Ettiketto Group blir nytt affärsområde inom Volati
Ettiketto Group har nått en sådan storlek att de nu blir ett självständigt affärsområde inom Volati. Det är i linje med Volatis strategi att bygga naturliga affärsområden med en tydlig industriell logik som kan växa självständigt via värdeskapande tilläggsförvärv. Förändringen säkerställer det lokala entreprenörskapet, möjliggör en fortsatt hög tillväxttakt och ökar transparensen i rapporteringen.
– De senaste fem åren har nuvarande Volati ökat EBITA med i snitt 43 procent per år. Tillväxten kommer främst från vår förmåga att utveckla våra befintliga plattformar, inte minst genom värdeskapande tilläggsförvärv. Målsättningen har varit att någon eller några av dessa plattformar över tid ska utgöra självständiga och naturliga affärsområden med tydlig industriell logik inom Volati. Det är en modell som minskar komplexiteten och frigör resurser för oss som koncern, vilket möjliggör en fortsatt hög tillväxttakt. Dessutom ökar transparensen i vår rapportering, vilket synliggör värden i en viktig del av vår koncern. Ettiketto Group tar nu steget och blir ett eget affärsområde. Ledningen tillsammans med alla kollegor på bolaget har byggt en fantastiskt fin verksamhet med ett starkt erbjudande till våra kunder, hög operationell effektivitet och en plattform för fortsatt tillväxt genom värdeskapande tilläggsförvärv, säger Andreas Stenbäck, vd för Volati.
Ettiketto Group har på bara några år utvecklats till en av Nordens ledande etikettleverantörer. Sedan 2020 har Ettiketto Group genomfört fem tilläggsförvärv som breddat erbjudandet och stärkt den nordiska marknadspositionen, samtidigt som man dragit nytta av synergieffekter. En förvärvad tillväxt, tillsammans med en god organisk tillväxt, har resulterat i att årsomsättningen ökat från cirka 250 mkr per andra kvartalet 2020 till en omsättning om 791 mkr och en EBITA om 125 mkr för rullande tolv månader per andra kvartalet 2022.
– Som eget affärsområde inom Volati ser vi fram emot utökade möjligheter att självständigt driva Ettiketto Groups tillväxtagenda. Vår ambition är att kontinuerligt växa verksamheten, såväl avseende kapacitet som bredd i erbjudandet, för att säkerställa att vi alltid är den bästa samarbetspartnern för våra kunder, säger Rikard Ahlin, affärsområdeschef och vd för Ettiketto Group.
Förändringen får effekt med omedelbar verkan, och Ettiketto Groups vd Rikard Ahlin tar plats i koncernens ledningsgrupp.