Doro rapporterar andra kvartalet 2024
Sammanfattning av kvartalet
- Doros nettoomsättning uppgick till 206,7 Mkr (203,0), en ökning med 1,8 procent.
- Bruttomarginalen landade på 44,6 procent (40,3).
- EBITDA uppgick till 20,4 Mkr (12,8), en ökning med 59,4 procent.
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 12,6 Mkr (1,0), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 6,1 procent (0,5).
- Periodens resultat efter skatt var 14,2 Mkr (1,1) och resultatet per aktie var 0,58 SEK (0,05).
- Fritt kassaflöde var 31,7 Mkr (13,1).
Sammanfattning januari-juni
- Doros nettoomsättning uppgick till 401,3 Mkr (411,3), en minskning med 2,4 procent.
- Bruttomarginalen landade på 43,3 procent (38,0).
- EBITDA uppgick till 32,3 Mkr (28,0), en ökning med 15,4 procent.
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 15,7 Mkr (4,2), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 3,9 procent (1,0).
- Periodens resultat efter skatt var 20,3 Mkr (4,7) och resultatet per aktie var 0,83 SEK (0,19).
- Fritt kassaflöde var 31,5 Mkr (‑1,8).
VD-ord
Stark finansiell prestation för kvartalet
Efter min första månad på Doro är jag glad att kunna rapportera att verksamheten levererar en bra vinst och genererar ett starkt kassaflöde. EBIT för kvartalet var SEK 12,6 miljoner, vilket ger oss en rörelsemarginal på 6,1 %. Kassaflödet från den löpande verksamheten var SEK 44,2 miljoner med ett fritt kassaflöde efter investeringar på SEK 31,7 miljoner. Dessa resultat ger oss en stark plattform från vilken vi kan investera för att få vår verksamhet både inom telekom och nya kategorier att växa.
Försäljningen för andra kvartalet var SEK 206,7 miljoner, en ökning med 1,8 % jämfört med samma kvartal 2023, och ett steg i rätt riktning efter ett relativt svagt första kvartal. Försäljningsresultatet var ojämnt över våra huvudmarknader. Stark försäljning av mobiltelefon i Frankrike, med lite hjälp från kunder som tidigarelade beställningar från början av juli till juni, inför en ökning av WEEE*-avgifterna i Frankrike från 1 juli 2024, motverkades något av ett något svagare resultat i Sverige till följd av färre B2B-försäljningar.
Bruttomarginalen för kvartalet var 44,6 %, upp 4,3 procentenheter jämfört med samma period förra året tack vare fokusering på att uppgradera våra kunder mot 4G-teknik. Vi har också utnyttjat det arbete som gjorts under de senaste tolv månaderna för att förbättra effektiviteten inom logistik, till exempel genom att minska ingående fraktkostnader. Rörelsekostnaderna är fortsatt under kontroll.
Under kvartalet arbetade vårt produktkontor hårt för att slutföra vår senaste produkt, videodörrklockan. Detta är ett fantastiskt tillskott till Doros sortiment som gör det möjligt för äldre att förhandsgranska vem som är vid dörren via deras telefon och, unikt för vår dörrklocka, om de inte känner sig bekväma med att svara kan de vidarebefordra samtalet till en släkting eller betrodd vän. Vi kommer att lansera produkten genom några utvalda återförsäljare och genom vår D2C-verksamhet under tredje kvartalet medan vi förbereder oss för större distribution senare under året.
Vår utvecklingsavdelning har varit engagerad i att utveckla nästa generation av features- och smarttelefoner. De nya modellerna kommer att vara ytterligare ett steg framåt vad gäller funktionalitet och design, och kommer att uppfylla krav för både USB-C- och ekodesigndirektiven. Lanseringen av de nya feature phones modellerna kommer att slutföras under fjärde kvartalet, som första steget i denna omstart av hela vår mobiltelefonverksamhet.
I mitten av juni meddelade vi att vi undertecknat ett aktieförvärvsavtal för avyttringen av vårt tyska dotterbolag IVS. När detta är slutfört kommer vår operationella verksamhet i regionen att efterlikna verksamheten i våra övriga regioner och möjliggöra för oss att helt fokusera på att driva försäljning och öka vår marknadsandel i Tyskland.
Under min första månad inom Doro har jag spenderat tid på vårt huvudkontor i Malmö och med våra team i Frankrike och Storbritannien. Jag har blivit imponerad av det enorma engagemanget alla har för vårt mål att berika äldres liv. Detta engagemang, kombinerat med utmärkta produkter och en effektiv leveranskedja, ger en stark grund att bygga vidare på. Med det är jag entusiastisk över de många möjligheter som ligger framför oss och att låsa upp företagets fulla potential.
Julian Read, VD och Koncernchef
*Avfall från elektrisk och elektronisk utrustning (WEEE) är ett EU-system där en avgift betalas av den slutliga säljaren (återförsäljaren) av elektroniska varor till slutanvändaren. Avgifterna i Frankrike höjdes för vissa elektroniska varor från och med den 1 juli 2024. Avgiften för mobiltelefoner och smartphones ökade med 1,67 € per enhet.