DTC-varumärket LUÜNA Naturals ingår exklusivt avtal med Aventura
DTC-varumärket LUÜNA Naturals (LUÜNA) och Aventura har ingått ett samarbete där Aventura övertar det fulla och exklusiva ansvaret för försäljningen av organiska mensprodukter på den kinesiska marknaden. Avtalet är av typen “Market Partnership” och samarbetet påbörjas i september månad.
LUÜNA är ett av de ledande startupbolagen i Asien inom femtech - teknik för kvinnohälsa. Bolaget grundades 2019 men har redan tilldelats flertalet priser och utmärkelser för sina innovativa produkter inom menstruation. Bl.a. har LUÜNA blivit framröstat till "China Emerging Brand of the Year 2020” och “Hong Kong's Wellness Brand of the Year 2020”.
Grundare, tillika VD, är Olivia-Cortes Jones, en entreprenör som placerat sig på den prestigefyllda Forbes-listan 30 under 30 i Asien. Under hennes ledarskap har LUÜNA snabbt vuxit som ett social impact bolag baserat på en DTC-affärsmodell, och har redan idag en existerande verksamhet i Kina med försäljning på Internet. Bolaget blev nyligen framröstat som en av finalisterna för “2021 China Social Impact Awards”, organiserat av FN, tillsammans med globala och lokala företag som Visa, IKEA och LadiesWhoTech. Med Aventuras hjälp inom ramen av Market Partnership kommer Aventura överta den kommersiella driften för Kina, inklusive logistik. Market Partnership är ett långsiktigt avtal som bygger på en intäktsdelning.
“Vi är imponerade av Aventuras bredd av in-house expertis för att hjälpa ett bolag som vårt att skala i Kina. Och med en relevant kundportfölj med andra DTC-varumärken känner vi oss mycket bekväma med att med teama upp med Aventura för vår viktigaste konsumentmarknad Kina, kommenterar Olivia-Cortes Jones, VD och grundare på LUÜNA.
“Femtech är ett starkt växande segment, så också i Kina. Vi är stolta av att inleda detta samarbete med Olivia och hennes team för att skala upp LUÜNA”, kommenterar Johan Aledal, CCO på Aventura.
Som bransch är Femtech ungt, men den globala marknadstillväxten är stark och det räknas inte längre som en smal nischmarknad. Enligt det amerikanska analyshuset GMI Insights beräknas den globala femtech-marknaden växa till hela 575 miljarder SEK år 2027. Kinas 688 miljoner kvinnor, motsvarande 17,9% av alla världens kvinnor, förväntas att spela en stor roll i denna utveckling.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Gustav Åström, VD | +86 158-0086-2274 | [email protected]
Emil Ponnert, Director, IR & Corporate Development| +46 70 3102715 | [email protected]
Om Aventura
Aventura Group AB (publ) är en Kina-fokuserad e-handels- och varumärkesaccelerator som skalar konsumentbolag i Kina. Sedan starten år 2011 har bolaget arbetat med ett brett utbud av internationella konsumentvarumärken, start-ups och investerare. Aventura Group AB är listat på Nasdaq First North Growth Market i Sverige och har sitt säte i Stockholm, med ytterligare kontor i Shanghai och Hong Kong. För mer information besök www.aventura.group.
Augment Partners AB, tel. +46 8 604 22 55, e-post: [email protected] är Bolagets Certified Adviser.
Om LUÜNA Naturals
Vi är stolta att ha byggt upp vårt ändamålsdrivna mensbolag i Asien, bestående av ett 100% kvinnodrivet team. Vi existerar genom att ge mening till mensbranschen genom att stödja individer och samhället att ta till sig ett hälsosammare förhållningssätt till menstruation. Genom att tillägna sig ny teknik och utveckling guidar vi vår omgivning till att anamma bättre mensprodukter och lära sig mer om kroppens naturliga menstruationscykel.