Footway Group rapporterar Q1 2023
Positivt kassaflöde i kvartalet
- Positivt kassaflöde under Q1 från den löpande verksamheten 3,5 (-67,0) msek
- Stark tillväxt utanför Norden med en försäljning på 71,4 msek och tillväxt om 43,7%
- Försäljningen för Q1 uppgick till 215,9 msek, en nedgång med 7,9%
- Rörelseresultatet (EBITA) för Q1 uppgick till -24,5 (-71,2) msek, en förbättring med 46,7 msek
“Vår re-lansering av brandosa.com har gått över förväntan och är en starkt bidragande faktor till vårt positiva kassaflöde,” säger Daniel Mühlbach, VD. “Under första kvartalet satte vi åter rörelsekapitalet i fokus och vi fortsätter att aktivt arbeta med att minska vår lagerbindning. Vårt lager har minskat med 45 msek, vilket kan jämföras mot att lagervärdet generellt ökar under första kvartalet. Minskningen i år är driven av re-lansering av vår outletbutik samt ett aktivt arbete med schemaläggning av inleveranser av nya varor.”
Nettoomsättningen för första kvartalet (Q1) uppgick till 215,9 (234,4) msek, en minskning på -7,9%. Försäljningstillväxten utanför Norden var samtidigt stark med en ökning om 43,7%, delvis till följd av den svaga kronan. Storbritannien, Tyskland och Frankrike visar fortsatt potential och har ökat nettoomsättningen med 101,4%, 30,9% respektive 35,5% jämfört med Q1 föregående år.
“Under kvartalet har vi inlett vårt första samarbete där Footway Group erbjuder sin plattform och sina butiker för att hjälpa leverantörer med att reducera sina lager. Givet marknadens höga lagernivåer, både i detaljist- och grossistledet, tror vi att vi kan vara en positiv kraft och bistå fler av våra leverantörer med verktygen för att sälja deras produkter,” fortsätter Daniel Mühlbach. “Vi ser detta som en win-win lösning där leverantörerna kan nå 24 marknader utan att vi ökar vår kapitalbindning i lager. Vi ser nu ett ökande intresse bland våra leverantörer för denna typ av lösning och kommer arbeta på att utveckla vår plattform vidare”.
Delårsrapporten, i sin helhet, återfinns även på: footway.com/investors