Footway Group rapporterar Q1 2022
Strategiska framsteg under utmanande Q1
- Försäljningen för Q1 uppgick till 234,4 (341,1) msek
- 1,6 miljoner aktiva kunder (R12), en ökning med 2%
- Rörelseresultat (EBITA) uppgick till -71,2 (-12,8) msek
- Förvärv av tillgångarna i Netlens.com, en nischad e-handlare för kontaktlinser och apoteksprodukter.
- Kvalitetsmärkning av produkter genom “Community Approved”
“Under årets första kvartal har vi tagit ytterligare steg i Footway Groups strategiska plan. Bland annat har fler produktkategorier adderats genom förvärvet av Netlens.com, en e-handelsbutik med försäljning inom kontaktlinser och apoteksprodukter. Vi har också lanserat produktmärkningen “Community Approved". Märkningen ger konsumenten information om vilka produkter som har bäst kvalitet baserat på lägst returgrad och få reklamationer. Detta är ett viktigt steg i vår hållbarhetsvision,” säger Daniel Mühlbach, VD. “Försäljningen av “Community Approved”-märkta produkter har sedan lanseringen ökat med 5% mer än övriga produkter”
Nettoomsättningen för första kvartalet (Q1) uppgick till 234,4 (341,1) msek, en negativ tillväxt på -31,3%. Försäljningen påverkades av en minskad efterfrågan pga en sen vår och oroligheterna i omvärlden. Försenade inleveranser, till följd av produktions- och logistikproblem hos våra leverantörer, har även haft en betydande påverkan på kvartalets försäljning. Jämförbara produkter, dvs de produkter som erbjudits till försäljning under kvartalet och även under motsvarande period föregående år, växte med 2,3%.
“Trots utmanande tider är det glädjande att se hur butiksägarna för Sportamore, Caliroots, Racketnow, Solestory mfl, har förstärkt sina varumärken och tillsammans med leverantörerna lyft sina butiker till nästa nivå.” säger Daniel Mühlbach, VD
Under kvartalet beslutade styrelsen om en företrädesemission med avsikten att använda medlen till automatisering av lager, skapa utrymme för fortsatta strategiska förvärv och för att uppnå en balanserad finansieringsstruktur. Utfallet av företrädesemissionen, vilket offentliggjordes efter rapportperiodens slut, innebär att bolaget tillförs 126 msek efter emissionskostnader.
Delårsrapporten, i sin helhet, återfinns även på: footway.com/investors