Doro rapporterar tredje kvartalet 2024
Sammanfattning av kvartalet
· Doros nettoomsättning uppgick till 217,7 Mkr (272,7), en minskning med 20,2 procent.
· Bruttomarginalen landade på 50,3 procent (43,4).
· EBITDA uppgick till 40,5 Mkr (48,4), en minskning med 16,3 procent.
· Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 30,3 Mkr (38,9), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 13,9 procent (14,3).
· Periodens resultat efter skatt var 24,2 Mkr (22,0) och resultatet per aktie var 0,99 SEK (0,90).
· Fritt kassaflöde var 37,5 Mkr (65,8).
Sammanfattning Januari-september
· Doros nettoomsättning uppgick till 619,0 Mkr (684,0), en minskning med 9,5 procent.
· Bruttomarginalen landade på 45,8 procent (40,2).
· EBITDA uppgick till 72,8 Mkr (76,4), en minskning med 4,7 procent.
· Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 46,0 Mkr (43,1), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 7,4 procent (6,3).
· Periodens resultat efter skatt var 44,5 Mkr (26,7) och resultatet per aktie var 1,83 SEK (1,10).
· Fritt kassaflöde var 69,0 Mkr (64,0).
VD-ord
Att leda förändring i osäkra tider
Den utmaning jag tog mig an när jag började på Doro var att driva en kommersiell transformation och en återgång till försäljningstillväxt. Att uppnå ett sådant mål kommer att ta längre tid än ett eller två kvartal, så jag är inte alltför bekymrad över försäljningsresultatet för kvartalet. Det faktum att vi fortsätter att stärka marginalerna (45,8 % hittills i år), leverera ett starkt EBIT (7,4 % hittills i år) och generera ett bra kassaflöde, ger oss möjlighet att investera för att stärka våra kommersiella färdigheter och möjliggöra en återgång till tillväxt.
Det tredje kvartalet 2023 stärktes av försäljningen av en ny serie Feature phones, medan årets tredje kvartal var perioden då kunderna sålde ut lager i väntan på lanseringen av den nya Leva-serien av Feature phones under det fjärde kvartalet. Samtidigt som det är en besvikelse att rapportera en minskning av nettoförsäljningen med 20,2 % jämfört med tredje kvartalet förra året, är den underliggande försäljningen från butiker bättre och Doro antingen bibehåller eller ökar sin marknadsandel inom kategorin Feature phones på sina största marknader.
Vårt fokus under kvartalet har varit att anpassa en reviderad strategisk inriktning med styrelsen, initiera ett projekt för att positionera om varumärket och tydliggöra planerna för 2025 med särskilt fokus på att bygga starka kommersiella planer.
Jag är entusiastisk över resultatet av vår strategiska översyn då jag ser en enorm potential för tillväxt. Doros roll är att möjliggöra digital inkludering för alla genom tillgänglig och lättanvänd teknik. Att utveckla produkter för personer med särskilda behov kräver att Doro går utöver vanliga produkter. Doro-produkter är enklare att använda och har ytterligare, ofta unika, funktioner som gör dem lämpliga inte bara för seniorer utan för alla individer med samma behov. Vi planerar därför att i framtiden rikta oss till alla personer med dessa behov.
Projektet för varumärkesåterupplivning går i hög takt. Vi har engagerat flera strategiska partners för att stödja oss inom konsumentinsikter, varumärkesarbete och mediestrategi. Slutleveransen av projektet är inte planerad förrän i slutet av Q1 2025, men vi har beslutat att använda en test-och-lär-approach så att vi kan påskynda detta arbete. Marknadsföringsmaterial är redan under utveckling för att stödja vår lansering av den nya Leva-serien av Feature phones och våra HearingBuds under det fjärde kvartalet.
Jag vill också lyfta fram vår Direct-to-Consumer (D2C), som har vuxit stadigt. Inom våra egna kanaler kan vi presentera hela Doros sortiment istället för ett urval av produkter som enskilda operatörer och återförsäljare väljer att ta in. Vi ser att detta tillvägagångssätt uppskattas av Doros kunder, eftersom de väljer våra mest avancerade och premiumprodukter. Planen är att investera i nya tekniska plattformar och bygga interna färdigheter så att vi kan växa aggressivt i vår direktförsäljning och lära oss mer om våra kunders behov, så att vi kan betjäna dem ännu bättre i framtiden.
I slutet av kvartalet meddelades att dotterbolaget IVS GmbH stannar inom koncernen. Omstruktureringen av regionen har dock kommit långt och lägger grunden för ett mer kommersiellt fokus och större effektivitet i framtiden.
En intern milstolpe firades i slutet av september, Doros 50-årsjubileum, där vi samlade alla i företaget. Det var en möjlighet att reflektera över de upp- och nedgångar som upplevts genom vår historia och att investera tid i att enas om vår framtida tillväxtstrategi.
Julian Read, VD och Koncernchef