Elekta och Bristol Myers Squibb i partnerskap för att hjälpa patienter med melanom
HELSINGFORS – Elekta (EKTA-B.ST) tillkännagav idag ett pilotsamarbete med Bristol Myers Squibb för att utveckla en digital lösning för patienter med melanom. Samarbetet utnyttjar Elektas digitala hälsointerventionsplattform, Kaiku Health, för att underlätta kommunikation mellan sjukvårdpersonal och deras patienter om symtomhantering.
Elektas digitala lösning kommer att ge patienter ett användarvänligt sätt att dela relevant information om sitt välbefinnande med sitt vårdteam och att få skräddarsytt stöd och vägledning under behandlingen. Genom att använda maskininlärningsalgoritmer kommer plattformen att möjliggöra realtidsutvärdering av patientrapporterade data, vilket ger vårdgivare personanpassade data som kan förbättra patientens vård och upplevelse.
"Vi är glada över att samarbeta med Bristol Myers Squibb för att potentiellt främja användningen av digitala hälsointerventioner, till exempel vid behandling av melanom", säger Anish Patankar, SVP & Head of Business Line Software på Elekta. "Genom att ge patienterna de verktyg och det stöd de behöver strävar vi efter att ge dem möjlighet att aktivt delta i sin behandlingsresa."
Genom personanpassad symtomövervakning kan vårdteamet reagera tidigt och koncentrera sig på det som är viktigt, samtidigt som patienterna kan ta en mer aktiv roll i sin egen behandling. Under de senaste två åren har Elekta också inlett partnerskap med Roche och Novartis för att distribuera digitala verktyg för att tillhandahålla symptomhantering i realtid av patienter och vårdgivare.
Läs mer om Kaiku Health: www.elekta.com/kaiku.
# # #
För ytterligare information, var vänlig kontakta:
Mattias Thorsson, Vice President, Head of Corporate Communications
Tel: +46 70 865 8012, e-post: [email protected]
Tidszon: CET: Central European Time
Raven Canzeri, Global Director, Media Relations
Tel: +1 770-670-2524, e-post: [email protected]
Tidszon: ET: Eastern Time
Om Elekta
Som ledande inom precisionsstrålning tar vi fram hållbara, resultatdrivna och kostnadseffektiva lösningar som förbättrar liv och ger hopp till alla som lever med cancer. För att möta nya utmaningar och förändrade patientbehov krävs ett nära samarbete med våra kunder, och det är precis så vi vill ha det För många av de 4 500 anställda i vårt globala team är arbetet mer än ett arbete. Här finns ett personligt engagemang för att förena vetenskap och kreativitet, och att förändra cancervården på djupet. Vi skapar inte bara teknologi, vi skapar hopp. Elekta har sitt huvudkontor i Stockholm, kontor i över 40 länder och är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök elekta.com eller följ @Elekta på ”X”, tidigare känt som Twitter.