Electrolux Professional AB bokslutskommuniké Q4 2024
Fjärde kvartalet, oktober–december 2024
- Nettoomsättningen uppgick till 3 329 Mkr (2 974), en ökning med 11,9%. Organiskt ökade försäljningen med 3,3%. Förvärven bidrog med 7,6%. Valutaeffekter hade en positiv effekt om 1,0%.
- EBITA uppgick till 400 Mkr (302), motsvarande en marginal om 12,0% (10,1).
- Rörelseresultatet uppgick till 339 Mkr (261), motsvarande en marginal om 10,2% (8,8).
- Periodens resultat uppgick till 215 Mkr (168) och resultat per aktie till 0,75 kr (0,59).
- Operativt kassaflöde efter investeringar uppgick till 532 Mkr (570).
- Styrelsen föreslår en utdelning om 0,85 kr (0,80) per aktie.
Alberto Zanata, VD och koncernchef:
”Förbättrad försäljning och lönsamhet, Storkök & dryck Amerika visar åter tillväxt
Under det fjärde kvartalet ökade försäljningen med 11,9% varav 3,3% organiskt. EBITA uppgick till 400 Mkr (302), vilket gav en EBITA-marginal på 12,0% (10.0). Den förbättrade EBITA-marginalen beror på volymtillväxt inom Tvätt samt marginalförbättringar inom Storkök och dryck både i Europa och Amerika. Orderingången var högre än för ett år sedan.
Försäljningen inom Storkök och dryck ökade med 3,2% men minskade organiskt med 1,9% jämfört med föregående år. EBITA förbättrades, vilket resulterade i en EBITA-marginal på 9,6% (8,8). Försäljningen i Europa minskade, främst på grund av utfasning av lågmarginalprodukter och svag marknad i centraleuropa och norden. Samtidigt var det mycket glädjande att se Amerika återgå till organisk tillväxt med en förbättrad marginal. Försäljningen i Asien-Stillahavsområdet, Mellanöstern och Afrika minskade, främst på grund av en fortsatt svag utveckling i Mellanöstern. Orderingången för Storkök och dryck var högre än för ett år sedan.
Försäljningen inom Tvätt ökade med 26,5%. Förvärvet av TOSEI bidrog med 14,7% och den organiska tillväxten uppgick till 11,8%, drivet av Europa men framförallt av en stark utveckling i USA. EBITA-marginalen uppgick till 18,0% (15,7). TOSEIs marginal var i linje med koncernens marginal och dess försäljning ökade under kvartalet. Integrationen fortsätter enligt plan. Totalt var orderingången för Tvätt högre än för ett år sedan.
Det operativa kassaflödet efter investeringar uppgick till 532 Mkr (570). Investeringarna var betydligt högre än för ett år sedan, beroende på investeringar i produktinnovation.
Jag är mycket stolt över att Electrolux Professional Group uppmärksammades bland de 500 bästa företagen i World’s Best Companies – Sustainable Growth 2025 av TIME och Statista. Detta visar att finansiell tillväxt och hållbar utveckling går hand i hand, och understryker vår position som ledare inom hållbarhet i vår bransch. Under 2024 minskade vi våra CO2-utsläpp (scope 1 och 2) med 18% jämfört med 2023.
Under 2024 växte vi genom två strategiska förvärv: TOSEI, ledande inom tvätt och vakuumförpackning i Japan och Adventys, en fransk tillverkare av induktionsutrustning för matlagning. Organiskt var försäljningen oförändrad för helåret, men vi fortsatte mot vårt mål att förbättra koncernens lönsamhet och nådde en EBITA-marginal på 11,6%. Exklusive förvärvs- och integrationskostnader skulle vår EBITA-marginal ha varit 12,0% (11,1). Kassaflödet förbättrades, vilket gör att vi har en stark balansräkning med en förbättrad nettoskuld/EBITDA på 1,4 ggr, jämfört med i början av året.
Även om vi ser ett fortsatt osäkert makroekonomiskt och geopolitiskt klimat, fortsätter Tvätt att vara stark, Storkök och dryck i USA har återgått till tillväxt och Storkök och dryck i Europa har förbättrat sin lönsamhet. Inför början av 2025 innebär det att vi räknar med fortsatta förbättringar.”
Denna information är sådan information som Electrolux Professional AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedan kontaktpersons försorg, för offentliggörande, den 31 januari 2025, klockan 07.30.
För ytterligare information, vänligen kontakta Jacob Broberg, Chief Communication & Investor Relations Officer +46 70 190 00 33