Freja meddelar nyckeltal för segmentet Freja eID i fjärde kvartalet 2023
Freja eID Group AB (publ) meddelar att de nyckeltal som bedöms vara de viktigaste indikatorerna för tjänsten Freja eID:s utveckling fortsätter visa tillväxt. Att öka intäkterna är fortsatt huvudsakligt fokus för att snabbt kunna nå lönsamhet. Under det fjärde kvartalet 2023 visade såväl intäkter som årligt återkommande intäkter (ARR) mycket god tillväxt och ARR översteg för första gången 20 miljoner kronor.
Nedan beskrivs utvecklingen för respektive nyckeltal för segment Freja eID under det fjärde kvartalet 2023, det vill säga mellan den 1 oktober och 31 december. Siffror inom parentes avser motsvarande period 2022. För nyckeltal och intäkter för den samlade verksamheten i Freja eID Group AB ber vi att få hänvisa till den kvartalsrapport som publiceras den 8 februari 2024.
- Annual Recurring Revenue (ARR) för segment Freja eID uppgick per den 31 december 2023 till 20,4 (9,8) MSEK vilket motsvarar en ökning med 108% jämfört med samma period föregående år. ARR ökade med 22% jämfört med 30 september 2023.
– Nettoomsättningen hänförlig till segment Freja eID uppgick under fjärde kvartalet till 5,1 (2,4) MSEK, vilket motsvarar en ökning med 111% jämfört med samma period föregående år. Nettoomsättningen ökade med 16% under fjärde kvartalet jämfört med tredje kvartalet 2023.
– Antalet abonnemangskunder uppgick den 31 december 2023 till 355 (216) st, vilket motsvarar en ökning med 64% jämfört med 31 december 2022 och en ökning med 10% från den 30 september 2023.
– Antal registrerade användare uppgick den 31 december 2023 till 996 000 (791 000) st, vilket är en ökning med 26% jämfört med 31 december 2022 och en ökning med 6% från den 30 september 2023. Efter kvartalets slut har antalet användare passerat en miljon, vilket tidigare kommunicerats.
Johan Henrikson, vd Freja eID Group kommenterar:
”Vi ökar vår ARR mer under detta kvartal än vad vi gjorde under Q4 2022. Detta är ett styrkebesked som visar att försäljningen inte påverkas av konjunkturförsämringen och det skakiga världsläget. En annan intressant faktor jag vill uppmärksamma är att ARR växte med 108 procent och antalet nya abonnemangskunder växte med 64 procent. Detta beror dels på att många nya kunder har ett större ordervärde än genomsnittet, dels att befintliga kunder gör tilläggsbeställningar eller utökar användandet.”
Denna information är sådan information som Freja eID Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 11 januari 2024 kl. 12.30 CET.
För mer information, vänligen kontakta:
Johan Henrikson, vd Freja eID Group AB
Mobil: 08-5272 7982
E-post: [email protected]