Egetis säkrar villkorligt godkännande för Emcitate® som varumärke i USA
Egetis Therapeutics AB (publ) (Nasdaq Stockholm: EGTX) tillkännagav i dag att bolaget har fått ett villkorligt godkännande från US Food and Drug Administration (FDA) för användningen av varumärket Emcitate® i USA. Företaget har tidigare fått motsvarande beteckning från European Medicines Agency för användning av Emcitate som varumärke i Europa. Detta är det bästa möjliga resultatet för att säkra ett globalt varumärke, och den slutliga godkännandeprocessen för användningen av varumärket Emcitate kommer att kopplas till den regulatoriska ansökan på respektive marknad.
Egetis Therapeutics avser att lämna in en ny läkemedelsansökan (New Drug Application, NDA) i USA för Emcitate för behandling av monokarboxylattransportör 8 (MCT8)-brist i mitten av 2023 under den beviljade Fast Track-beteckningen.
“Det gläder mig att våra förberedelser inför lanseringen löper enligt plan. Det är mycket positivt att även FDA stödjer varumärket Emcitate eftersom det är fördelaktigt att ha samma namn globalt. Det är dock viktigt att betona att vi, i enlighet med läkemedelslagstiftningen, inte kommer att marknadsföra Emcitate förrän marknadsföringstillstånd har beviljats. Det finns dock andra initiativ som vi driver redan nu i syfte att förbättra situationen för de som drabbats av MCT8-brist”, säger Henrik Krook, VP Commercial Operations, Egetis Therapeutics.
”Våra initiativ för att öka medvetenheten om sjukdomen kommer förhoppningsvis att bidra till att fler läkare förstår hur man diagnostiserar och hanterar MCT8-brist. Från och med i år kommer vi arrangera aktiviteter för att öka sjukdomsmedvetandet om MCT8-brist i samband med internationella kongresser inom neurologi och endokrinologi utöver en växande digital närvaro genom olika kanaler, som exempelvis vår redan etablerade plattform www.mct8deficiency.com”, fortsätter han.
Ett av initiativen för att öka medvetenheten om MCT8-brist som företaget lanserade under 2021, ”Cuddly Toy”-kampanjen, har nominerats till prestigefyllda Pharmaceutical Marketing Society Awards i kategorin bästa kampanj för att öka medvetenheten om sjukdom bland sjukvårdspersonal. Prisutdelningen kommer att hållas i London under mars 2022.