Doro rapporterar första kvartalet 2024 - Börskollen

Doro rapporterar första kvartalet 2024

SAMMANFATTNING AV KVARTALET

• Doros nettoomsättning uppgick till 194,6 Mkr (208,3), en minskning med 6,6 procent.
  • Bruttomarginalen var 42,0 procent (35,8).
  • EBITDA uppgick till 11,9 Mkr (15,2), en minskning med 21,7 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 3,1 Mkr (3,2), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 1,6 procent (1,5).
  • Periodens resultat efter skatt var 6,1 Mkr (3,6) och resultatet per aktie var 0,25 SEK (0,15).
  • Fritt kassaflöde var ‑0,2 Mkr (‑14,9).

VD-ORD
Doros försäljning under det första kvartalet uppgick till 194,6 miljoner SEK, en minskning med -6,6 procent. Även om försäljningsnedgången är anmärkningsvärd, visade Doro motståndskraft och uppnådde en förbättrad bruttomarginal om 42 procent, en ökning med 6,2 procentenheter jämfört med föregående år. Den positiva bruttomarginalutvecklingen drevs till stor del av den högre andelen Doro-varumärkta och 4G-produkter, vilket accentuerar vår strategiska positionering och bekräftar vår attraktivitet hos konsumenterna.
Särskilt uppmuntrande var den robusta prestationen för våra feature- och smartphones, vilka både ökade i försäljning och marginaler under kvartalet. Tillbakagången för fast telefoni förklarar en stor del av årets försäljningsminskning. Fast telefoni är en krympande marknad och Doro har valt att fokusera på andra sätt att nå denna konsumentgrupp, främst via sina 4G “fast-trådlösa” telefoner. Därtill gjorde den traditionella säsongsvariationen i vår verksamhet, med historiskt starkare resultat under andra halvåret, sig återigen gällande.
 Doro gynnades av den tidiga övergången till en portfölj med 4G-feature phones, effektiv logistikhantering och stabil kostnadskontroll vad gäller komponent- och materialinköp. Dessutom stärkte omstruktureringen av vår tyska verksamhet, även om den resulterade i en minskning av försäljningen av icke-Doro-produkter, markant marginalerna. Vi förväntar oss för övrigt att kunna slutföra avyttringen av vår tyska leverans- och logistikverksamhet under de kommande månaderna, vilket ytterligare bör effektivisera vår tyska verksamhet.
Innovation fortsätter vara en hörnsten i vår strategi, vilket kanske bäst exemplifieras av lanseringen av vår nya produkt Doro Doorbell, på den nyligen hållna Mobile World Congress i Barcelona. Under kvartalet ökade också investeringarna i utveckling, marknadsföring och produktinnovation. Dessutom belastas resultatet med en engångskostnad förknippad med ledningsbytet. Trots dessa ökade kostnader har vår solida kärnverksamhet och goda bruttomarginal gjort det möjligt för oss att bibehålla en EBIT (1,6 %) i nivå med föregående års resultat.
När vi nu går över i nästa fas är jag glad att kunna meddela att från och med den 15 juni 2024 kommer ledarskapet för Doro att övergå till Julian Read. Julian har gedigen erfarenhet av varumärkesbyggande och ledarskap, kombinerat med en ödmjuk framtoning som väl överensstämmer med Doros värderingar och företagskultur. Jag har fullt förtroende för att Doro också under Julians ledning kommer att fortsätta på sin framgångs- och innovationsbana.
Avslutningsvis vill jag uttrycka min innerliga tacksamhet till våra högt uppskattade kunder, partners och leverantörer, och inte minst till mina kollegor för ert orubbliga stöd under årens lopp. Tillsammans har vi uppnått fantastiska milstolpar och jag är mycket optimistisk inför den ljusa framtid som väntar Doro.
Jörgen Nilsson, VD och Koncernchef

WEBCAST
Doros rapport presenteras via en Teams telefonkonferens som hålls fredage den 26 april kl. 9.00 (CEST) där vd och koncernchef Jörgen Nilsson och CFO Isabelle Sengès presenterar rapporten. Telekonferensen nås på Quarterly report meeting (doro.com). Presentationsmaterialet finns tillgängligt på Doros finansiella webbplats Presentations (doro.com).

Nyheter om Doro

Om aktien Doro