EG7 genomför ytterligare affärsoptimering och tillhandahåller preliminära finansiella siffror för Q2
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Enad Global 7 AB (publ) (“EG7”) tillkännager idag en omfattande kostnadsbesparingsplan för att säkerställa att alla affärsenheter har en långsiktig sund ekonomiskt drift. Kostnadsbesparingsplanen förväntas generera årliga besparingar på cirka 68 Mkr. Inklusive de 35 Mkr i kostnadsbesparingar som kommunicerades i maj uppgår den totala förväntade årliga besparingen till 103 Mkr. I samband med dessa åtgärder upprepar EG7 sin helårsprognos om en nettoomsättning på 1,8 Mdkr med justerad EBITDA-marginal som beräknad komma in i den lägre delen av spannet på 22–25%.

Ledningen prioriterar allokering av tillgängligt kapital till investeringar som väsentligt bidrar till nettoomsättningsmålet om 3 Mdkr 2026, och den långsiktig tillväxten därefter. Det senaste förvärvet av S6 och spelet Palia är exempel på den typen av prioritering. I linje med detta och som en åtgärd mot de fortsatta branschutmaningarna vi ser bland de serviceinriktade affärsenheterna har ledningen vidtagit åtgärder för att ytterligare effektivisera verksamheten.

Samtliga affärsenheter bidrar till kostnadsbesparingsplanen. De största justeringarna sker i icke-lönsamma verksamheter som inte har levererat enligt ledningens förväntningar.

Med de aviserade åtgärderna kommer Toadman nå omedelbar lönsamhet. Den årliga kostnadsbesparingen för Toadman är cirka 63 Mkr. Dessutom kommer Big Blue Bubble, Daybreak, Fireshine, Petrol och Piranha, tillsammans, att bidra med 39 Mkr i årliga besparingar, vilket tillsammans ger koncernen en total årliga besparing på 103 Mkr.

Preliminär finansiell information för Q2
För andra kvartalet genererade koncernen en nettoomsättning på 352,7 Mkr och en justerad EBITDA på 33,4 Mkr. Det andra kvartalet är vanligtvis koncernens säsongsmässigt svagaste och resultatet speglar detta. Som tidigare kommunicerades i samband med Q1-rapporten är resultatet för 2024 viktat mot andra halvåret. Med ett flertal större lanseringar under senare delen av Q3 och in i Q4, inklusive MechWarrior 5: Clans som förväntas bli den största intäktsdrivaren för i år. Baserat på förväntningarna för andra halvåret 2024 ligger koncernens kommunicerade nettoomsättningsmålet på 1,8 Mdkr kvar. Kostnadsbesparingsplan kommer att ge förbättrad fortlöpande lönsamhet, och koncernen räknar med att nå den lägre delen av det publicerade justerade EBITDA marginalintervallet på 22–25%. Marknadsutmaningarna kvarstår på kort sikt, vilket potentiellt kan pressa koncernens resultat. Ledningen är fortsatt fokuserad på att leverera mot sina kortsiktiga mål och efter förvärvet av S6 är den ännu mer trygg i att leverera mot sitt långsiktiga mål.

MkrAPR-JUN 2024
Nettoomsättning352,7

EBITDA23,6
Justerad EBITDA33,4
Justerad EBITDA marginal, %9,5%

EBIT-25,9
Justerad EBIT-16,1
Justerad EBIT marginal, %-4,6%

Resultat innan skatt-33,4
Resultat efter skatt-38,8

Börskollens app – Högt betyg ⭐⭐⭐⭐⭐ och 250.000 nedladdningar

Ladda hem

Vårt nyhetsbrev – Utvalda börsnyheter och heta investeringscase varje vecka

Nyheter om Enad Global 7

Innehåller annonslänkar. Investeringar innebär risk (se här)

Tips: 50% rabatt hos fondroboten Opti

Dags att komma igång med sparande? Fondroboten Opti erbjuder en populär spartjänst som är perfekt för regelbundet månadssparande. Just nu får nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 automatiskt 50 % rabatt på Optis avgift i 3 månader!

STÄNG X
Populär sparapp – över 500 000 nedladdningar
Många och höga externa omdömen
Högst grad av diversifiering