Footway rapporterar Q3 2020
Utvecklar ny skalbar plattform
- Ökning av antal besökare till 27,2 miljoner, upp 6%
- Försäljningen för Q3 uppgick till 485 msek
- Rörelseresultat (EBIT) för Q3 uppgick till -46 msek
- Antal nya kunder uppgick till 293 000 i kvartalet
“Ur ett strategiskt perspektiv har detta varit ett av de bästa kvartalen i Footways historia. Vi har arbetat hårt för att färdigställa vår nya e-handelsplattform, med planerad lansering i november,” säger Daniel Mühlbach, koncernchef. “Plattformen är skalbar på en helt ny nivå och innebär att vi enkelt kan rulla ut fler varumärken på fler marknader. Redan direkt i samband med plattformslanseringen kommer Sportamore att lanseras på 19 nya marknader. Även Solestory och Brandos kommer lanseras på fler marknader under november.”
Den nya e-handelsplattformen är förberedd för alla typer av produkter. Det framtida Footway kommer vara en plattform med specialiserade onlinebutiker där produktutbudet drivs av kundernas behov baserat på data, AI och automation. Genom den gemensamma infrastrukturen kommer alla butiker få helt nya förutsättningar att växa och expandera. Konsolideringsmöjligheterna på e-handelsmarknaden består och Footway avser fortsätta att investera i tillväxt. Närmast i tid påbörjas integrationen av Caliroots, som förvärvats efter kvartalets utgång.
Nettoomsättningen för Q3 uppgick till 485 (-) msek, där Footway stod för 236 msek och Sportamore för 249 msek. Footway och Sportamore uppvisade en mindre tillväxt i kvartalet mot föregående år med 3,3 respektive 0,2 procent, där utfallet påverkades i olika utsträckning av Covid-19. Footways tillväxt drevs främst av Storbritannien, Irland och Island medan Sportamores tillväxt påverkades positivt av marknaderna utanför Sverige.
Integrationsarbetet av Sportamore har samtidigt fortgått enligt plan. Arbetet har inneburit vissa omstruktureringsåtgärder som medfört kostnader om 38 msek i kvartalet, men som framöver väntas ge synergier om cirka 95 msek på årsbasis. Tidigare bedömning om att integrationen väntas ha viss dämpande effekt på koncernens organiska tillväxt fram till halvårsskiftet 2021 kvarstår.
Delårsrapporten, i sin helhet, återfinns även på: footway.se/investors