Footway Group lanserar “Community Approved”
Footway Group lanserar produktmärkningen “Community Approved”. Märkningen gör att konsumenter tydligt kan se vilka produkter som har lägst returgrad i sina respektive kategorier. Låg returgrad är en indikator på bra produktkvalitet. Variationen är stor, tex varierar returgraden på olika skomodeller mellan 5-50%. För att uppmärksamma de bästa produkterna och deras varumärken görs samarbetet med Milkywire, en digital plattform som består av ett nätverk av ideella organisationer som fokuserar på initiativ i linje med FN:s globala mål.
Footway Group har under lång tid aktivt arbetat för att förbättra produktkvalité, passform och minska onödiga returer tillsammans med leverantörer och kunder. I arbetet ingår exempelvis; datadelning för att hjälpa tillverkare att minska produktionen av produkter med höga returgrader, att guida kunden till rätt köp genom att visa produkter med lägre returgrad först och att inte marknadsföra produkter med för höga returgrader. Returgraden har som följd av arbetet minskat med sammanlagt 15% de senaste 7 åren.
Genom samarbetet kombineras Footway Groups konsument- och produktdata och ambition att göra ett positivt avtryck på miljön med Milkywires nätverk av ideella organisationer som fokuserar på initiativ i linje med FN:s globala mål. Footway Group åtar sig en månatlig donation till organisationer som stöds på Milkywires digitala plattform.
"Vår filosofi att ständigt lära oss genom crowdsourcing, AI och datadrivna processer har gjort det möjligt att kontinuerligt tillsammans med kunder och leverantörer dela information för att förbättra kvalitén och minska överproduktion. Vi vill nu ytterligare använda denna data för att minska miljöpåverkan från produktreturer”, säger Daniel Mühlbach, VD för Footway Group. "Med initiativet Community Approved som vi lanserar tillsammans med Milkywire vill vi uppmärksamma duktiga tillverkare och produkter där returgraderna och antalet reklamationer är lägst i klassen. Genom Community Approved är målet att ytterligare uppmuntra tillverkare att kontinuerligt förbättra produktinformation och tillverkningskvalitet."
Donationerna från Community Approved-initiativet kommer att finansiera projekt med stor genomslagskraft runt om i världen som skyddar ursprungsbefolkningar och lokala samhällen genom att minska avskogning, markkonflikter och förlust av biologisk mångfald. Milkywire undersöker noggrant lokalt förankrade ideella organisationer som arbetar i linje med FN:s globala mål för att säkerställa att donationerna i slutskedet gör faktisk skillnad.
"Vi är glada över att se en så stor aktör som Footway Group tar ansvar för de miljöutmaningar som förknippas med modeindustrin och uppmuntrar branschen att göra detsamma", sa Nina Siemiatkowski, grundare och VD för Milkywire. "Förhoppningsvis kommer detta samarbete att inspirera andra i branschen att ta efter och börja investera i initiativ för att hjälpa till att återställa vår planet."
Besök gärna projektets eller Milkywires hemsida för mer information, viktiga uppdateringar och milstolpar för Footway Group och Milkywires fortsatta partnerskap.