Envirologic AB (publ): Delårsrapport januari – september 2023
”Vår starka tillväxt och goda lönsamhet består i det tredje kvartalet.” säger Martin Pamrin, Envirologics VD.
.
TREDJE KVARTALET I KORTHET
Nettoomsättning uppgår till 15 799 tkr (8 957 tkr)
Resultat före skatt uppgår till 4 584 tkr (-1 196 tkr)
Orderingång uppgår till 38 (31) robotar och 40 (26) robotar har levererats
Rörelseresultat per aktie uppgår till 0,47 kr (-0,12 kr)
Resultat efter skatt per aktie uppgår till 0,37 kr (-0,10 kr)
.
PERIODEN I KORTHET
Nettoomsättning uppgår till 44 061 tkr (28 543 tkr)
Resultat före skatt uppgår till 9 436 tkr (-2 097 tkr)
Orderingång uppgår till 102 (89) robotar och 119 (88) robotar har levererats
Rörelseresultat per aktie uppgår till 0,98 kr (-0,20 kr)
Resultat efter skatt per aktie uppgick till 0,79 kr (-0,07 kr)
.
FINANSIELL STÄLLNING
Likvida medel 30 september 2023 uppgick till 13 392 tkr (1 948 tkr)
Eget kapital 30 september uppgick till 25 103 tkr (17 299 tkr)
Eget kapital per aktie uppgick till 2,54 kr (1,75 kr)
.
VD-KOMMENTAR
Ökande tillväxt och god efterfrågan
Vår starka tillväxt och goda lönsamhet består i det tredje kvartalet. Nettoomsättningen i de tre första kvartalen ökar med drygt 54 % jämfört med motsvarande period föregående år, vilket bekräftar en fortsatt god efterfrågan på automatiserad tvätt av djurstallar.
.
Ökad bruttomarginal och lönsamhet
Utöver en starkt ökande försäljning så är det mycket glädjande att kunna konstatera att de åtgärder som vidtagits för ökad lönsamhet bidrar till att rörelsemarginalen i perioden stärks till 22 %, vilket bekräftar skalbarheten i affärsmodellen. Vi har banat väg för en fortsatt god tillväxt och lönsamhet och är övertygade om att så kommer ske även framför. Det är dock värt att poängtera att det inte är troligt att anta att vi uthålligt kommer kunna upprätthålla denna höga tillväxt under en längre period. På samma sätt kommer en eventuellt stärkt svensk krona mot euron ha en dämpande effekt på lönsamheten.
.
Fortsatt utökad marknadsnärvaro
Som tidigare kommunicerats har vi inlett ett par nya samarbeten på den nordamerikanska marknaden som för oss är en relativt obearbetad marknad med stor potential. Vi har funnit partners vi känner kommer etablera oss på den nordamerikanska marknaden på ett bra sätt. Vi är samtidigt ödmjuka inför att det tar lite tid att etablera en relativt kapitalintensiv produkt på en ny marknad. Då den nordamerikanska marknaden är stor kommer vi fortsatt söka fler partners för att nå ut till en ännu större del av marknaden.
.
Expansion nya marknadssegment
Som tidigare kommunicerats ser vi en stor potential i att erbjuda automatiserad tvätt inom andra segment än grisuppfödning. Utvecklingen av Go Cleaner, vår tvättrobot avsedd för tvätt av kycklingstallar, är ett exempel på ett sätt att ta tillvara på den potentialen. Tyvärr tvingas vi konstatera att marknadsintroduktionen har dröjt längre än planerat. Utvecklingsarbetet går fortsatt framåt men som så ofta vid utveckling av ny teknik har det dessvärre inneburit viss ytterligare förseningen. Det är vanskligt att ge alltför precisa estimat på när marknadsintroduktionen av Go Cleaner kan komma att ske men vi känner oss trygga med att den är nära förestående samt att efterfrågan finns där när så sker. Då vi ser en mycket god tillväxtpotential i grissegmentet och därmed inte är beroende av en lansering av Go Cleaner inom en snar framtid för att säkerställa en god tillväxt så är beslutet enkelt att prioritera säkerställd god kvalitet framför en forcerad lansering.
Stort fokus läggs nu på att säkerställa att våra partners har bästa möjliga förutsättningar för att avsluta året med ett starkt sista kvartal. Vi ser med stor tillförsikt och entusiasm fram emot många spännande möjligheter, möta den goda efterfrågan och att säkerställa en fortsatt lönsam tillväxt under avslutningen på detta år och 2024!
.
Martin Pamrin, VD