FlexQubes rapport för det första kvartalet 2023
FÖRSTA KVARTALET 2023
- Orderingången minskade med 25,6 procent till 35,7 MSEK (48,0). Rensat för valutakurspåverkan mellan jämförelseperioderna har orderingången minskat med 34,6 procent.
- Nettoomsättningen minskade med 32,5 procent till 29,4 MSEK (43,5). Rensat för valutakurspåverkan mellan jämförelseperioderna har nettoomsättningen minskat med 37,0 procent.
- Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -11,9 MSEK (-4,8) och rörelseresultatet före finansiella poster (EBIT) uppgick till -13,3 MSEK (-6,0).
- Resultat före skatt uppgick till -13,7 MSEK (-6,1).
- Resultat per aktie uppgick till -1,7 SEK (-0,7).
- Kassaflödet uppgick till 1,0 MSEK (0,5), varav -23,2 MSEK (-4,8) från den löpande verksamheten, investeringsverksamheten med -4,0 MSEK (-1,8) och finansieringsverksamheten med 28,2 MSEK (7,0).
- Likvida medel uppgick till 31,4 MSEK (35,5) vid periodens utgång.
- Under kvartalet har vi lämnat in ytterligare ett patent för att skydda vårt unika AMR-system, FlexQube Navigator AMR. En icke lastbärande robot, med en standardiserad koppling, för att navigera motoriserade lastbärare med olika storlek och funktion baserade på det mekaniska FlexQube-konceptet. Totalt har hittills fyra patentfamiljer lämnat in för AMR-systemet, för att ge så brett skydd som möjligt. Målet är att skapa ett ekosystem av lastbärare som löser kundernas utmaningar inom materialhantering med en enda AMR-robot.
- Bolaget säkrar ny kreditfacilitet om 45 MSEK via vår nya bank Danske Bank samt utökat samarbete med ALMI. Finansieringen kommer primärt användas för att stärka utrullningen av FlexQube Navigator AMR.
- FlexQubes kommande VD Mårten Frostne tecknar 110 000 optioner till ett värde om ca 1,5 MSEK. Mårten har ett starkt engagemang i bolaget vilket bidrar till gemensamt incitament till långsiktigt aktieägarvärde.
- Bolaget erhåller ordrar värda ca 6,6 MSEK i USA, avseende mekaniska vagnar från kunder inom läkemedels- och tillverkningsindustri.
- Europeisk kund beställer AGV-robotar värda ca 3,7 MSEK, största ordern på AGV-system i Europa någonsin.
HÄNDELSER EFTER KVARTALETS UTGÅNG
- Bolaget har deltagit i en av de största logistikmässorna i Tyskland, LogiMAT. Detta var också första gången vi visade upp FlexQube Navigator AMR på en mässa i Europa vilket väckte stort intresse bland deltagarna.
- FlexQubes årsredovisning för 2022 publicerades och finns tillgänglig på hemsidan.
- FlexQubes IP-rådgivare meddelar att det första patentet i serien för AMR-roboten sannolikt beviljas under andra kvartalet eller i början av tredje kvartalet 2023.
Länk till delårsrapporten för det första kvartalet 2023: https://www.flexqubegroup.com/secure-file.php?file=03ffa18cf5afaf0381cfdaabc92787a9.pdf
Hela delårsrapporten finns även bifogad härtill.
VD-ORD
STARKA MARGINALER, KORTSIKTIGT AVVAKTANDE MARKNAD MEN REKORDHÖG PROJEKTPIPELINE
Första kvartalet har varit en intensiv period och vi har nått en rad milstolpar för vårt AGV- och AMR-koncept. Vi har slutfört den största installationen hittills av våra AGV-system hos en av våra största kunder i västra USA. Vår första pilotinstallation av FlexQube Navigator AMR genomfördes framgångsrikt med två robotar hos en av världens största biltillverkare och mot slutet av kvartalet så landade vi vår hittills största order på AGV-robotar i Europa! Det är ingen underdrift att både vår teknik- och säljorganisation har jobbat närmast dygnet runt för att möta våra kunders behov under denna period. Vi är stolta över de framsteg som vi har gjort hittills och ser fram emot att fortsätta leverera innovativa och effektiva automationslösningar för våra kunder runt om i världen. Vårt fokus ligger nu på att skala upp vår produktion och leveranskapacitet för att möta den ökande efterfrågan på våra robot-produkter och tjänster. Vi ser en ljus framtid för AGV- och AMR-marknaden och våra patenterade teknologier kommer spela en viktig roll i att driva framtidens logistik och materialhantering framåt. Det ska nämnas att vi för FlexQube Navigator AMR har ansökt om flera patent och vi förväntas svar på de första inom de närmaste veckorna. Enligt våra rådgivare ser det mycket positivt ut och vi kommer då vara det första bolaget som får patent för en icke lastbärande robot och kommer skapa förutsättningar med vårt mål att skapa en industristandard.
Det första kvartalet har präglats av något långsammare kundprocesser vilket inneburit att orderingången kommit in svagare än föregående år. Även om volymerna kortsiktigt är ner så växer vi offertvolymerna och projektportföljen är mycket stark, vilket kommer leda till att tillväxten återkommer framför allt under det andra halvåret i år. Turbulens i marknaden med ränta- och inflationsproblematik har präglat kundprocesserna under det fjärde kvartalet ifjol samt in i det första kvartalet i år och eftersom vi brukar ha en eftersläpning på fyra-sex månader från olika marknadschocker, vi såg liknande effekt i det tredje kvartalet 2020 efter Covid, så bedömer jag att utsikterna blir mer gynnsamma härifrån och framåt i år då inflationen nu framgångsrikt hanteras av våra centralbanker samt av marknaden själv. En ytterligare orsak är vårt ökade fokus på AGV- och AMR-robotar, där försäljningsprocesserna är längre och därmed i sådana fall får en kortvarig effekt på orderingången.
Vår kundaktivitet har varit mycket hög och offertvolymerna har stadigt ökat under kvartalets gång där vi totalt på kvartalet offererar 15% mer än under det första kvartalet 2022. Mexiko har fortsatt vara en av våra starkaste marknader under kvartalet och vi har investerat i utökade resurser för sälj, ledning samt administration i Mexiko för att möta den ökade efterfrågan.
Nordamerikas största materialhanteringsmässa ProMAT gick av stapeln i Chicago sista veckan i kvartalet. Mässan lockade i år ett rekordstort antal besökare och vi fick med oss ett stort antal nya kundkontakter samt fick ett betydande stort intresse från konkurrenter och investerare. Just vårt fokus på att skapa ett robotsystem där vi bygger vidare på de kundanpassade vagnslösningarna, vi är nu uppe i över 6000 olika lösningar sedan starten, tilltalar många då det öppnar upp så många olika möjligheter, exempelvis att bygga ett ekosystem hos kunderna med en standardiserad robot som vår FlexQube Navigator AMR.
Utvecklingen för vår historiskt sett starkaste marknad USA har varit mer avvaktande under vinterhalvåret. Ett antal av våra nyckelkunder har alla tillfälligt valt att minska sina investeringar i ny utrustning vilket påverkar orderingången. Volymtillväxten på helt nya kunder har inte kunnat kompensera för nyckelkunderna. För att ytterligare sätta fokus på USA och att återfå en stark orderingång har vi beslutat att etablera Mexiko som en enskild affärsenhet med egen regionchef. Fabriksetableringarna i Mexiko växer så det knakar. Landet är vad jag brukar kalla det ”nya Kina”, utan de baksidor som Kina har. Bland annat etablerar en stor biltillverkare* en ny fabrik i landet och här kommer vi definitivt att kunna vara med och konkurrera om ordrar. Mexiko var vår största marknad under kvartalet vilket är otroligt positivt såklart, men USA kommer återigen i slutet av året vara den enskilt största marknaden samtidigt som vi jobbar för att Mexiko ska fortsätta sin trend. Säljorganisationen i USA förändras också med ny säljchef från det andra kvartalet i år, ett antal nya regionala säljresurser samt mer resurser inom product management.
Inflödet av nya projekt har varit rekordstort under hela det första kvartalet och även in i det andra kvartalet så här långt. Konverteringen tar längre tid än tidigare men offertvolymerna totalt sett har alltid varit en träffsäker indikator för orderingången framåt, även om det kan fluktuera kortsiktigt när investeringsbeslut tar längre tid att fatta.
In i det andra kvartalet har vi en rekordstor orderbok på vårt AGV-system. Uppdateringen av vår styrdator och utmaningar i leveranskedjan har stört våra leveranser under vinterhalvåret som nämndes i vår förra kvartalsrapport men från och med det andra kvartalet så ska vi nu ligga i fas. Försäljningen har påverkats med ca 5 MSEK från uppskjutna leveranser.
FÖRSÄLJNING & RESULTAT
Försäljningen i det första kvartalet landar på 29,4 MSEK jämfört med 43,5 MSEK för 2022, vilket innebär en minskning om 25,6%, primärt drivet av en något lägre orderingång i det fjärde kvartalet och ovan nämnda leveransutmaningar. Orderingången minskar med 32,5%, primärt drivet av den avvaktande marknaden för nyinvesteringar. Även om orderingång och omsättning kan slå olika mellan kvartalen så kan jag konstatera att vi har en stark tilltro till våra produkter, automationstrenden och en befintlig hög offertförfrågan.
Arbetet med att stärka vår bruttomarginal fortgår väldigt framgångsrikt, vilket gör att vi visar upp vår bästa marginal någonsin efter första kvartalet, ca 1,5 procentenheter bättre än utgången av 2022 och hela 13,1 procentenheter bättre än 2021. Detta är resultatet av gränsöverskridande samarbete i hela företaget där vi kontinuerligt arbetar för att optimera inköpspriser och offertstock mot kund. Vi ser därtill löpande effektiviseringar från vår egen montering, ökad försäljning av omonterade produkter samt en gynnsam produktmix med högre andel robotförsäljning. Vi har goda förhoppningar om att bibehålla eller ytterligare stärka vår bruttomarginal under 2023.
Som tidigare nämnt så har vi startat ett nytt samarbete med Danske Bank där vår implementation med nya bankprodukter har fallit väl ut i första kvartalet. Det nya samarbetet ger oss tillgång till en kreditfacilitet om 40 MSEK och ytterligare långa lån om 5 MSEK från ALMI. Checkkrediten är ett viktigt och kostnadseffektivt verktyg för att balansera kassaflöde mellan perioderna och den ger oss fortsatt utrymme att investera i lager och produktutveckling för primärt vårt AMR-system.
Lagervärdet fortsätter öka något under första kvartalet men vår prognos är att denna kommer att minska kommande kvartal, med utleverans av våra restnoterade AGVer, och därmed stärka kassaflödet. Kassaflödet är en högt prioriterad aktivitet som hela organisationen oförtrutet arbetar vidare med. Det är mycket glädjande att se våra genomsnittliga kundkreditsdagar gå ned, till stor del beroende på fler projekt där vi arbetar med delvis förskottsbetalning som är mer framgångsrikt att förhandla om i AGV- och AMR-projekt.
Vi fortsätter investera enligt plan i organisationen för att hantera större volymer och fortsatt stödja utrullningen av AGV- och AMR-koncepten som ökar kostnaderna jämfört med samma period föregående år. Kostnader för marknadsföring och resor har ökat med ca 1,5 MSEK jämfört med första kvartalet föregående år, vilket drivs av den ökade aktiviteten i vår säljkår. Tillsammans med den lägre omsättningen, trots bruttomarginalförstärkningen, så ger detta en resultatförsämring jämfört med föregående år. Första kvartalet brukar normalt vara ett av våra svagaste och vi fortsätter fokusera på kassaflödesoptimerade åtgärder och resultatförbättringar, men framför allt vinna marknadsandelar för vårt AGV- och AMR-system vilket kommer kräva mod för fortsatta investeringar för framtiden.
FLEXQUBES ROBOTKONCEPT
Under kvartalet så vann vi vår hittills största order i Europa för AGV-system då en kund i Slovakien har beställt 7 eQart® Line-robotar. Större delen av volymen har under 2022 funnits i Nordamerika och Mexiko så det är glädjande att vi nu även vinner större systemordrar i Europa och därmed ökar vårt globala fotavtryck av robotar.
Vår första installation av vår autonoma robot FlexQube Navigator AMR har installerats hos en stor biltillverkare i USA. Under en vecka var ett par av våra robottekniker på plats hos kunden för uppstart och skrivande stund är kunden igång med pilottester på systemet. Installationen har fallit väl ut vilket ger utökat självförtroende, nyttiga erfarenheter inför höstens lansering samt nya affärsmöjligheter vid nästa steg med kunden.
Roboten använder sig av en marknadsledande navigationsmjukvara från BlueBotics vilket underlättar och snabbar på implementering ute hos kund. Vår strategi är fortsätta på vårt modulära koncept även avseende mjukvara och kunden kommer själv kunna välja att använda den mjukvara som passar bäst i deras nuvarande infrastruktur. Många leverantörer spenderar i dagsläget hundratals miljoner i utvecklingskostnader för navigationsmjukvara och det är viktigt för oss att inte låsa in oss på endast ett alternativ. Vårt huvudfokus är istället att utveckla den fysiska produkten som skapar värde för kunden genom att förflytta material på ett säkert och effektivt sätt och framförallt presenteras ergonomiskt optimalt för en operatör som förädlar materialet till en slutprodukt.
Här ser vi att en gradvis förändring nu sker i marknaden där intresset för vårt modulära vagns- och robotsystem ökar. Branschen för internlogistikrobotar kommer att fortsätta att genomgå en konsolidering under de kommande åren.
UTVECKLING
Detta blir mitt sista VD-ord då jag i juni kommer lämna över till vår nyrekryterade VD Mårten Frostne. Jag och Mårten har haft gott om tillfällen att diskutera framtidens möjligheter de senaste månaderna och jag är än mer stärkt i min tro att Mårten är rätt person att leda bolaget framåt. Efter överlämning till Mårten ser jag fram emot att stötta FlexQube i sälj- och affärsutvecklingsfrågor i min nya roll i bolaget. FlexQube är fortfarande ett relativt litet och ungt bolag men jag är mycket stolt över allting som organisationen har åstadkommit och kulminerade i vårt rekordår 2022.
Vi har under denna korta tid lyckats etablera oss som en pålitlig och innovativ partner inom automationslösningar för materialhantering. Vi har skapat ett starkt team av dedikerade medarbetare och byggt upp en imponerande kundbas över hela världen. Vi har också lyckats introducera flera banbrytande produkter på marknaden, inklusive vårt hela unika FlexQube AGV- och AMR-koncept som redan har och kommer revolutionera materialhanteringen på många företag runt om i världen. Både vi och marknaden som helhet är endast i begynnelsen av automationsresan för materialhantering och jag ser goda möjligheter att vi kommer kunna ta en relevant marknadsandel, med den långsiktiga ambitionen och potentialen att sätta en ny industristandard.
Under Mårtens ledarskap är jag övertygad om att FlexQube kommer att fortsätta utvecklas och växa som företag. Med hans erfarenhet och ledarskap kommer vi att kunna fortsätta att leverera högkvalitativa produkter och tjänster till våra kunder samtidigt som vi strävar efter att vinna positionen som den ledande aktören inom automationslösningar för materialhantering.
Jag vill passa på att tacka alla våra medarbetare, kunder och samarbetspartners för deras hårda arbete och stöd under min tid som VD. Det har varit en fantastisk resa som är svår att sätta ord på, och jag är övertygad om att vi har en storartad framtid framför oss.
Anders Fogelberg
VD för FlexQube AB (publ)
Om FlexQube
FlexQube är ett teknikbolag med huvudkontor i Göteborg och egna verksamheter i USA, Mexiko, Tyskland, England och Sverige, och är verksamt inom vagnsbaserad materialhantering genom ett patenterat modulkoncept. FlexQube utvecklar och designar kundanpassade lösningar för både robotiserad och mekaniserad vagnslogistik. Genom företagets egenutvecklade och unika automationskoncept erbjuds robusta och självkörande robotvagnar. FlexQube har över 1000 kunder i 37 länder där de primära marknaderna är Nordamerika och Europa.
FlexQubes kunder återfinns inom tillverkningsindustrin, distribution- och lagerverksamheter. Vi representerar några av världens mest framgångsrika företag, varav en betydande andel är representerade på Fortune 500-listan. Dessa företag verkar inom bilindustrin, tillverkning av elektriska fordon, e-handel, tunga lastbilar, industriell automation och detaljhandelslogistik.
För mer information kontakta
VD, Mårten Frostne
[email protected]
+46 721 55 19 37
CFO, Mikael Lindbäck
[email protected]
+46 761 04 10 28
Aktien (FLEXQ) handlas på Nasdaq First North. FNCA Sweden AB, telefon +46 8-528 00 399, är Bolagets Certified Advisor. Läs mer på www.flexqube.com.
Denna information är sådan som FlexQube AB (publ) är skyldigt att offentliggöra i enlighet med EU-förordningen om marknadsmissbruk. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersoners försorg för offentliggörande den 10 maj 2023, kl. 08:00 CET.
* Korrigerad 2023-12-05