GIAB offentliggör delårsrapport för Q2 2023
Godsinlösen Nordic AB (“GIAB”) offentliggör idag delårsrapport för det andra kvartalet 2023. Delårsrapporten finns tillgänglig som bifogad fil samt via följande länk: https://www.giabnordic.se/finansiell-information/
Q2 2023 (2023-04-01 till 2023-06-30)
- Rörelsens intäkter minskade med 11,9 % till 31,8 (36,2) MSEK
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -5,6 (-9,4) MSEK, vilket gav en rörelsemarginal på -17,5 (-26,1) %
- Resultatet efter skatt uppgick till -5,5 (-9,5) MSEK, vilket gav en nettomarginal på -17,4 (-26,2) %
- Resultatet efter skatt per aktie uppgick till -0,35 ( -0,60) SEK
- Koncernens kassaflöde för perioden uppgick till -0,5 (-2,8) MSEK, varav kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 0,7 (-2,1) MSEK.
Q1-Q2 2023 (2023-01-01 till 2023-06-30)
- Rörelsens intäkter minskade med 16,3 % till 62,5 (74,7) MSEK
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -13,9 (-15,1) MSEK, vilket gav en rörelsemarginal på -22,3 (-20,3) %
- Resultatet efter skatt uppgick till -13,8 (-14,5) MSEK, vilket gav en nettomarginal på -22 (-19,4) %
- Resultatet efter skatt per aktie uppgick till -0,87 ( -0,92) SEK
- Koncernens likvida medel uppgick till 4,6 (32,1) MSEK per utgången av kvartalet. Därutöver hade koncernen outnyttjade kreditlöften om 10,0 (10,0) MSEK och outnyttjade skatteanstånd om 12,1 (0,0) MSEK
- Koncernens soliditet uppgick till 2,9 (51,5) % per utgången av kvartalet
- Koncernens kassaflöde för perioden uppgick till -9,8 (-17,3) MSEK, varav kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -12 (-15,8) MSEK.
Väsentliga händelser under perioden
Inga väsentliga händelser har noterats under det andra kvartalet.
Väsentliga händelser efter periodens utgång
Inga väsentliga händelser har noterats efter periodens utgång.
VD Christian Jansson - Strävsamhet
“Under det andra kvartalet har vi haft fortsatt hårt fokus på lönsamhet och positivt kassaflöde genom att exekvera de åtgärder och målsättningar som vi satte upp i början av året.
Med en fortsatt orolig omvärld i allmänhet så har den eskalerande klimatkrisen i synnerhet gjort sig påmind dom senaste veckorna. Att vi nu drabbas av konsekvenser som extremhetta i vissa delar av världen och skyfall, stormar och översvämningar i andra delar är i sig ingen nyhet. Eller borde inte vara det. Samtidigt fortsätter ekonomin och handeln i allmänhet att vara ansträngd.
För Circular Insurance del innebär det fokus på ökade volymer från försäkringsbolag i främst Mobilcirkeln™. Att återta delar av den volym vi tappade i samband med pandemin har varit prioriterat. I samarbete med vår största kund, Folksam, inledde vi i slutet av april en intensiv utbildningsinsats för både deras skadereglerare samt våra egna medarbetare. Efter pandemin har många förändringar både hos oss och våra kunder skett med många nya medarbetare som följd.
Målsättningen var att synliggöra för bägge parters medarbetare värdet och syftet med tjänsten samt belysa vårt samarbete ur ett större hållbarhetsperspektiv och inte minst ekonomiskt.
Det blev en stor framgång och efter vårt första utbildningstillfälle i slutet av april, har antalet registrerade ärenden från Folksam ökat med 14 procent under perioden maj till juni.
Vårt samarbete har stärkts på alla plan och med det fokus Folksam alltid har haft på hållbarhet så är det väldigt glädjande att Folksam, tillsammans med vår andra stora kund inom cirkulär skadereglering Länsförsäkringar, med bred marginal hamnade i topp i en granskning hur försäkringsbolagen jobbar med hållbarhet. Granskningen gjordes av den oberoende stiftelsen Konsumenternas Försäkringsbyrå i maj månad.* GIAB togs i granskningen upp som en direkt faktor i att skapa mer cirkulära materialflöden inom volymskador i försäkringsbranschen.
Vi för också för tillfället konkreta diskussioner med två andra försäkringsbolag hur en uppstart av Cirkulär Skadereglering™ praktiskt skulle kunna införas för deras del inom en relativ snar framtid.
Inom Re:Commerce har vi arbetat intensivt med att använda den data vi får via Circular Platform™ för att kunna analysera vilka åkerbruksflöden som ger mest nytta både hållbarhetsmässigt och monetärt i alla led.
Som nämnt innan är en cirkulär affärsmodell, som fokuserar på återbruk, utmanande på det sätt att den är helt beroende på inflödet av produkter. Att säkerställa inflöde i exempelvis returhantering för e-handel är inte speciellt svårt. Det är en betydande stor andel varor som destrueras. Svårigheten ligger i att hanteringskostnaden för att återföra dem till marknaden ofta vida överstiger det ursprungliga värdet.
Därför blir selekteringen av både produkter och leverantörer av total väsentlighet för att uppnå lönsamhet i returhantering. Vi har på många sätt lyckats bra med detta under kvartalet, och maj månad var första månaden vi började närma oss ett nollresultat för affärsområdet.
Affärsområdet Consulting har fortsatt utvecklingen av vår modell som beräknar hållbarhetsdata kring återbruk har fortskridit väl.
Modellen möjliggör som nämnt beräkningar av miljöbesparingar på alla produkttyper och levererar data från internationellt godkända LCA-databaser. Modellen utgår från vedertagna antaganden inom nationalekonomin samt tar hänsyn till den miljöpåverkan som är en del i återbruksprocessen.
Detta har väckt stort intresse och vi arbetar nu med att erhålla tredjepartscertifiering, där en oberoende part granskar och verifierar vår beräkningsmodell.
Summerat har andra kvartalet gått enligt plan och trenden är utan tvekan positiv.
För att synliggöra detta skall nämnas att:
- Mobilcirkelns® ärenderegistrering minskade med knappt 3 procent under april, men har för perioden maj till juni ökat med 14 procent, jämfört med samma period föregående år.
- Re:Commerce har under perioden maj till juni, med undantag för april, sett en ökat bruttomarginal jämfört med motsvarande period föregående år.
- Koncernen som helhet såg en omsättningsminskning under perioden april till maj, men en omsättningsökning i juni med 8 procent jämfört med samma period föregående år.
- Bolaget ser som helhet en svagt positiv utveckling i det operativa resultatet (EBITDA) under kvartalet, jämfört med föregående år.
- Beaktat ovan har vi under kvartalet sett en positiv försäljnings och marginalutveckling, vilket för juni månad isolerat har genererat ett positivt kassaflöde.
Vi ser fram emot det tredje kvartalet, där vår fortsatta bedömning är att positivt kassaflöde kommer att uppnås.”