First Hotels AB publicerar bokslutskommuniké för andra halvåret och helåret 2023
ANDRA HALVÅRET 2023 I SAMMANDRAG FÖR KONCERNEN
- Nettoomsättning: 38 065 (15 648) TSEK
- Rörelseresultat EBIT: 46 483 (-4 455) TSEK
- Resultat före skatt: 35 793 (-7 107) TSEK
- Resultat efter skatt: 36 648 (-7 107) TSEK
- Kassaflöde från löpande verksamhet: -6 586 (-1 386) TSEK
- Resultat per aktie före utspädning: 0,57/-0,17
- Resultat per aktie efter utspädning: 0,57/-0,13
HELÅRET 2023 I SAMMANDRAG FÖR KONCERNEN
- Nettoomsättning 55 113 (27 955) TSEK
- Rörelseresultat EBIT 41 892 (-19 161) TSEK
- Resultat före skatt: 29 996 (-22 875) TSEK
- Resultat efter skatt: 30 852 (-23 128) TSEK
- Kassaflöde från löpande verksamhet: -14 067 (-2 606) TSEK
- Resultat per aktie före utspädning: 0,50/-0,40
- Resultat per aktie efter utspädning: 0,50/-0,39
SAMMANFATTNING AV VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER HELÅRET SAMT ANDRA HALVÅRET 2023
- 2 juni: Reato Group ingick ett villkorat avtal för förvärv av Lund Saturnus 27, Lund Saturnus 30, och Hotel Planetstaden AB från Planetstaden Holding AB.
- 21 juni: Årsstämman omvalde Terje Nesbakken, Bruce Grant, Håkan Gustafsson, Jan Lorensson, och Anders Smedsrud samt nyvalde Jonatan Raknes. Sebastian Nordvang avgick som styrelseledamot. Terje Nesbakken omvaldes som styrelseordförande.
- Reato Group säkrade finansiering på MSEK 286 för förvärv av hotellfastigheter och driftbolag i centrala Lund.
SAMMANFATTNING AV VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODEN
- 29 februari 2024: Stämman enhälligt beslutade att ändra bolagets namn från "Reato Group AB (publ)" till "First Hotels AB (publ).”
KOMMENTAR AV THOMAS GILLESPIE, VERKSTÄLLANDE DIREKTÖR
Våra resultat för 2023 visar på vår styrka att leverera även i en utmanande marknadsmiljö. Vi har ökat nettoomsättningen med 27,1 MSEK från föregående år, vilket är ett resultat av vår förmåga att anpassa oss och driva effektivt trots årets utmaningar och förändringar i resebeteenden. Förvärvet av Hotell Planetstaden med 196 rum har också bidragit till vårt framgångsrika år. Vi avslutar med 6 636 rum under First Franchise vid periodens slut, en ökning med 38,7% jämfört med föregående år. Detta representerar en prestation av både organisk och förvärvad tillväxt.
Förvärvet av First Hotel Planetstaden och vår framgångsrika säkring av 286 MSEK i finansiering representerar viktiga milstolpar i vår strategiska tillväxtplan. Dessa initiativ stärker inte bara vår position som ledande franchiseföretag, utan bekräftar också vår strategiska satsning på fastighetsinvesteringar såväl som driftansvar för både egna och andras hotell.
Under 2023 upplevde Hotell Planetstaden en ökning av RevPAR på 26,8 %, främst på grund av en förbättrad beläggningsgrad på 21 % och en ökning av ADR (genomsnittlig daglig rumpris) med 4,9 %. Även om vi upplevde vissa systemtekniska utmaningar i samband med att vi tog över det operativa ansvaret för hotellet i juli och oktober, såg vi ändå en uppmuntrande ökning från 0,65 till 0,70 i RGI från 2022 till 2023.
För den andra halvan av 2023, efter att vi övertog driften, registrerade vi en ökning av RevPAR på 17,3 %, drivet av en ökning i beläggningsgraden på 12,9 % och en ökning av ADR med 3,9 % jämfört med perioden innan övertag.
Vissa utmaningar uppstod gällande drift och systemförändringar under juli och oktober, men vi tog oss igenom dem på ett säkert sätt och vi upplevde en mycket positiv utveckling från december 2023 till februari 2024. Under denna period presterade hotellet i linje med marknadsgenomsnittet (RGI= 1,0). Denna utveckling ger oss ökat förtroende för att vårt mål att nå en "fair share" och RGI på 1,0 för hela året 2025 är inom räckhåll.
Lanseringen av programmet First Partner Collection (FPC) har mottagits mycket väl på marknaden och bidragit till en solid ökning av antalet hotell och rum kopplade till First Hotels. FPC är en grundläggande koppling till kedjan med en skalbar fmodell som är baserad på vilka tjänster som önskas. Till och med 2023 var totalt 30 hotell med totalt 1 656 rum kopplade till kedjans plattform. Programmet och tjänsterna kommer att fortsätta att utvecklas vidare under 2024 för att i ännu högre grad utnyttja denna plattforms potential.
Genom First Member-programmet har vi upplevt tillväxt i medlemsbasen, vilket vittnar om våra attraktiva erbjudanden samt ökande efterfrågan på våra tjänster både inom affärs- och fritidssegmentet.
Vi har ökat våra investeringar i resurser för försäljning, distribution och digitalisering för att skapa ännu bättre resultat för våra franchisetagare. Under 2024 planerar vi att noggrant granska och förbättra våra digitala plattformar. Målet är att säkerställa att både vi och våra franchisetagare använder de mest effektiva och lönsamma plattformarna för profilering, försäljning, distribution och bokning.
Vi förväntar oss under 2024, liksom tidigare år, att se viss omsättning i vår befintliga franchise portfölj och antalet rum, men genom vår satsning på fastighetsinvesteringar och drift av egna och andras hotell ser vi ändå positivt på att uppnå nettotillväxt i antalet rum kopplad till vår franchisemodell.
Vi har ökat våra investeringar i resurser relaterade till försäljning och distribution, såväl som digitalisering för att bidra till att skapa ännu bättre resultat för våra franchisetagare. Under 2024 kommer vi att gå igenom våra digitala plattformar för att säkerställa att vi och våra franchisetagare arbetar på de bästa och mest lönsamma plattformarna när det gäller profilering, försäljning, distribution och bokning.
First Hotels AB kommer fortsätta att öka takten, och vår strategi för tillväxt genom franchisemodellen samt fastighetsinvesteringar och drift av egna och andras hotell kommer ytterligare att tydliggöras under 2024.
Ett stort tack till våra anställda och gäster för deras bidrag till vår framgång. Vi ser fram emot ett spännande och framgångsrikt 2024 med ökande takten för tillväxt och stärkande av vår position på marknaden.
- Thomas Gillespie
Denna rapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.