Footway rapporterar Q1 2021 - Börskollen
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Pressmeddelande

Footway rapporterar Q1 2021

{newsItem.title}

Stark tillväxt på nya plattformen

  • Försäljningen för Q1 uppgick till 341,1 msek, motsvarande tillväxt om 106%
  • Rörelseresultatet (EBITA) uppgick till -13 (-6) msek
  • Antalet besökare uppgick till 30 (11) miljoner, en ökning med 171%
  • Antal nya kunder uppgick till 268 000 i kvartalet
  • Kundbetyget (Google Kundrecensioner) uppgick till 4,8, ett snitt av 111.408 kundrecensioner.

”Footways multistore-plattform som lanserades i november 2020 har nu sitt första hela kvartal bakom sig, och vi ser hur den utvecklas enligt plan med större mängder data som skapar förutsättningar för lönsam tillväxt framåt”, säger Daniel Mühlbach, vd. “Vårt fokus för 2021 är att fortsätta utveckla plattformens funktionalitet och bredd, där målet är att lansera ytterligare 5-10 butiker. För varje ny butik blir skalbarheten tydligare tack vare ett gemensamt backend som möjliggör snabb lansering på många marknader samtidigt.”

Efter lanseringen av Caliroots i januari finns i dagsläget 7 nischade butiker på 24 marknader på Footways plattform. I mars meddelades att en ny racketsportbutik ska lanseras under våren, där vi har påbörjat ett samarbete med padelvärldsmästaren Fernando ”Bela” Belasteguín som ambassadör.

Arbetet med att åtgärda barnsjukdomar och utöka plattformens funktionalitet och innehåll baserat på användarnas feedback har fortsatt under kvartalet. Mängden lokal data ökar hela tiden vilket innebär att utbud och erbjudande för varje butik på varje marknad kan skräddarsys i allt högre utsträckning och att den automatiserade marknadsföringen ökar i träffsäkerhet. De rörliga kostnaderna relaterade till datainsamlingen var höga i kvartalet, vilket påverkar lönsamheten, men började takta nedåt i slutet av mars. Kundnöjdheten har hållit sig på höga nivåer om 4,8 av 5,0 på Google Kundrecensioner.

Nettoomsättningen för första kvartalet (Q1) uppgick till 341,1 (165,9) msek,  en tillväxt på 105,6%. Huvuddelen (94,6%) utgjordes av nya produktkategorier från förvärv som lanserades på Footways plattform i november 2020. Fortsatt expansion på marknader utanför Norden har också bidragit till kvartalets tillväxt. Skor har generellt uppvisat låg tillväxt på grund av svag efterfrågan i marknaden kopplat till Covid-19.  Svensk Handels skoindex, som också är en indikator för övriga marknader, minskade under januari och februari med 23,5%. Antalet nya kunder i Q1 uppgick till 268 000.

I kvartalet har utbyggnaden av lagerkapacitet fortsatt enligt plan, och vi har stärkt organisationen för att skapa rätt förutsättningar för plattformen att växa till en global produktportal. Bland annat har vi skapat ett store support-team som stöttar de nischade butikerna och kompletterar vår kund- och leverantörssupport. Vi har också fått ny nyckelkompetens inom infrastruktur, digital transformering och kundupplevelse.
 

 

Delårsrapporten, i sin helhet, återfinns även på: footway.com/investors

Bifogade filer

Delårsrapport Q1 2021 Footway Group ABhttps://mb.cision.com/Main/12671/3322341/1399194.pdf

Nyheter om Footway

Läses av andra just nu

Innehåller annonslänkar. Investeringar innebär risk (se här)

Tips: 50% rabatt hos fondroboten Opti

Dags att komma igång med sparande? Fondroboten Opti erbjuder en populär spartjänst som är perfekt för regelbundet månadssparande. Just nu får nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 automatiskt 50 % rabatt på Optis avgift i 3 månader!

STÄNG X
Populär sparapp – över 500 000 nedladdningar
Många och höga externa omdömen
Högst grad av diversifiering
Perfekt för regelbundet månadssparande
KOM IGÅNG

Nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 får automatiskt 50 procent rabatt på Optis avgift i 3 månader

Om aktien Footway

Senaste nytt