Förändringar i Formpipes organisation.
Formpipe tar flera steg för att ytterligare stärka sin marknadsposition. Från den 1 januari 2024 slås affärsområdena för svensk och dansk offentlig sektor samman till ett. Thomas à Porta utses till Executive Vice President, chef för det nya affärsområdet Public. Michael Rogers utses till Executive Vice President, chef för affärsområdet Private.
”Jag avser att leda Formpipe in i en ny fas av tillväxt. Jag ser stora fördelar med en gemensam organisation för vår affär som riktar sig mot offentlig sektor. Affärslogiken är densamma över landsgränserna. Sammanslagningen skapar en tydlighet och ett fokus. Vi har en stark marknadsposition både i Danmark och Sverige. När vi går samman kan vi frigöra resurser för kunddialog, innovation och utveckling. Vi ska befästa vår ledande marknadsposition inom våra expertisområden. Det kommer att gynna våra kunder och deras behov”, säger Magnus Svenningson, CEO Formpipe.
Thomas à Porta, som idag är affärsområdeschef för Public Danmark, utses till Executive Vice President och chef för det nya sammanslagna affärsområdet Public. Thomas har en lång erfarenhet från ledande roller inom IT-branschen och varit anställd i Formpipe sedan 2012.
Michael Rogers, som har varit tillförordnad affärsområdeschef för Private sedan april, utses till Executive Vice President och chef för affärsområdet Private med ett tydligt uppdrag att expandera Lasernet globalt. Michael har över 20 års kommersiell erfarenhet av Formpipes produkter och varit anställd i bolaget sedan 2019.
Därmed inleder Formpipe 2024 med en ny segmentsrapportering. Från och med 1 januari är segmenten Public, Private samt Other.
Koncernens rörelsesegment delas in utifrån vilka kundgrupper de riktar sig mot.
- Segmentet Public återfinner sina kunder inom nordisk offentlig sektor.
- Segment Private samlar koncernens erbjudanden som riktar sig till kunder utanför offentlig sektor och ej heller är bundna till en speciell geografisk marknad.
- Segment Other inkluderar koncernens äldre produkter som inte ingår i något av de andra segmenten samt koncernens over-head kostnader.