Electrolux Professional AB delårsrapport Q3 2022
Tredje kvartalet, juli – september 2022
- Nettoomsättningen uppgick till 2 782 Mkr (1 935). Omsättningen ökade med 43,8%. Organiskt ökade försäljningen med 15,8%. Förvärvet av Unified Brands bidrog med 20,4%. Valutaeffekter bidrog med 8,9% och avyttringen av verksamheten i Ryssland hade en effekt om –1,3%.
- EBITA uppgick till 317 Mkr (199), motsvarande en marginal om 11,4% (10,3).
- Rörelseresultatet uppgick till 277 Mkr (183), motsvarande en marginal om 10,0% (9,5).
- Operativt kassaflöde efter investeringar uppgick till 56 Mkr (412).
- Periodens resultat uppgick till 195 Mkr (135) och resultat per aktie till 0,68 kronor (0,47).
Alberto Zanata, VD och koncernchef:
”Fortsatt försäljningstillväxt och högre EBITA - förbereder för olika scenarier
Återhämtningen inom hotell- och restaurangnäringen fortsatte under det tredje kvartalet, vilket resulterade i vårt sjätte kvartal i rad med försäljningstillväxt.
Organiskt ökade försäljningen under kvartalet med 15,8% jämfört med föregående år och med 43,8% totalt, inklusive den nyligen förvärvade Unified Brands verksamhet och den positiva valutaeffekten. Den organiska försäljningstillväxten var stark i alla regioner, men särskilt i Amerika.
EBITA för tredje kvartalet ökade nästan 60% och uppgick till 317 Mkr (199), vilket motsvarar en marginal på 11,4% (10,3). Högre EBITA beror främst på prisökningar samt bidrag från Unified Brands, medan en viss fortsatt ineffektivitet och högre kostnader i leveranskedjan har belastat resultatet.
Kostnaderna för råmaterial är nu kompenserade av tidigare genomförda prisökningar och förväntas förbli så under det fjärde kvartalet. Det allmänna kostnadstrycket håller dock på att bli väsentligt, vilket vi måste kompensera för. Det innebär att de tillfälliga tilläggen som vi införde under det andra kvartalet omvandlas till permanenta prishöjningar. Därutöver inför vi också, selektivt, ytterligare prisökningar från januari.
Försäljningen inom Storkök och dryck hade en organisk tillväxt på 8,7%, med en EBITA-marginal på 10,5% (10,5). Den organiska tillväxten var särskilt stark i Amerika och i Asien förutom i Kina. Unified Brands fortsätter att ha en god försäljningstillväxt med en underliggande EBITA-marginal som bidrar positivt till koncernens marginal.
Försäljningen inom Tvätt var stark med en organisk tillväxt på 28,1%. Tillväxten drevs av en fortsatt god efterfrågan och, som tidigare nämnts, en förskjutning av försäljningen från andra till tredje kvartalet. De problem med komponentbrist som vi hade under andra kvartalet är lösta och bör inte få någon effekt under de kommande månaderna. Orderingången för Tvätt ökade, vilket bekräftar en god ordertrend. EBITA-marginalen för Tvätt uppgick till 17,3% (15,2).
Orderingången var under kvartalet på nivåer före pandemin, men vi ser dämpad efterfrågan inom Storkök & dryck i Europa. Orderstocken är fortfarande högre än förra året, särskilt inom Tvätt och i Nordamerika, vilket ger förtroende på kort sikt. Den allmänna ekonomiska osäkerheten och det negativa konsumentsentimentet ger dock anledning att vara försiktig. Vi förbereder oss därför på olika scenarier.”
Denna information är sådan information som Electrolux Professional AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 oktober 2022 klockan 8:00.
För ytterligare information, vänligen kontakta Jacob Broberg, Chief Communication & Investor Relations Officer +46 70 190 00 33