Footway Group förvärvar Stayhard.com
Footway Group AB (“Footway Group”) förvärvar tillgångar i Stayhard AB. Tillgångarna består huvudsakligen av varumärket Stayhard och varulager. Stayhard grundades 2005 och har sedan starten försett sin kärnmålgrupp av unga män med casual streetstylemode i Norden. Förvärvet går i linje med Footway Groups strategi att expandera sin multistore-plattform med nischade onlinebutiker som delar gemensam backend-funktionalitet i syfte att dra fördel av skalbarhet och synergier.
Ellos Group som sedan 2014 ägt Stayhard beslutade under våren att vässa koncernens strategi med större fokus på att växa huvudaffären och göra större satsningar på koncernens kärnkund – kvinnan mitt i livet. Som följd av detta togs tidigare i år ett strategiskt beslut om att avveckla modebutiken Stayhard som riktar sig till en väsentligt annorlunda målgrupp.
”Dagens besked om att varumärket Stayhard kommer att leva vidare är naturligtvis väldigt glädjande. Stayhard har en engagerad och dedikerad kundgrupp och har under åren bidragit mycket till Ellos Groups digitaliseringsresa och utveckling. Vi är övertygade om att Footway Group är en bra ägare för att fortsätta utveckla Stayhard som varumärke och nätbutik på sin plattform”, säger Hans Ohlsson, VD för Ellos Group.
Stayhard kommer att drivas i Ellos Groups regi till slutet av augusti. Footway Group tar sedan över Stayhards varumärken och domäner samt införlivar Stayhard på sin plattform i början av september. Parterna kommer att verka för att skiftet till ny plattform och ägare går så smidigt som möjligt. Målet är att Stayhards sajt ska vara live några dagar efter ägarbytet. All retur- och reklamationsrätt fortsätter att gälla precis som vanligt – oavsett om kundens köp genomförs före eller efter sista augusti.
Tillgångarna förvärvas skuldfritt och består huvudsakligen av varumärket Stayhard och varulager. Total köpeskilling förväntas uppgå till 15-20 msek beroende på lagrets värde vid transaktionstillfället. Transaktionen är planerad att genomföras den 6 september 2022. Logistiken kommer efter förvärvet hanteras av Footway Groups lager i Eskilstuna. Den nya butiken stayhard.com väntas omsätta 20-30 msek kommande 12 månadersperiod. Inga ytterligare investeringar förväntas då infrastrukturen delas med Footway Groups övriga butiker.
“Jag är otroligt glad över att få välkomna Stayhard till Footway Group. Vi ser stora möjligheter i att bygga vidare på Stayhards starka varumärke och nischade koncept. Det är ytterligare ett steg i rätt riktning för att kunna erbjuda ännu fler specialiserade butiker på Footways plattform”, säger Daniel Mühlbach, VD för Footway Group.
Footway Group driver en plattform med specialiserade butiker online. Genom att fokusera på nischade varumärken såsom Stayhard avser Footway Group skapa mervärde för såväl konsumenter som leverantörer.