Doro rapporterar första kvartalet 2023
Sammanfattning av kvartalet
· Doros nettoomsättning uppgick till 208,3 Mkr (204,6), en ökning med 1,8 procent.
· Bruttomarginalen landade på 35,8 percent (32,0).
· EBITDA uppgick till 15,2 Mkr (14,8), en ökning med 2,7 procent.
· Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 3,2 Mkr (3,0), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 1,5 procent (1,5).
· Periodens resultat efter skatt var 3,6 Mkr (3,5) och resultatet per aktie var 0,15 SEK (0,14).
· Fritt kassaflöde var ‑14,9 Mkr (‑14,2).
VD-ORD
Hyggligt resultat på en utmanande marknad
Under det första kvartalet vände ett antal indikatorer i rätt riktning för Doro. Doros försäljning gick förhållandevis bra då våra kunder åter fyllde på sina lager, vilka sjunkit till låga nivåer efter mycket återhållsamma beställningar i slutet av förra året. Inledningen av kvartalet var stark men mot slutet av perioden avtog försäljningstakten. Sammantaget presterade Doro något bättre än samma kvartal förra året (+1,8 procent). Vår FraBel-region gjorde särskilt bra ifrån sig, stärkt av lanseringen av vår senaste smartphone hos vår största franska mobiloperatörskund.
Generellt sett sålde våra smartphones och våra 4G feature phones bra under kvartalet. Sistnämnda är ett tydligt tecken på att avvecklingstakten vad gäller 2G- och 3G-nätverken ökar på våra marknader.
Traditionellt sett är 4G-baserade feature phones mer komplexa och mindre användarvänliga för seniorer. Doro har dock gjort stora ansträng-ningar vad gäller att förenkla för slutanvändarna samtidigt som vi säker-ställt att den underliggande tekniken uppgraderats och därmed uppfyller alla de komplexa kraven för dagens moderna mobiltelefoni.
Vi har också fortsatt implementationen av våra nya innovativa försäljnings-initiativ under kvartalet, så som lanseringen av Doro-dedikerade butiks-bås, i butiker över hela Sverige och med flera i butiker över hela Sverige och med flera planerade för resten av Norden framöver. Doro-båsen säkerställer större synlighet för hela vårt sortiment, såväl vad gäller befintliga produkter, som de kommande innovationsprodukterna. Liknande koncept med Doro-dedikerade butikshyllor testas nu också i utvalda butiker i Irland och Tyskland.
I Storbritannien levererade vi de första beställningarna från vår återlanserade webbutik. Den tidigare internetbutiken fick stängas på grund av Brexit och Covid19-pandemin, men i och med nylanseringen återfår vi nu flexibiliteten och en utmärkt möjlighet att prova nya försäljningskoncept direkt med slutkunder. Dessa aktiviteter har utan tvekan bidragit till att stödja vår försäljning och motverka effekterna av den minskande marknaden för seniortelefoner, vilket resulterat i förbättrade marknadsandelar för Doro under kvartalet.
Trots att den svaga kronan fortfarande påverkade hem-elektronikbranschen negativt, lyckades Doro leverera en solid bruttomarginal om 35,8%, tack vare den positiva utvecklingen vad gäller våra kostnader. Frakt var den post som uppvisade den i särklass bästa kostnadstrenden, med en kraftig minskning vad gäller transportkostnader från Asien och en bättre balans vad gäller förhållandet mellan sjö- och flygtransporter.
Doro lyckades också sänka lagervärdena jämfört med första kvartalet 2022, eftersom den sedvanliga lageruppbyggnaden under första kvartalet, driven av kinesiska nyåret, motverkades av en god utförsäljning av äldre produkter.
Investering i framtiden
I linje med vår strategi att bredda vårt erbjudande samtidigt som vi förblir ledande inom seniortelefoni, investerar vi inte bara i nya produkter, utan vi har också under kvartalet gjort flera tillsättningar av viktiga positioner inom utvecklings- och produktchefsteamen.
Dessutom stöttas ledningsgruppen av två erfarna konsulter, en Chief Product Officer och en Head of Commercial Development, för att optimera införandet av vår kommersiella portfölj- och marknadsföringsstrategi.
Med tanke på de utmanande marknadsförhållandena och våra nu ökande investeringar inför fram-tiden, är vi nöjda med att kunna fortsätta leverera ett positivt rörelseresultat om SEK 3,2 miljoner (1,5% marginal) under kvartalet. Jag ser detta som ett styrkebesked för verksamheten, även om marginalen är lägre än de nivåer vi tror att vi bör kunna uppnå.
Med den nya förstärkta organisationen på plats och med investeringar inom såväl produktutveckling som försäljning och marknadsföring, ser vi fram emot att kunna öka takten i breddningen av vår portfölj och därmed lansera fler produkter med skräddarsydda lösningar som gör det möjligt för seniorer att leva enklare och bättre liv.
Jörgen Nilsson, VD och Koncernchef
Doros rapport presenteras via en Teams telefonkonferens som hålls fredagen den 28 april kl. 9.00 (CEST) där VD och Koncernchef Jörgen Nilsson och CFO Isabelle Sengès presenterar rapporten. Telekonferensen nås på Quarterly report meeting (doro.com). Presentationsmaterialet finns tillgängligt på Doros finansiella webbplats Presentations (doro.com).