Freja och DHL kopplar ihop den fysiska och digitala världen i nytt avtal
Freja eID Group AB (publ) har skrivit avtal med DHL eCommerce Solutions för säker identifiering med Freja vid paketutlämning. Detta är ännu ett utvecklingssteg i att göra Freja till en heltäckande app för identifiering, inte bara online utan även i fysiska miljöer.
Freja är en digital plånbok med en statligt godkänd e-legitimation och ett fysiskt ID-kort för legitimering i butik, hos apotek och postombud.
DHL är ett av världens ledande logistikföretag. I Sverige har DHL 1 900 ombud spridda över hela landet.
Avtalet med DHL tar fysisk identifiering med Freja till en ny nivå. När DHL:s paketombud skannar Frejas mobila ID-kort påbörjas en e-legitimering och utlämningen av paketet blir lika säker och spårbar som vid en onlinetransaktion med en e-legitimation.
Användaren kan också föridentifiera sig med Freja i DHL:s gränssnitt och behöver då endast visa en QR-kod för paketombudet. Denna QR-kod kan också delas ifall användaren vill att någon annan ska hämta upp paketet.
Jonas Lindell, Managing Director DHL eCommerce Solutions:
“I takt med att e-handeln fortsätter växa och utvecklas kommer också ett ökat behov av smidigare och säkrare verktyg i användarresan. Frejas mobila ID-kort är ett exempel på en innovation som kombinerar säkerhet på en statligt godkänd nivå med en bra användarupplevelse. Vi lever i en tid då det inte är ovanligt att man glömmer plånboken när man ska hämta sitt paket, däremot går väldigt få idag hemifrån utan mobilen.”
Johan Henrikson, vd Freja eID Group kommenterar:
”Vi har kommit långt i Sverige med e-legitimering i e-tjänster på webben och i mobil. Frejas mål är att göra det lika självklart - och lika säkert - att identifiera sig i fysiska miljöer med sin mobila e-legitimation. Avtalet med DHL är ytterligare ett steg i denna utveckling.”
För mer information, vänligen kontakta:
Johan Henrikson, vd Freja eID Group AB
Mobil: 08-5272 7982
E-post: [email protected]