Electrolux Professional AB bokslutskommuniké Q4 2023
Fjärde kvartalet, oktober - december 2023
- Nettoomsättningen uppgick till 2 974 Mkr (3 040). Omsättningen minskade med 2,2%. Organiskt minskade försäljningen med 3,7%. Valutaeffekter hade en positiv effekt om 1,6%.
- EBITA uppgick till 302 Mkr (324), motsvarande en marginal om 10,1% (10,7).
- Rörelseresultatet uppgick till 261 Mkr (284), motsvarande en marginal om 8,8% (9,3).
- Periodens resultat uppgick till 168 Mkr (204), och resultat per aktie till 0,59 kr (0,71).
- Operativt kassaflöde efter investeringar uppgick till 570 Mkr (533).
- Styrelsen föreslår en utdelning om 0,80 kr (0,70) per aktie.
Alberto Zanata, VD och Koncernchef:
”Stegvis byggs en starkare koncern
Under 2023 tog vi ytterligare steg mot våra finansiella mål om ökad försäljning och förbättrad lönsamhet i en fortsatt utmanande makroekonomisk situation. Med förvärvet av Tosei, som tillkännagavs i december, växer vi i attraktiva segment i Asien. Det är också uppmuntrande att se att vårt hållbarhetsarbete ger resultat – redan 2023 nådde vi vårt mål om 50% CO2-minskning till 2025 (med basår 2015) – två år före plan.
Försäljningsnedgången under tredje kvartalet fortsatte under det fjärde kvartalet men i långsammare takt, vilket ledde till en organisk försäljningsnedgång på 3,7%. Detta resulterade i en något lägre EBITA, på 302 Mkr (324) och en marginal på 10,1% (10,7), jämfört med föregående år.
Försäljningen inom Storkök och dryck minskade organiskt med 4% jämfört med föregående år. EBITA var på samma nivå som föregående år, vilket gav en EBITAmarginal på 8,8% (8,5). Försäljningen på vår största marknad, Europa, var oförändrad, medan USA minskade med 12%. Vi ser tecken på återhämtning i USA, även om vi inte räknar med att den kommer att realiseras före det andra kvartalet. Orderingången för Storkök och dryck var något högre än för ett år sedan.
Försäljningen inom Tvätt minskade organiskt med 3% jämfört med en försäljningsåterhämtning under motsvarande kvartal föregående år på grund av komponentbrist under det andra kvartalet. EBITA-marginalen slutade på 15,7% (18,4). Nedgången i marginalen beror främst på lägre volymer och valutatransaktionseffekter. Orderingången för Tvätt var något högre än för ett år sedan.
Genom en förbättrad rörelsekapitalutveckling fortsatte det operativa kassaflödet efter investeringar att vara starkt och uppgick till 570 Mkr (533) för kvartalet. Därmed stärkte vi vår balansräkning ytterligare och vår nettoskuld EBITDA-kvot i slutet av 2023 uppgick till 0,9 ggr (1,5)
Den nya, mer decentraliserade organisation som vi lanserade 2022 för att snabbare driva strategiska prioriteringar, etablera tydliga ansvarsområden och förstärkt kundfokus syns nu också tydligt i den årliga medarbetarundersökningen där resultaten visar framsteg och ett ökat engagemang i hela koncernen.
Den 10 januari 2024 avslutade vi förvärvet av Tosei Corporation, en ledande japansk tillverkare av professionell tvättutrustning och vakuumpackmaskiner för livsmedel. Förvärvet av Tosei kommer att göra oss till en större spelare på den motståndskraftiga tvättmarknaden i Japan, vilken utgör den näst största tvättmarknaden i världen. Vi kommer att utnyttja Toseis starka organisation inom Storkök för utöka vårt utbud av produkter inom Storkök i Japan, samt utöka segmentet vakuumpackprodukter som används globalt i det snabbt växande segmentet för tillagningsmetoden sous-vide.
Jag känner mig trygg med att vi stegvis bygger en starkare koncern med tydligt fokus på våra strategiska prioriteringar. När vi blickar fram emot 2024 så förväntar vi oss stegvisa förbättringar. Vi har en sund orderstock och tecknen på lägre räntor och lägre inflation är positiva, även om vi fortfarande ser kortsiktig makroekonomisk osäkerhet.”
Denna information är sådan information som Electrolux Professional AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedan kontaktpersons försorg, för offentliggörande, den 1 februari 2024, klockan 07.30.
För ytterligare information, vänligen kontakta Jacob Broberg, Chief Communication & Investor Relations Officer +46 70 190 00 33