Footway Group rapporterar Q4 2021
Fortsatt expansion för plattformen
- 9,7% i tillväxt, försäljningen för Q4 uppgick till 430,7 (392,5) msek
- Rörelseresultat (EBITA) uppgick till 14,6 (16,7) msek
- Antalet besökare uppgick till 27,2 (33,7) miljoner i Q4 och 99,2 (78,0) miljoner för helåret
- 1,7 miljoner aktiva kunder (R12), en ökning med 22,3%
- Kundbetyget (Google kundrecensioner) uppgick till 4,9 baserat på 134 000 kundomdömen
- Den nionde butiken på plattformen, Racketnow.com, lanserades under Q4
”Under 2021 har vi fokuserat på att få strategiskt viktiga områden på plats och kontinuerligt optimerat vår multistore-plattform. Det har bitvis varit tufft men vi är på rätt väg och går in i det nya året med hög kundnöjdhet, förbättrad funktionalitet och ett av Nordens största e-handelslager till vårt förfogande”, säger Daniel Mühlbach, VD. ”I fjärde kvartalet lanserade vi en ny racketsportbutik, Racketnow.com, på plattformen. Den 3 februari ingick Footway Group AB avtal om förvärv av Netlens.com genom inkråmsförvärv. Tillträde sker senast 1 september 2022. Netlens.com är en nischad e-handlare för kontaktlinser och apoteksprodukter. Det är ett strategiskt förvärv som markerar den första butiken med produkter bortom skor, kläder och sportartiklar. Vi kommer fortsätta följa vår tillväxtplan med ytterligare optimering, förbättrad logistik samt fler butiker och förvärv framåt.”
Nettoomsättningen för fjärde kvartalet (Q4) uppgick till 430,7 (392,5) msek, en tillväxt på 9,7%. Tillväxten fortsätter att drivas av produktkategorier från de nya butiker som lanserades på Footway Groups plattform i november 2020 till januari 2021. Störningar inom försörjningskedjan har fortsatt att påverka vår försäljning och marginal under kvartalet.
Footways plattform har idag 9 butiker med försäljning på 24 marknader, där logistiken hanteras från Helsingborg och det utbyggda lagret i Eskilstuna. Plattformen byggs för att kunna hantera ett nästintill obegränsat antal nischade butiker inom en mängd produktkategorier. Den är också förberedd att ta emot externa butiker som med den gemensamma backend-funktionaliteten stärker sina möjligheter att konkurrera på en internationell marknad. Sammantaget riggas plattformen för att kunna möta den fortsatta tillväxten för e-handeln, där den totala detaljhandeln förväntas ha dubbelt så hög andel e-handel år 2030 jämfört med idag. För att säkerställa fortsatt framgångsrik utveckling i enlighet med tillväxtplan och den aktiva förvärvsstrategin, har styrelsen, den 3 februari 2022, beslutat om en företrädesemission om cirka 151 miljoner kronor. Bolagets huvudägare har undertecknat teckningsåtagande om 101 msek.