Doro förvärvar Helpline
Doro förvärvar tillgångarna av Helpline från housing association Bromford.
Förvärvet inkluderar kontrakt med circa 435 privatkunder. Helpline har tillhandahållit välfärdsteknik till kunder i Tewkesbury och det bredare Gloucestershireområdet i över 25 år. Som en del i avtalet har Doro förvärvat tillgångarna av Helpline och kommer att fortsätta att stödja Bromford när de utvecklar och levererar tjänster till äldre.
Doro erlägger kontant en köpeskilling om 1,00 GBP på skuldfri basis för förvärvet av tillgångarna från Bromford.
Omsättningen för Helpline för räkenskapsår 2019/20 uppgick till 75 000 GBP (ca 0,9 Mkr). Förvärvet kommer konsolideras i Doro-koncernen från och med den 1 oktober 2021 och förväntas ha en försumbar effekt på vinst per aktie under 2021 inklusive transaktionskostnaderna.
Carl-Johan Zetterberg Boudrie, vd och koncernchef för Doro kommenterade. “Vi har arbetat med Bromford i många år och tillhandahållit larmmottagningstjänster åt deras kunder. Vi är glada över att kunna utöka relationen genom att ta över deras Helpline-tjänst samtidigt som vi fortsätter leverera till deras kunder. Det analoga till digitala skiftet blir allt mer utmanande för leverantörer av välfärdsteknik i Storbritannien. Vi är angelägna om att stödja de som står inför ökade investeringar och komplexa övergångar. Vi är glada över att välkomna Helplines kunder in i Doro och ser framemot att utforska nya sätt att göra skillnad för människor i det lokala samhället”.
Storbritannien är den största telecare marknaden i Europa med uppskattningsvis 2 miljoner anslutningar, mestadels är de analoga men med ett digitalt skifte på ingång. När marknaden mognar är det sannolikt att se stora förändringar i hur sådana tjänster levereras i Storbritannien.
Helen Shields, Bromfords chef för pensionärsboende och centraliserad support, tillade: ”Eftersom vi redan arbetade med Doro för att tillhandahålla larmmottagningstjänster åt dessa kunder bestämde vi oss för att Doro var det bästa företaget att ta över Helpline. Det viktiga för oss är att kunderna inte kommer se några avbrott i sin tjänst och att Doro är beslutsam i att investera och uppgradera deras befintliga utrustning”.