fasta kostnader med ca 15-17 miljoner kronor på årsbasis, med start från 1 januari 2023.
Detta är en defensiv insats som hjälper bolaget att gå mot lönsamhet och stärka likviditeten. Dock är vår huvuduppgift att nå tillväxt, att utveckla affären och relationerna med våra fantastiska kunder, allt i kombination med att nå lönsamhet.
För att nå detta har vi fortsatt att jobba målmedvetet med vår mjukvara Circular Platform™ och har under kvartalet rullat ut den på i stort sett samtliga storkunder. Circular Platform™ kommer vara en viktig del av GIAB:s framtida intjäning och förväntar oss att se effekter på intäktssidan från utrullningen redan under det fjärde kvartalet 2022.
Ett bredare nyttjande av Circular Platform™ har också inneburit intensifierade kunddialoger kring hållbarhetsaffären med såväl befintliga som nya kunder – dialoger som vi ser kommer resultera i både utökade som nya samarbeten framåt.”