FSport AB (publ): Delårsrapport april - juni 2022
Spelverksamheten skriver ett nytt kapitel i nära samarbete med TV4 och travsporten är i fokus när medieverksamheten bryter ny mark. FSport fortsätter att visa tydlig tillväxt under delårsperioden.
APRIL - JUNI 2022
- Nettoomsättning uppgick till 748 TSEK (298).
- EBITDA uppgick till -3,174 TSEK (-2,327).
- Resultat efter finansiella poster uppgick till -3,980 TSEK (-3,685).
- Resultat efter skatt uppgick till -3,980 TSEK (-3,685).
- Resultat per aktie uppgick till -0,21 SEK (-6,51).
JANUARI - JUNI 2022
- Nettoomsättning uppgick till 1,454 TSEK (502).
- EBITDA uppgick till -7,508 TSEK (-4,288).
- Resultat efter finansiella poster uppgick till -9,103 TSEK (-5,654).
- Resultat efter skatt uppgick till -9,103 TSEK (-5,654).
- Resultat per aktie uppgick till -0,47 SEK (-9,98).
VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN APRIL - JUNI 2022
- Spelinspektionen underkänner olicensierade managerspel om pengar i Sverige vilket stärker FSports position som licensierad operatör av spel om pengavinster på Fantasy Sports.
- Bolaget lanserar den efterlängtade sociala funktionen gruppspel under UEFA Nations League.
- Större uppdatering av Bolagets egenutvecklade spelplattform till nästa generation sportspel.
- Bolaget storsatsar på utvalda spelhelger med speljackpots och mediabevakning.
- Avtal med TV4 om att tillhandahålla Bolagets spelprodukt “FSport Free”.
VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG
- Trav.se nylanserar med nytt gränssnitt, fler reportrar och hårdbevakning av Sveriges största travtävlingar.
VD HAR ORDET
Det har varit ett intensivt kvartal för FSport och vi befinner oss i en expansiv fas, där vi kompletterar spel- och travmarknaden i Sverige genom underhållande sportspel och producerar medieinnehåll på vår egenutvecklade plattform. Under det andra kvartalet ser vi en fortsatt positiv trend och tydlig tillväxt för våra spelportaler där Trav.se attraherar allt större intresse från travspelare. Vårt fotbollsspel är nu en del av TV4:s dagliga utbud på Fotbollskanalen.se vilket driver trafik och resulterar i allt fler aktiva spelare.
Ökat spelintresse och fler besökare till spelportalerna skapar tillväxt när våra produkter blir en del av sportupplevelsen
Det stora utbudet av livesport skapar interaktivitet och involverar upplevelser, vilket vi återspeglar och förstärker i våra spel och på våra spelportaler. Vi utmanar den svenska spel- och travmarknaden med underhållande spel och intressant medieinnehåll inom sportens värld. En ökad aktivitet i våra spel och ett allt större och ständigt uppdaterat medieutbud ger fler användare som ligger till grund för vår tillväxt, där vi tydligt ökar vår omsättning under hela det första halvåret.
Nylansering av spelportal och storsatsning på egenproducerat innehåll med utökad mediebevakning
Vi fortsätter att attrahera, intressera och förmedla användare på den svenska marknaden till olika spel- och sportspelstjänster, genom tusentals sportintresserade besökare på Trav.se och 1X2.se. Våra spelportaler utgör idag en väl fungerande affärsmodell i form av kommersiella samarbeten med andra speloperatörer i Sverige, där en organisk besöksvolym om ca 20 000 besökare i månaden ger resultat.
Vår storsatsning inom travet under det andra kvartalet har utvecklat och förnyat ett av Sveriges starkaste varumärken inom travsporten, Trav.se, till en helt ny version med ökat fokus på medieinnehåll och spelarinteraktivitet. Vår satsning på travsporten är ett viktigt steg i vår strategi att utöka vår närvaro i digitala kanaler och oftare nå ut till både befintliga och nya kunder. Vi ser att våra spelportaler utgör en allt större och viktigare del i vår tillväxtstrategi och intäktsgenerering. Genom storsatsningen förstärker vi vår position inom travsporten.
Behovet och intresset för nya koncept inom travsporten är stort och vi vill utveckla vår egen identitet samt innehåll för travet, med nya spelerbjudande som passar den alltid så engagerade målgruppen. Vårt team har arbetat hårt med utvecklingen av nya Trav.se för att skapa mervärde för våra besökare och attrahera nya besökare. Med nästa generations spelportal i drift skapar vi utökade möjligheter till att förverkliga våra visioner.
Avtal med TV4 ger aktiva spelare och utvecklar vårt spelformat på Sveriges största fotbollssajt
I början av det andra kvartalet tecknade vi avtal med TV4 om att tillhandahålla vår spelprodukt “FSport Free” med tillhörande plattform för Daily Fantasy Sports till Fotbollskanalen.se, Sveriges största fotbollssajt, där deltagarna spelar utan insatser. TV4 marknadsför spelen på Fotbollskanalen.se och i sociala medier. Vi erhåller genom samarbetet exponering av vårt spelvarumärke i Sveriges största media för fotbollsintresserade, och ser nu effekten av att nå ut till en ännu bredare publik vilket kommer vara gynnsamt för hela vår verksamhet.
I samband med starten av spelen på Fotbollskanalen.se lanserade vi den efterlängtade spelfunktionen gruppspel. Nu kan alla spelare skapa en egen liga och bjuda in sina vänner. I det populära gruppspelet utmanar en spelare sina vänner om vem som är den bästa managern där varje spel avgörs efter en till tre matcher.
Under hela det andra kvartalet har vi uppdaterat vår egenutvecklade spelplattform till en helt ny version för utökad spelarinteraktivitet och sportunderhållning, vilket sammanlagt är vår mest avancerade uppgradering någonsin. Uppdateringen av vår plattform förstärker tydligt vår infrastruktur och erbjuder en förstklassig spelplattform för Fantasy Sports till speloperatörer och medieaktörer. Att utveckla en spelplattform och samtidigt erbjuda spel till ett stort antal spelare, har visat sig vara en oerhört betydelsefull och unik kombination för vår innovation och produktutveckling.
Med nästa generations sportspel och investeringar i medieverksamheten blickar vi framåt
Vår spelplattform förädlas löpande i såväl funktionalitet som innehåll, och vi investerar i vår medieverksamhet med våra spelportaler för att stärka FSports position ytterligare. Vår organisation av skickliga medarbetare bidrar till utveckling och tillväxt med mycket energi och stort personligt engagemang. Vi ser vi fram emot fortsättningen på sportåret 2022.
Helsingborg 25 augusti 2022
Staffan Lindgren
VD FSport AB (publ)