Eurobattery Minerals verkställer förvärvet av 100 procent av det finska Hautalampiprojektet
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Stockholm, 26 juli 2024 – Som tidigare har tillkännagivits har gruvbolaget Eurobattery Minerals AB (Nordic Growth Market: “BAT” och Börse Stuttgart: “EBM”; kort: ”Eurobattery Minerals” eller ”bolaget”) utnyttjat sin option att förvärva de återstående 30 procenten av aktierna i FinnCobalt Oy (”FinnCobalt”), ägare av marken och gruvrättigheterna till det finska nickel-kobolt-koppar-projektet Hautalampi. Bolaget tillkännager idag att det erlägger betalningen för de sålunda förvärvade aktierna i FinnCobalt: 28 987 185 nyemitterade aktier i bolaget och 300 000 EUR kontant. Efter verkställande av förvärvet uppgår Eurobattery Minerals ägarandel till 100 procent av FinnCobalt. Antalet aktier i bolaget uppgår till 152 232 052. Förvärvet är av stor betydelse för bolagets planerade utveckling av Hautalampiprojektet och målsättningen att etablera en gruva för batterimineraler med produktion och försäljning på medellång sikt.

Jag är mycket nöjd med att vi nu har avslutat förvärvsprocessen. Denna process startade redan våren 2020 och sedan dess har vi lagt ner stor arbetsinsatser på batterimineralprojektet Hautalampi, till exempel framtagandet av en förstudie med positiva resultat samt erhållande av klassificering i den högsta kategorin som livskraftiga gruvprojekt i FN:s ramklassificering för resurser (UNFC). Allt detta hårda arbete kröntes av inlämningen av miljötillståndsansökan i slutet av april i år. Allt detta betyder att vi är perfekt på väg att starta gruvdriften vid Hautalampi-projektet så snart miljötillståndsansökan har godkänts”, säger Roberto García Martínez, VD för Eurobattery Minerals.

Hautalampiprojektet i korthet
Hautalampiprojektet är beläget intill Outokumpu, Finland, på samma plats som den välkända koppargruvan Keretti där omkring 28,5 miljoner ton malm med en kopparhalt om 3,8 procent utvanns mellan 1912–1989. Projektet består av ett gruvtillstånd omfattande 227 hektar med exponering mot nickel, kobolt och koppar, samt en förbehållsanmälan i närområdet. Området drar fördel från välutvecklad infrastruktur, både ovan och under mark, samt starkt lokalt stöd för gruvdrift. Uppskattningsvis har mellan 10–15 MEUR investerats i projektet av tidigare ägare innan projektet tillträddes av Eurobattery Minerals under våren 2020. I juni 2021 kunde Eurobattery Minerals skriva upp det uppmätta, indikerade och antagna resurstonnaget med cirka 100 procent samt metallinnehållet med cirka 50 procent. I oktober 2022 kunde bolaget bekräfta en ytterligare ökning av metallinnehållet om cirka 40 procent. Den 20 mars 2023 publicerade bolaget en preliminär genomförbarhetsstudie (preliminary feasibility study, PFS) för Hautalampiprojektet vilken belyste möjligheter såväl som potentiella utmaningar vid fortsatt utveckling av Hautalampifyndigheten. Den 29 april 2024 tillkännagav bolaget att ansökan om miljötillstånd hade lämnats in till Regionförvaltningsverket i Finland. I maj meddelade Eurobattery Minerals att man kommer att ansöka om att batterimineralprojektet Hautalampi ska bli ett strategiskt projekt inom ramen för den nya akten om kritiska råvaror, CRMA.

Börskollens app – Högt betyg ⭐⭐⭐⭐⭐ och 250.000 nedladdningar

Ladda hem

Vårt nyhetsbrev – Utvalda börsnyheter och heta investeringscase varje vecka

Nyheter om Eurobattery Minerals

Innehåller annonslänkar. Investeringar innebär risk (se här)

Tips: 50% rabatt hos fondroboten Opti

Dags att komma igång med sparande? Fondroboten Opti erbjuder en populär spartjänst som är perfekt för regelbundet månadssparande. Just nu får nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 automatiskt 50 % rabatt på Optis avgift i 3 månader!

STÄNG X
Populär sparapp – över 500 000 nedladdningar
Många och höga externa omdömen
Högst grad av diversifiering