Footway Group rapporterar Q3 2022
Stark tillväxt utanför Norden i en utmanande marknad
- Försäljningen för Q3 uppgick till 261,6 (337,9) msek
- Rörelseresultatet (EBITA) för Q3 uppgick till -13,5 (0,8) msek
- Positivt kassaflöde under Q3 från den löpande verksamheten 34,2 msek (-83,7 msek för Q1-Q3)
- Lansering av förvärvade Netlens.com och Stayhard.com på 24 marknader
- Ny webblösning för 5 av våra butiker under kvartalet
Nettoomsättningen för tredje kvartalet (Q3) uppgick till 261,6 (337,9) msek, en negativ tillväxt på -22,6%. Övriga marknader har i motsats till Norden haft en positiv tillväxt i kvartalet på 11,3 (-6,7)%. Marknaderna Tyskland och Storbritannien visar stor potential och har ökat omsättningen med 90% respektive 200% jämfört med samma period föregående år.
“Under kvartalet har vi fortsatt att anpassa oss till de globala utmaningarna,” säger Daniel Mühlbach, VD. “En indikator på efterfrågan är eurostats Consumer confidence index som i september ligger på rekordlåg nivå. Ändå ser vi stark tillväxt i de större marknaderna utanför Norden, vilket innebär att det trots utmaningarna finns potential att växa. Exempelvis har den tyska försäljningen i kvartalet ökat med 90%. Förbättrade fraktlösningar till icke-nordiska länder har också varit viktiga för tillväxten.”
Under kvartalet har förvärven av tillgångarna i Netlens Scandinavia AB, en nischad e-handel för kontaktlinser och apoteksprodukter, och Stayhard AB, en nischad e-handel för casual streetstylemode för män slutförts. Båda butikerna är nu lanserade på samtliga 24 marknader.
Det gränssnitt som utvecklades och lanserades under Q2, för att möjliggöra integration av olika webblösningar mot bolagets backend, har implementerats på ytterligare butiker under kvartalet. Arbetet med att utveckla och stärka varumärket för butikerna och skapa unik köpupplevelse anpassad till målgrupp fortsätter. Genom att skapa en distinkt look-and-feel för varje butik och samtidigt använda ett gemensamt backend (komplett hantering av t ex logistik, lager, inköp, kundsupport, CRM, ekonomi, datadriven marknadsföring och analysstöd) bygger bolaget en plattform där nischade butiker kan expandera internationellt. Integration mot olika webblösningar skapar större flexibilitet för respektive butik och möjliggör snabbare integration av nya butiker.
Delårsrapporten, i sin helhet, återfinns även på: footway.com/investors